Frivakten Startet 5.Juni.2011 Del på Facebook Startet 5.Juni.2011 Nå går det rundt i hue på far. Blir fort forvirra når det gjelder strøm, spesiellt når det har vært likesinnede å fiklet. Jeg har også søkt, men el-trådene her er ikke få. Har satt på en 10A lader på startbatteriet. Batteripolene kan vel stå på, men hva skal hovedstrømbryteren stå på: Null, Alle, I eller II. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
kimosabi Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 (redigert) Null(off). Det er liten vits i å kjøre ladespenning utover i systemet. Du skal lade batteriet ditt du, ikke hele båten. Redigert 5.Juni.2011 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Takk, da er hele båten ladet Annet spm: ny dynamo 65Ah og ny start 72Ah, ny forbruk 110Ah. Er den grei? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
kimosabi Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Den er grei. Ikke bland Ampere(A) og Ampere timer(Ah) nå da. Uansett, den er grei. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Ja, "Null" hvis du bare skal lade på start. Men start trenger jo skjelden mye etterlading så sant det ikke finnes forbruk på dette batteriet. Derfor er det vel spørs hva du skal lade. Og hvis batteriene er ikke total forskjellige (sjekk datablad!) og laderen passer, da kan man også forsyne begge to batterier samtidig. Dessuten desto bedre hvis laderen også kan vedlikeholdslading med passe spenning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 (redigert) da kan man også forsyne begge to batterier samtidig. Dessuten desto bedre hvis laderen også kan vedlikeholdslading med passe spenning. Hva skal hovedstrømbryteren stå på da? Alle? På denne båten er det ikke landstrømanlegg. Kan laderen stå på konstant? Når vet man at det er nok strøm igjen? Og hvordan vet man om den laderen er såkalt intelligent? Det står 10A, men ikke noe om hvor mye IQ. Redigert 5.Juni.2011 av Frivakten (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Du stiller noen spørsmål dessverre uten å gi tilstrekkelig grunnlag. Derfor bare så mye og et tipps under streket på slutten: Landstrømannlegg er ikke plikt, man kan godt bruke en lader med skøteledning. Hvordan hovedbryteren er koblet hos deg kan ingen si med sikkerhet. Det må du sjekke selv. Men vanligvis betyr "1 & 2" at begge to batteribenk er koblet både sammen og til inngående kontakt. Finnes det i så fall lading på et batteri da lades andre benken samtidig. ----------------------- Var nå litt obs før du tilkobler laderen og/eller batteriene til felleslading. Du er i hvert fall nødt å sjekke nøye hva slags lader du har og hva den kan. Det betyr som jeg sa før at den må passe til batteriene OGSÅ mht. til ladesluttspenningen, tid og floatspenninger. Jeg sier det bare med beste ønske og forsiktig, dette er ikke noe man bør leke med. Hvis du ikke har noe erfaring ennå med å lese og å forstå tekniske data til både laderen og batteriene da skulle du helst finne deg noen som kan enten fikse det, eller minst dobbeltsjekke og forklare det ordentlig til deg. Og med det tilbake til første setningen: Før noen kan svare detaljert her trengs det (som du) også alle data og betegnelser. Prøv å finnes fram det, da finnes det sikkert også muligheter for å forklare også dette på forum. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.