Frittalande Startet 5.Juni.2011 Del på Facebook Startet 5.Juni.2011 (redigert) Eg har eit slikt AMF-batteri i båten. Det er for meg ukjent alder på batteriet, men den SER forholdsvis nytt ut. Eg fekk omsider kopla det opp på torsdag, og i går då eg var ut i båten såg eg at det låg ein liten pøl med blank væske rundt eine polen (minus). Då eg er heilt dy i "gemet", og har fint lite peiling på dette. Er dette ei skade (?) som eg bør ta alvorleg, må batteriet skiftast, eller er det berre til å tørke opp og håpe på det beste? Batteriet er kun til forbruk. /H. ----- Edit: Nei eg tok ikkje bilde av det. Redigert 5.Juni.2011 av Frittalande (see edit history) Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Joerg Becker Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Enkelt svar: Alle batterier som lekker på bare noen måte skal byttes umiddelbart. I ditt tilfelle er det ikke bare væsken som kryper ukontrollert rund i båten, men også at den tømmer seg for væske og uttørkes med det. Du kan jo prøve å få byttet batteriet hos BT. Noen ganger er de ganske imøtekommende selv om man ikke har kvitteringen lengre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Frittalande Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Ok takk for raskt svar. Eg får ta det til veka. I dag har eg ikkje tid.. Kva meinar du med "i ditt tilfelle er det ikke bare væsken som kryper ukontrollert rundt i båten"? Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Joerg Becker Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Jeg skulle har sagt det i omvent rekkefølge. Batteri-vann fordamper bare og gjør sånt sett vanligvis lite eller ingen skade. Når det er syre som lekker da er det noe annet og man får vanligvis også problemer over lang tid. Syre fordamper nemlig ikke, er tung og dermed forsvinner det heller ikke ut av en båt. På stålbåt kryper syren f.eks. veldig gjerne mellom spant og skrogsplater og sørger for rustdannelse. Siden det skjer "fint" på gjemte steder er skadene vanligvis desto verre etter hvert. Derfor: Lekker batteriet da må den ut så rask som mulig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Frittalande Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 okey. Då får eg ta det før frukost i morgon.. Ja, før frukost... så får eg prøve å bytte det på veg til jobb.. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Frittalande Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Når ein likavel er inn på batteri så ser eg at det er mange "typar" å velge mellom. Åpne/lukka, gel, AGM, AMF, SMF og sikkert ein del fleire forskjellige. Kva er forskjellen/-ane på batteritypane? Fordelar/ulemper ved dei forskjellige typane? Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.