nyrestein Startet 5.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2011 (redigert) lurer på om noen har vert med på å konvertert en avanti 28 fra drev til vannjet.jeg skal ha en hammilton 273.om det er noe spesielt jeg må tenke på?eller er det bare til å skjære hull å sette det inn? Redigert 5.Juni.2011 av nyrestein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 En i havna har en Avanti 28 med vannjet. Det har ikke vært vellykket så langt - de siste ti-femten åra. Mulig det er for litet agregat eller for liten motorkraft som er feilen, men går bra gjør den ikke. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
nyrestein Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 ok.hvet du hva motor han har i båten?jeg skal ha en ford v8 7,3 turbodiesel.blir kalt navistar .den er blitt trimma opptil ca 350 hk.hadde håpet at det skulle bli en suksess .men er ikke sikker. Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart 5.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 En annen tråd om avanti28 https://baatplassen.no/i/topic/30981-avanti-28-diesel-eller-4takt/ Sitér dette innlegget Link to post
nyrestein Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 noen som har prøvd hammilton 273 i avanti 28?og hva slags motor eventuelt? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Har en kompis med en selvbygget katamaran med 2xVP TD50 og vannjet, Den er veldig manøvrerbar men går dårlig og bruker veldig mye diesel. Iflg ham er problemet at aggregatene bør gå på opp mot 7000rpm for å være effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Før man bruker for mye tid og penger på noe slikt kan en telefon til Progress være vel anvendt tid siden vi snakker Hamilton aggregat. Mye frustrasjon og penger rett ut vinduet kunne vært unngått ved å kontakte de før man går igang. Men alle tekniske data på båt, motor(gear?) og jet er lurt å ha på en lapp før man snakker med de. Om de har tid til å finregne på det er en annen ting. men skader ikke å ringe.... http://www.progressing.no/vannjet.htm Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Kavringen båtsenter monterte inn en del Hamilton vannjeter i både Avanti 28 og 31. Brukte en del Ford 2700 ET motorer til dette. For at jeten skal være mest mulig effektiv den gangen i 1981-82, måtte dieselen ha turtall på 3200 for å få ut maks av den. Mulig det funker med å skifte ut impelleren til en med annen stigning. Må støpe om i bunnen av skoget mot transom for å lage inntak til vannjeten. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
tuffff Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Avantien i hjemmehavna har en diesel på drøye 200 hk, og en vannjet som er dimensjonert for diesel opptil 500 hk. Det er antagelig en missmatch her, i tillegg til at 205 hk nok er for lite for denne båten uansett. Sikkert størstedelen av forklaringen. Det blir nå satt en påhengsmotor på 285 hk på brakett på båten. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 jeg skal ha en ford v8 7,3 turbodiesel.blir kalt navistar .den er blitt trimma opptil ca 350 hk.hadde håpet at det skulle bli en suksess .men er ikke sikker. en slik 7.3 paa 350hk blir kanskje litt hard kost for vanlige drev ja.... antar det er derfor du tenker paa vannjet? Kavringen båtsenter monterte inn en del Hamilton vannjeter i både Avanti 28 og 31. Brukte en del Ford 2700 ET motorer til dette. For at jeten skal være mest mulig effektiv den gangen i 1981-82, måtte dieselen ha turtall på 3200 for å få ut maks av den. ... og det rimet daarlig med motorer med maksturtall paa 25/2600. Har selv vaert med i en av disse baatene, en 31 m/ 2x150hk. Mye roeyk og lite fart.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nyrestein Svart 7.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 ja det er på grunn av at det er en kraftig motor me masse power at jeg vurderer jet.jeg har hørt at det er er veldi dyrt å skaffe aggregat som tåler 350-400hk diesel pga dreiemomente.så det er derfor jeg spør.er dyrt å gjøre dette to gander pga at det ikke funker.noen forslag til aggregat som jeg kunne brukt?takk for svar=) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 Konrad drevene skal visstnoik være temmelig solide: http://www.kdtrading.no/tradingshop/drev-c-137_104.html?osCsid=652cbaaabac6c24d7b757756a2f7a0f2 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
nyrestein Svart 7.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2011 ok.skal skjekke ut dei drevene jeg da.å få noe data på di. Sitér dette innlegget Link to post
nyrestein Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 har sett på konrad drev no.det er jo et alternetiv.men di koster en del peng.er det noen som har eller vet om noen som har ein større jet en hamilton 273? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Hvorfor skal du bygge om til vannjet? Sitér dette innlegget Link to post
nyrestein Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 båten hvar original me vannjet.så ble den bygd om til drev.når jeg fikk båten,så hvar det verken drev eller vannjet me.og jeg liker vannjet.pga manøvrerbarhetn.og at det er dyrere å kjøpe et drev som tåler mye julin uten at det går i stykker.det er sikkert delte meninger om det og.men har lyst å prøve.skal snakke me progress idag=) Sitér dette innlegget Link to post
nyrestein Svart 11.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 venter på svar ifra progress.å det kunne ta en stund før dei fekk rekna på det.så jeg tror nok det blir drev på meg.det ken bli veldi dyrt vis jeg må kjøpe nytt jetaggregat.så vis noen vet om et rimeli og godt drev som tåler 350hk diesel så bare ta kontakt.ha en fin helg=) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Volvos DPH drev tåler dette. D6-370 leverer 370hk@3500rpm. Imco SCX brukes bl.a. på goldfish. Bravo 2X tåler vel 720Nm tror jeg, men 3X tåler mindre. Det leveres til MCM 4,2 320hk. Yanmar har ZT350 som skal tåle 350hk@3800. Volvo og Yanmar er duoprop. Jeg regner med at du har motoren allerede siden du har bestemt deg for akkurat denne? Vet du forresten hvordan lyden er på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
nyrestein Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2011 ja motoren har jeg.jeg kjenner en som har lik motor.å lyden den er bare rå.takk for opplysninger.skal legge ut bilder av prosjektet senere Sitér dette innlegget Link to post
kpett Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Hei! jeg har en avanti 28 som jeg har oppgradert fra hj 1031 til hj 274 i vinter. pass på at du får rette vinkelen mellom kjøl og inntaksrist slik at ikke jeten tar luft. Sitér dette innlegget Link to post
nyrestein Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 ok.hva motor har du på jettn?og hvor stor fart får du på den? Sitér dette innlegget Link to post
kpett Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Cummins 5,9 på 210 hk. 27 knop ved 2800 o/min Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 hmm, kan ikke den motoren oppgraderes til 250/300hk montro....? :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andersb Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 cummins 5.9 motoren er noe av det beste du får av diesel, og ja man får den i høyere effekt, bare se på CMD versjonen, 480hk på nxt drev. disse kan du fint hente ut 4-5-600 hester "hele dagen", selv i marine. vel og merke 24v og 24v common rail, 12V litt mindre, men fortsatt mye. på 480hk kan du 1 av 6 timer ha 100% full gass. på 350? er det vel kan du ha full gass 20 av 24 timer elns, info står på merc/cummins marine sine sider. Sitér dette innlegget Link to post
nyrestein Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 takk for informasjonen=)har du gir imellom motor og jet?eller er den direktekopla til jettn? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.