Jump to content

Hovedstrømbryter. Hvilken stilling under lading.


Frivakten

Recommended Posts

Nå går det rundt i hue på far. :crazy: Blir fort forvirra når det gjelder strøm, spesiellt når det har vært likesinnede å fiklet. :giggle: Jeg har også søkt, men el-trådene her er ikke få. :yesnod:

 

Har satt på en 10A lader på startbatteriet. Batteripolene kan vel stå på, men hva skal hovedstrømbryteren stå på:

Null, Alle, I eller II.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Ja, "Null" hvis du bare skal lade på start.

Men start trenger jo skjelden mye etterlading så sant det ikke finnes forbruk på dette batteriet.

Derfor er det vel spørs hva du skal lade.

 

Og hvis batteriene er ikke total forskjellige (sjekk datablad!) og laderen passer,

da kan man også forsyne begge to batterier samtidig.

Dessuten desto bedre hvis laderen også kan vedlikeholdslading med passe spenning.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

da kan man også forsyne begge to batterier samtidig.

Dessuten desto bedre hvis laderen også kan vedlikeholdslading med passe spenning.

 

Hva skal hovedstrømbryteren stå på da? Alle?

 

På denne båten er det ikke landstrømanlegg. Kan laderen stå på konstant?

 

Når vet man at det er nok strøm igjen?

 

Og hvordan vet man om den laderen er såkalt intelligent? Det står 10A, men ikke noe om hvor mye IQ. :smiley:

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Du stiller noen spørsmål dessverre uten å gi tilstrekkelig grunnlag. :smiley:

Derfor bare så mye og et tipps under streket på slutten:

 

Landstrømannlegg er ikke plikt, man kan godt bruke en lader med skøteledning.

 

Hvordan hovedbryteren er koblet hos deg kan ingen si med sikkerhet.

Det må du sjekke selv.

 

Men vanligvis betyr "1 & 2" at begge to batteribenk er koblet både sammen og til inngående kontakt.

Finnes det i så fall lading på et batteri da lades andre benken samtidig.

 

-----------------------

Var nå litt obs før du tilkobler laderen og/eller batteriene til felleslading.

Du er i hvert fall nødt å sjekke nøye hva slags lader du har og hva den kan.

Det betyr som jeg sa før at den må passe til batteriene OGSÅ mht. til ladesluttspenningen, tid og floatspenninger.

 

Jeg sier det bare med beste ønske og forsiktig,

dette er ikke noe man bør leke med.

 

Hvis du ikke har noe erfaring ennå med å lese og å forstå tekniske data til både laderen og batteriene

da skulle du helst finne deg noen som kan enten fikse det, eller minst dobbeltsjekke og forklare det ordentlig til deg.

 

Og med det tilbake til første setningen:

Før noen kan svare detaljert her trengs det (som du) også alle data og betegnelser.

Prøv å finnes fram det, da finnes det sikkert også muligheter for å forklare også dette på forum.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...