Jump to content

Snekkerns sommertur 2011 - Planlegging og reisebrev

Snekker'n

Recommended Posts

Vi var også innom bukta lengst syd i Steindalsfjorden.

Videheia er 83 meter høy, og går bratt ned i sjøen.

Vanskelig å vise dette på bilde, men prøver likevel:

img_7016.jpg

Dro deretter igjen på kryss av Blindleia og gikk til Åkerøyhamn.

Dette er også en liten perle som har ligget nesten uforandret i over 150 år.

img_7020.jpg

img_7021.jpg

Vaktmåka var på plass i innseilingen:

img_7023.jpg

Buster X med Yamaha 70

Nok en gang ble Blindleia krysset, og vi startet på det trange partiet forbi Høvåg kirke.

Først det ganske trange partiet; Kjerkekilen:

img_7048.jpg

Høvåg kirke:

img_7051.jpg

En mann, hans sjekte og skipshund:

img_7056.jpg

Broen inn til Isefjærsfjorden:

img_7058.jpg

Isefjærsfjorden er såpass langt inn i landet at svaberg og fjellpartier ikke ser ut som kyststrøk, men mer som et innlandsvann.

Veien videre gikk ut via Åmlandsneset.

img_7064.jpg

Deretter ble kursen ble satt mot Gamle Hellesund, eller Ny Ålesund som jeg kalte det i et tanketomt øyeblikk.

Redigert av Snekker'n (see edit history)

Buster X med Yamaha 70

Gamle Hellesund:

img_7076.jpg

img_7078.jpg

img_7079.jpg

img_7083.jpg

Skolestua

img_7086.jpg

img_7091.jpg

Vi hadde tenkt oss videre til Kristiansand, men vinden var fortsatt sterk, og til og med tiltagende.

Vi valgte derfor å legge til ved Sandøya og ta stilling til hva vi skulle gjøre videre.

Yr ble grundig studert, både for dagen etter og dagene som skulle komme. Den ene kulingen skulle avløse den andre. Konklusjonen ble at vi nok ikke ville få noen stille og rolige dager syd for Kristiansand før etter helgen. Ut fra dette bestemte vi oss for å snu, og tøffe stille og rolig tilbake mot Kragerø.

Ved 20-tiden tirsdag kveld lettet vi anker fra Sandøya og gikk til Grunnesund ved Lillesand.

Dt skulle være et lite pusterom i vinden onsdag morgen som vi ville utnytte for å komme komfortabelt forbi Homborsund til Arendal.

På veien passerte vi dette smykket:

img_7126.jpg

Redigert av Snekker'n (see edit history)

Buster X med Yamaha 70

Onsdag morgen:

Våknet tidlig til blikkstille vær. Slang innpå en frokost og startet ferden mot Arendal.

Var forberedt på dønninger og noe sjø, men det var bare litt skvalp.

Her er et par bilder av Homborsund fyr:

img_7137.jpg

img_7140.jpg

Etterhvert så vi et for oss sjeldent syn. Det var "Bibben" med seil.

Mer info her.

img_7152.jpg

Deretter kom vi inn til Arendal. Litt fra innseilingen, Galtesund:

img_7159.jpg

Ikke alle 4 etasjers hus er like høye:

img_7161.jpg

Vi gikk inn i Hølen og så oss omkring der. Her fra turen ut igjen:

img_7182.jpg

Ferden videre gikk oppover Tromøysundet.

Vi hadde vinden bakfra, og insisterte på å være tøffe og ha kalesjen nede.

Det var svinaktig kaldt!

Buster X med Yamaha 70

På vei ut av Arendal passerte vi denne slepebåten:

img_7192.jpg

Var på nytt innom bukta til TPBS-277 her på forumet. Blir spennende å følge prosjektet.

I samme bukta lå disse båtene. Noen som vet mer om dem?

img_7200.jpg

img_7201.jpg

Tanket på Esso i Neskilen. Der sto dette skiltet som nok ikke ble satt opp i går:

img_7208.jpg

Ved Eydehavn passerte vi Akerø:

img_7217.jpg

Buster X med Yamaha 70

På ny satte vi kursen inn i "Sørlandsleia". Denne leia fikk i 2010 nye merker, slik at vi fant flere og annerledes merker i virkeligheten enn på sjøkartet. Ryddig og greit bare man vet om det.

Noen steder er det trangt. Her er det ikke veldig mye klaring mellom knausen og brygga, men det holder.

img_7219.jpg

Det er mange vakre hus langs denne leia også. Her er noen smakebiter:

img_7220.jpg

img_7222.jpg

img_7228.jpg

Dette båthuset har visst ikke helt bestemt seg om det vil være av tre eller stein:

img_7221.jpg

I Vrangsund ser det ut som om du seiler rett inn i en gressplen, men plutselig åpner det seg en smal passasje til styrbord. Her er det nok mange som har blitt overrasket over å møte en annen båt, og det er nok mye god manøvrerings-underholdning for de som har utsikt til sundet.

img_7223.jpg

Buster X med Yamaha 70

På grunn av vinden bestemte vi oss for å søke videre innover i skjærgården.

Vi satte kursen mot Tvedestrand. På veien passerte vi et skilt som reklamerte med at det kun var 5200 meter til Tvedestrand. Hurra.

På veien passerte vi Furøya, der dette vakre huset troner:

img_7238.jpg

Inne i "lagunen" på Furøya fant vi en flott brygge ved naustet til "Kanonjolla Østre Risør III".

Den brygga så utrolig fristende ut, så vi lot oss friste og la oss longside. Vi gjorde god plass til en båt til, men tilbragte natten ensom ved bryggen. Og ved den bryggen ligger vi fortsatt nå på torsdags formiddag. Etter lunch planlegger vi å stikke innom Tvedestrand og handle litt matvarer. Deretter blir det troligvis å tøffe rundt i skjærgården i retning Lyngør. Håper å finne en god natthavn i nærheten av Lyngør slik at vi kan ta de åpne strekkene Lyngør - Risør, og Risør - Portør mens det (i teorien) skal være stille i morgen tidlig/formiddag.

img_7250.jpg

Buster X med Yamaha 70

På ny satte vi kursen inn i "Sørlandsleia". Denne leia fikk i 2010 nye merker, slik at vi fant flere og annerledes merker i virkeligheten enn på sjøkartet. Ryddig og greit bare man vet om det.

Fin film om merkingen av

her.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Denne hydrofoilen som er nevnt tidligere har jeg drevet og svømt rundt da jeg var liten. Den hadde fast anløp i Ølen i sunnhordland. Bygden hører nå til Rogaland. Vi var der ofte da jeg var liten og besøkte mine besteforldre

Redigert av simon_a (see edit history)

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

He he, det var artig, jeg også besøkte besteforeldrene mine i Ølen i den tiden hydrofoilen gikk der. Husker jeg våknet om morgenene av fløytene da den kom inn fjorden :headbang: Da den var i rute om kvelden husker jeg hele bygden var på kaien for å se hvem som kom og ta farvel med dem som reiste :flag:

Denne hydrofoilen som er nevnt tidligere har jeg drevet og svømt rundt da jeg var liten. Den hadde fast anløp i Ølen i sunnhordland.

Da var det nok hydrofoilen Teisten, du så i Ølen. Det var Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap som hadde den i rute mellom Bergen og Ølen. Ekspressen gikk kun i Ryfylke fjordene.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Takk for hyggelige og interessante kommentarer!

Glemte å fortelle at vi likevel fikk besøk onsdag kveld.

En måke spankulerte rundt på brygga. Gikk og sparket med beina og var tydelig misfornøyd over livet. Med et vingeslag var den på dekket, og fortsatte sin spankulering der. Den brydde seg ikke om at vi satt og skravlet like ved, for den kom helt opp på frontruta og begynte å leke med vindusviskeren.

img_7255.jpg

Etterhvert syntes den nok at den fikk for lite oppmerksomhet, så den startet å banke med nebbet på metall-ventilatoren vi har på dekk. En interessant lyd. Vi banket tilbake - og den banket på nytt. Bankeleken var ikke så interessant for oss i lengden, så vi gikk litt lei. Da flyttet den seg til sidevinduet og fortsatte bankingen på glasset der. Jeg kunne stå rett på innsiden å knipse i vei. En ikke altfor lettskremt måke....

img_7261.jpg

Omsider forsvant den. Vi tok kvelden og sovnet godt. Helt til 03:30. Da banket det på igjen. Jeg banket tilbake på en litt mindre vennskaplig måte, og måken forsvant en hel time.... Da kom den tilbake. Nå begynte den å dra nebbet frem og tilbake på kalesjetaket. Det var en skjærende lyd å bli vekket av. Mine diplomatiske evner var fortsatt sovende, men resten av meg listet meg opp til undersiden av kalesjen. Det gikk greit å se hvor bråkebøtta sto. En "uppercut" fra undersiden av kalesjen, rett under svømmeføttene, resulterte i et SKVÆK! og uro-måka flakset bort. Jeg krøp ned i køya og fant igjen mine diplomatiske evner der. En rolig og balansert mann sov godt resten av natten.

Buster X med Yamaha 70

Litt etter skjema kommer reisebrevet for Sankthansaften:

Våknet til fint vær. Ganske vindstille inne i Tvedestrands-skjærgården. Brukte mye av morgenen og formiddagen til å oppdatere denne tråden. Bildeopplasting tar lang tid med Edge.

Vi tok oss god tid, fordi værmeldingen sa at det skulle blåse for mye til å gå strekningen Lyngør - Risør.

Etter lunch hørte vi kulingvarselet på VHF-en, og var glade for at vi var langt inne i skjærgården.

En titt i kjøleskapet tilsa en liten handletur, så vi satte kursen mot Tvedestrand by. Det var veldig god plass ved gjestebrygga.

img_7270.jpg

Mannskapet gikk avgårde for å handle, og jeg gikk over det tekniske i båten. En oljedråpe her, litt etterstramming der, vasking og støvsuging. Etterhvert kom mannskapet tilbake. Hadde vært helt oppe på Kiwi, og fått god trening på kjøpet.

Vi tøffet stille og rolig ut fra Tvedestrand, og begynte vår vanlige utforskning av kyststripen.

Denne båten egner seg nok ikke for dorging:

img_7273.jpg

På vår vei mot Gjeving / Lyngør passerte vi denne søte "Tuggy"....

img_7288.jpg

...og dette smykket av en trebåt:

img_7292.jpg

Gjeving har en interessant blanding av gammelt...

img_7298.jpg

... og nytt. Når det først skal bygges nytt, var ikke dette det verste de kunne satt opp.

img_7302.jpg

Ute ved Gjeving fikk vi bekreftet det vi hadde trodd den siste timen; Vinden var flau fordi den hadde løyet. Det blåste ikke lenger hatter og høy. Men, ville bølgene fortsatt være for store for oss?

Vi hadde sett for oss en natt i nærheten av Lyngør, for så å gå de åpne strekkene på morgenen, men hvorfor drøye?

Lyngør fyr lå og vinket til oss i kveldssolen, og vi gjorde båten klar til utaskjærs-sjø.

img_7304.jpg

Buster X med Yamaha 70

"Overfarten" Lyngør - Risør gikk veldig greit.

Sjøen var ikke rolig, men bølgene brøt ikke. Det var en blanding av bølger og dønninger inn på skrå akter. Vi hadde bølgene med oss, så strekningen ga oss visse assosiasjoner til surfing. Jeg tok ikke et eneste bilde på den strekningen, var fullt konsentrert på å styre båten sikkert gjennom sjøen.

Da vi kom til Risør var forberedelsene til Sankthansaften i full gang. Det var rikelig med folk og båter ute i skjærgården, og bålene sto klare mange steder.

Siden vi først var i gang, satset vi på strekningen Risør - Portør med en gang.

Først sto vi ut Grønholmsgapet:

img_7307.jpg

For beskrivelse av strekningen Risør - Portør, se øverste avsnitt i dette innlegget og bytt ut navnene. Det var en kjempefordel å seile med sjøen. Vi hadde en helt tørr seilas. Vi så én (1!) annen båt utpå, like ved Portør. Den kom motsatt vei, og det så ganske fuktig ut.

Vi hadde regnet med at bålet på Midtfjordsskjær skulle tennes ved 21-tiden, så vi ankom ca. da. Det var nesten ikke en båt å se. Et kjapt søk på Kragerø Blad / Vestmar sin hjemmeside ga følgende opplysning, godt egnet for detaljplanlegging:

"Det blir tradisjonell St. Hans-feiring i Kragerø. En stor varde er bygget opp på Midtfjordskjær. Denne vil bli tent når midtsommerkvelden går over til tussmørke. I kveld vil hundrevis av båter samle seg rundt bålet på Bærøfjorden, slik man alltid har gjort i Kragerø. For det er slik kragerøfolk feirer denne lyse sommernatten."

Helt suverent, men NÅR skulle de tenne?

Mens vi funderte på om vi skulle vente eller dra den siste biten hjem, knipset jeg et bilde av den arkitektoniske uhyrligheten som er plassert på Bærø. Jeg synes det er litt rart at Kragerø har kommet med restriksjoner på størrelsen vi kan ha på putekassen på hytta, men at samme kommune synes det er greit med et par 8 etasjers ferieblokker:

img_7310.jpg

"Nu vel", som en kjent politiker ville sagt, så konkluderte vi med at siden vi kan se bålet fra båtens hjemmehavn, og middagen ikke var påbegynt og klokken var over 21, så tok vi de siste 10 minuttene hjem.

På veien ble vi passert av den nye redningsskøyta og ikke minst av et stykke flytende Kragerø-historie.

Så med bilde av MF Gamle Kragerø på vei inn i solnedgangen i Fossingfjorden, avrundes dette reisebrevet.

img_7311.jpg

Buster X med Yamaha 70

Plutselig var vi i gang med tur nr. 2.

Dro fra brygga ved 15:30 tiden i går, søndag.

Kursen ble satt mot Langesund.

Passerte først gjennom Kreppa:

img_7314.jpg

Like etterpå møtte vi denne. Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg så veldig godt inn i fartsgrensene etter Kreppa, da jeg som regel holder rundt 5-7 knop uansett i nærheten av land. Passer på å ikke lage bølger. Tror ikke sundet er bredere enn 50 meter totalt, så hvis det er en grense nærmere land enn 50 meter, så ble den ikke overholdt.

img_7316.jpg

Her er en som virkelig har forstått hva en båtgarasje er:

img_7317.jpg

Etterhvert meldte sulten seg, og vi bestemte oss for å overnatte ved Skokleøya. Her lå vi lunt og fint med deilig kveldssol. Dessverre bare EDGE-dekning med Netcom trådløst bredbånd, men på sett og vis litt deilig å ikke alltid være "på".

På Skokleøya er det en gammel garnvinne som er i bruk:

img_7320.jpg

I tillegg til ganske mange røde maneter, hadde vi også mulighet til å brenne oss på de blå. Forandring fryder...?

img_7321.jpg

Det yngste familiemedlemmet gjenoppfrisket noen minner fra enda yngre dager, og laget følgende kunstverk:

img_7322.jpg

Fant noen fine steinformasjoner på øya.

img_7323.jpg

img_7325.jpg

Videre reiseplaner er nederste del av Telemarkskanalen, men vi vår se an hvor mye det har tenkt å regne.

Buster X med Yamaha 70

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...