Jump to content

avanti 28.konvertering fra drev til vannjet

nyrestein

Recommended Posts

Før man bruker for mye tid og penger på noe slikt kan en telefon til Progress være vel anvendt tid siden vi snakker Hamilton aggregat.

Mye frustrasjon og penger rett ut vinduet kunne vært unngått ved å kontakte de før man går igang.

Men alle tekniske data på båt, motor(gear?) og jet er lurt å ha på en lapp før man snakker med de. Om de har tid til å finregne på det er en annen ting. men skader ikke å ringe....

http://www.progressing.no/vannjet.htm

Kavringen båtsenter monterte inn en del Hamilton vannjeter i både Avanti 28 og 31. Brukte en del Ford 2700 ET motorer til dette. For at jeten skal være mest mulig effektiv den gangen i 1981-82, måtte dieselen ha turtall på 3200 for å få ut maks av den. Mulig det funker med å skifte ut impelleren til en med annen stigning. Må støpe om i bunnen av skoget mot transom for å lage inntak til vannjeten. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Avantien i hjemmehavna har en diesel på drøye 200 hk, og en vannjet som er dimensjonert for diesel opptil 500 hk. Det er antagelig en missmatch her, i tillegg til at 205 hk nok er for lite for denne båten uansett. Sikkert størstedelen av forklaringen.

Det blir nå satt en påhengsmotor på 285 hk på brakett på båten.

mvh tuffff

jeg skal ha en ford v8 7,3 turbodiesel.blir kalt navistar .den er blitt trimma opptil ca 350 hk.hadde håpet at det skulle bli en suksess .men er ikke sikker.

en slik 7.3 paa 350hk blir kanskje litt hard kost for vanlige drev ja.... antar det er derfor du tenker paa vannjet?

Kavringen båtsenter monterte inn en del Hamilton vannjeter i både Avanti 28 og 31. Brukte en del Ford 2700 ET motorer til dette. For at jeten skal være mest mulig effektiv den gangen i 1981-82, måtte dieselen ha turtall på 3200 for å få ut maks av den.

... og det rimet daarlig med motorer med maksturtall paa 25/2600. Har selv vaert med i en av disse baatene, en 31 m/ 2x150hk. Mye roeyk og lite fart..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ja det er på grunn av at det er en kraftig motor me masse power at jeg vurderer jet.jeg har hørt at det er er veldi dyrt å skaffe aggregat som tåler 350-400hk diesel pga dreiemomente.så det er derfor jeg spør.er dyrt å gjøre dette to gander pga at det ikke funker.noen forslag til aggregat som jeg kunne brukt?takk for svar=)

båten hvar original me vannjet.så ble den bygd om til drev.når jeg fikk båten,så hvar det verken drev eller vannjet me.og jeg liker vannjet.pga manøvrerbarhetn.og at det er dyrere å kjøpe et drev som tåler mye julin uten at det går i stykker.det er sikkert delte meninger om det og.men har lyst å prøve.skal snakke me progress idag=)

Volvos DPH drev tåler dette. D6-370 leverer 370hk@3500rpm. Imco SCX brukes bl.a. på goldfish. Bravo 2X tåler vel 720Nm tror jeg, men 3X tåler mindre. Det leveres til MCM 4,2 320hk. Yanmar har ZT350 som skal tåle 350hk@3800. Volvo og Yanmar er duoprop.

Jeg regner med at du har motoren allerede siden du har bestemt deg for akkurat denne? Vet du forresten hvordan lyden er på denne motoren?

• 2 uker senere...

cummins 5.9 motoren er noe av det beste du får av diesel, og ja man får den i høyere effekt, bare se på CMD versjonen, 480hk på nxt drev. disse kan du fint hente ut 4-5-600 hester "hele dagen", selv i marine. vel og merke 24v og 24v common rail, 12V litt mindre, men fortsatt mye.

på 480hk kan du 1 av 6 timer ha 100% full gass. på 350? er det vel kan du ha full gass 20 av 24 timer elns, info står på merc/cummins marine sine sider.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...