Jump to content

Ny båtbok


Trond M.

Recommended Posts

Jeg fikk en flott bok til farsdagen. Båtfolkets Årbok 2005. Den tar for seg det meste, med unntak av tekniske temaer. Anbefales varmt til "folk i båt", men jeg tror også de mer erfarne vil ha nytte av denne. Det er den type bok du har liggende som oppslagsverk ombord.

 

Trond M.

Bilde

PS: Forsøkte å legge dette innlegget i en eksisterende tråd - "Den beste båtboka", men den forsvant fra databasen under prosessen...

 

(Feilmelding: Dette emnet eksisterer ikke på dette forumet. 1077814451 : 7387.)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bare rukket å bla gjennom boka en gang, men forsøker allikevel et kort sammendrag. Boka inneholder noen korte historier fra sjøen, litt navigasjon, de viktigste knoper, noe om sikkerhet, ankring og fendring, mann over bord, førstehjelp, fiskslag, VHF-bruk, lover og regler, vind/strøm/bølger, kort om mat og drikke, litt moral usw. Det eneste han tar for seg av vedlikehold, som jeg husker i farten, er behandling av skroget under vann.

 

Som du ser, er det litt om det meste når det gjelder båtliv.

 

Trond M.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bare rukket å bla gjennom boka en gang, men forsøker allikevel et kort sammendrag. Boka inneholder noen korte historier fra sjøen, litt navigasjon, de viktigste knoper, noe om sikkerhet, ankring og fendring, mann over bord, førstehjelp, fiskslag, VHF-bruk, lover og regler, vind/strøm/bølger, kort om mat og drikke, litt moral usw. Det eneste han tar for seg av vedlikehold, som jeg husker i farten, er behandling av skroget under vann.

 

Som du ser, er det litt om det meste når det gjelder båtliv.

 

Trond M.

Det er ingen logg del i boken :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er ingen logg del i boken :confused:

Hvis det er et spørsmål - så er svaret at loggføring av kurs, fart og pos er presisert som viktig ifm mann over bord. Forøvrig et av emnene som er relativt grundig omtalt.

 

Jeg må bare presisere igjen at jeg har bladd raskt gjennom boka én gang.

 

Trond M.

Link to post
Share on other sites

..... litt moral usw.

Håper ikke det er snakk om "pekefingermoral"  - fra f.eks. Høybråten  :lol:  

 

Når det gjelder å holde moralen til småbåteiere oppe på vinterstid, når båten ligger i opplag, så hadde det vært et fin emne å skrive en egen bok om! Garanters salssuksess, vil jeg tro - rart ingen har tenkt på det? Det måtte være for båteiere som ennå ikke har oppdaget baatplassen.no - for her er vi jo så flinke til å støtter hverandre og fordrive vintertiden med oppbyggende diskusjoner, konkurranser og fortellinger om oppgraderinger, noe som gir båtdrømmen ny næring!  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvis det er et spørsmål - så er svaret at loggføring av kurs, fart og pos er presisert som viktig ifm mann over bord. Forøvrig et av emnene som er relativt grundig omtalt.

 

Jeg må bare presisere igjen at jeg har bladd raskt gjennom boka én gang.

 

Trond M.

Spørsmålet ble kanskje dumt. Det jeg tenkte på var å føre egen logg for sesongen.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet ble kanskje dumt. Det jeg tenkte på var å føre egen logg for sesongen.

Det finnes jo mange loggbøker i handelen. Seilas har sin - tilrettelagt spesielt for seilbåter. Har også sett andre.

 

Selv har jeg i mange år hatt glede av "Loggbok for fritidsbåter", en liten hendig sak (A5) med kraftig innbinding i maritimt blått. Den skrives fra to sider, turlogg fra den ene siden og motorlogg fra den andre. Du får den hos Nautisk Forlag. Praktisk hvis du ikke skriver så mye fra hver tur. Dessuten veldig greit med samlet oversikt over motor-relaterte ting.

 

En annen variant heter det samme Loggbok for fritidsbåter og leveres fra et firma i Tromsø. Passer hvis du vil skrive litt mer utfyllende for hver tur.

 

En ikke for stor og solid bok er best etter min mening. Tross alt er det jo ikke bokhylla hjemme den opbevares i.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk heller ingen loggbok for 2004 fra Redningsselskapet. Dette innebar at jeg måtte kjøpe en ny selv. Det ble da "Loggbok for fritidsbåter" som KOB omtaler. Kan anbefales. Kjøpte min på messa på Lillestrøm i våres. Der var det flere typer å velge i mellom. Så en annen som så bra ut også, men husker ikke hva den het.  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...