Jump to content

Vinterstell av to-takt Merc påhengs


ET

Recommended Posts

Har en -87 60hk Mercury påhengs som skal ligge på vannet i vinter (Bergen), og jeg kjenner ikke servicehistoren på denne maskinen.

Dette er også min første påhenger, så erfaring har jeg ikke.

Jeg har blitt fortalt at det er tilstrekkelig å bytte gearolje, impeller, pusse litt på pluggene, spraye motoren inn med noe fuktighetsdrivende og smøre alle smørepunkt, så kan man sove godt. Noen som har innspill eller noen ekstra tips?

 

ET

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Hvis du i tillegg husker å vippe motoren opp av vannet, så skulle du være rimelig trygg!

Det eneste som kan frostskades på en påhenger er kjølevannspumpen som vanligvis ligger ned mot undervannshuset. (Lært dette av erfaring en gang i tiden!)

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hvis du i tillegg husker å vippe motoren opp av vannet, så skulle du være rimelig trygg!

Dette her er ikke helt "mitt fag" men mener å ha hørt "fra pålitelig hold" at påhengeren har best av å IKKE være oppvippet dersom der er fare for frost. Dette fordi girhuset da blir oppvarmet av vannet slik at den vannskvetten som står igjen i impelleren da ikke vil fryse.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Enig i det med bytte av gearolje. Da får du også en peiling på status mht. vanninntrengning i gearhuset (ev. grå olje kan bety dårlig simmerring på propellakslingen). Når det gjelder impellerbytte, så  hører jo ikke akkurat det med til det faste ”vinterstellet” på en påhenger. Hvis kontrollstrålen er normalt kraftig, og du kan holde handa på sylinderveggen uten at det kjennes ubehagelig varmt (etter at motoren har gått seg varm), er det ikke noe som tyder på at det er nødvendig å bytte impelleren. Det du kanskje også burde ha gjort, siden du ikke kjenner til hvilket stell motoren har hatt tidligere, er å la den gå en halvtimes tid i ei tønne med ferskvann, for å få renset ut saltavleiringer i kjølesystemet.

 

Siden du skal ha båten liggende på vannet, betyr vel det at du skal bruke den i vinter. Da holder det å gjøre som du allerede har tenkt. Hvis motoren ikke skal brukes i vinter, ville jeg i tillegg ha gjort følgende:

· Start motoren, koble fra bensinslangen og la motoren gå til den holder på å stanse pga. bensinmangel

· Spray ”CRC/556” eller lignende inn i luftinntaket på forgasserne (ta av eventuelt luftdeksel først), slik at motoren får sauset seg inn med dette stoffet i både forgasserdyser og sylindre (masse røyk betyr at alt er såre vel..)

· Tapp ut resterende bensin fra flottørkamrene (tappeskrue i underkant av hvert kammer)

 

Tror SveinHa har et poeng mht. at det kan bli stående restvann i impellerhuset dersom motoren er oppvippet.

 

Lykke til med en god gammel sliter!

Link to post
Share on other sites

Jeg holder nå på med en høstsjekk på en Suzuki 9,9 - 92 mod. som jeg kjøpte sammen med en båt nå i høst. Tenkte jeg skulle ta en grundig gjennomgang da jeg ikke kjenner til hva som er gjort tidligere.

 

Når jeg tappet av gearoljen så var den grå og inneholdt mye vann. Tenkte det skulle holde med å skifte simmeringene på propellakslingen, med da jeg undersøkte litt så viste det seg at det også sitter en simmering på akslingen fra motoren like under impelleren.

 

Jeg demonterte derfor undervannshuset og åpnet impellerhuset. Selv om impelleren så grei ut så var den veldig hard og lite bøyelig. Låsekilen, en halvmåne formet kile som står i et spor i akslingen og som låser impelleren slik at den går rundt sammen med akslingen var nesten helt tæret bort/utslitt. Her kunne impelleren sviktet hvert øyeblikk. Kjølingen ville da ha fungert utmerket helt til denne kilen hadde sviktet og da hadde det gått bare sekunder før det hadde skjært seg.

 

Har nå bestilt impellerkit og samtlige simmeringer/pakninger til undervannshuset og håper da at oljen ikke er grå neste gang jeg sjekker den.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Motoren skal ikke vippes opp hvis båten ligger på vann. Det er større sjanse for at vann i motoren fryser hvis den står oppvippet enn hvis undervannshuset står under vann (som selvsagt ikke må fryse til is...). Det er ikke vanlig å bytte impeller årlig på en påhengsmotor - de fleste venter nok til den ryker ette 10-15 år. I min manual står det anbefalt bytte hvert 6. år. Impelleren er nok neppe byttet før på din motor - så det kan uansett være lurt å bytte den nå.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ta deg en tur til noen butikker i Bergen som selger motorer, snakk med motorkyndige, gjerne de på verkstedet. Hadde vært artig om du fikk samme svar som meg da jeg spurte om motoren skulle stå nede eller oppe gjennom vinteren. Jeg fikk svar fra samtlige om at motoren skulle stå oppe, da renner alt vannet ut..... ikke noe som kan fryse....

 

Har lest i andre tråder her at mange mener og har erfaring med at det beste er at motoren står nede.

 

Kan jeg da trekke denne konklusjonen : "Her i Bergen har vi så lite frost at det rett og slett ikke har så stor betydning"????

 

tj

Link to post
Share on other sites

Hadde vært artig om du fikk samme svar som meg da jeg spurte om motoren skulle stå nede eller oppe gjennom vinteren. Jeg fikk svar fra samtlige om at motoren skulle stå oppe, da renner alt vannet ut..... ikke noe som kan fryse....

Tja ... mulig det er forskjellige konstruksjoner ute og går? Jeg vet bare at på min motor, en 60Hk Mariner fra '91, blir det liggende vann inne i undervannshuset når jeg "vipper" motoren opp". Dette gjør jeg nemlig hver gang jeg skal ha båten opp på hengeren. Når jeg så senker motoren igjen etter å ha kjørt båt og henger opp fra rampen, renner det alltid ut 2-3 dl vann.

Link to post
Share on other sites

Jeg var dum nok til å la motoren (Mercury 50 hp 3cyl) stå neddyppet her et år fordi jeg skulle sikre meg mot frostskade på vannpumpa.

 

Resultatet av dette var en masse rur og groe samt en god del tæring og lakkskader.

 

Jeg har senere i forbindelse med impellerskifte gransket konstruksjonen nøye med tanke på frost og funnet at kun en veldig liten mengde vann blir stående i mellom noen av impellerens skovler. Om dette vannet fryser vil gummien vike unna og intet blir skadet. Det verste som kan skje er at impelleren fryser fast og skades ved oppstart. Dette kan unngåes ved å vippe motoren nedi vannet noen tid før oppstart slik at impelleren tiner.

 

Jeg kommer ikke til å la motoren stå neddyppet heretter.

 

Det lønner seg å kjøre motoren tom på forgasseren ved lengre tids stillstand. Da unngår man at bensinens flyktige deler fordamper slik at der bare er "parafin" igjen i forgasseren noe som gir veldig tungstartet motor. Koble av bensinslangen og la motoren gå til den stopper. Like før motoren går tom vil den øke turtallet noe og da passer det å gi motoren en god dose med "fogging oil" inn i innsuget.

Link to post
Share on other sites

Det lønner seg å kjøre motoren tom på forgasseren ved lengre tids stillstand. Da unngår man at bensinens flyktige deler fordamper slik at der bare er "parafin" igjen i forgasseren noe som gir veldig tungstartet motor. Koble av bensinslangen og la motoren gå til den stopper. Like før motoren går tom vil den øke turtallet noe og da passer det å gi motoren en god dose med "fogging oil" inn i innsuget.

Jeg hadde for noen år siden en 50 HK 2-takts Mariner (antagelig identisk med din), og forhandleren sa da til meg at denne "kvelingen" av motoren som folk brukte å gjøre før hvert vinteropplag, ikke var så heldig på moderne motorer med avansert teknologi. Dette sliter på finstilte komponenter i bensinsystemet, det er mishandling og vil kunne skade f.eks. membraner som tvinges til å suge luft i stedet for bensin, begynne å harke og hoste for så å "dø ut" på den måten. Han sammenlignet dette omtrent som om du stoppet bilen din på samme måten, ved å gå bensintom, det ville vel ingen gjøre? Nå vet ikke jeg om han uttalte seg på faglig grunnlag, men sånn umiddelbart høres det kanskje logisk ut? Han mente det var tilstrekkelig å pumpe fogging oil inn i innsuget til det ble kraftig røyk, og så stoppe motoren på vanlig måte via startnøkkelen. Hvem skal man tro på her da?  :confused:
Link to post
Share on other sites

Han mente det var tilstrekkelig å pumpe fogging oil inn i innsuget til det ble kraftig røyk, og så stoppe motoren på vanlig måte via startnøkkelen. Hvem skal man tro på her da?  :confused:

Etter min erfaring (har hatt en Yamaha 50 HK 3 syl 2-takt i mer enn 10 år..) så er dette 70% av riktig fremgangsmåte. De resterende 30% gjøres etter at man har stoppet motoren. Da åpner man tappeskruen i flotørkammeret (et par omdreininger er nok) og tapper ut bensinen som er i forgaseren. Gjør det på alle tre forgasserne. Skru fast tappeskruene igjen.   :smash: :smash:  (Jeg glemte det ett år, og "plutselig" gikk motoren kun på 2 sylindre langt ute på havet mellom Lofoten og Vesterålen. Tappeskruen hadde falt ut!  :eek: )

 

:-) fredriksen

ex Hansvik 18HT-eier...

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet om motor skal være vippet opp eller ikke har vært diskutert her flere ganger tidligere.

Som jeg har nevnt er alle utenbordsmotorer konstruert med tanke på bruk om vinteren, når de vippes opp drenenes vannet i blokk og stamme.

Har tidligere spurt om noen han konkret erfaring med frostskader på oppvippet motor, men så langt jeg kan huske har det ikke vært noe tilbakemelding på det.

 

Selv har jeg brukt flere forskjellig modeller på vinteren. De har vært vippet opp uten at det har ført til noen problemer.

 

I det hele tatt bør en utenbordsmotor alltid vippes opp når den ikke er i bruk, både med hensyn på korrosjon og groing. Spes. viktig dersom man har stålpropell.

Velger man allikevel å la motoren stå nede må man være sikker på at overflate-vannet ikke fryser til, skulle det skje er iallfall faren tilstedet for at noe kan skje...

 

Når det gjelder impeller så kan de holde motorens levetid, overhalte en 73 mod Johnson 25 hester i fjor og impelleren var "som ny".

Men dette betinger at motoren ALDRI kjøres tørr, da kan impelleren være historie i løpet av sekunder. Batdilla fikk uønsket erfaring på dette området i sommer....

Man kan ikke sammenligne med en impeller på en innenbords-motor, disse må som bekjent byttes regelmessig.

 

Men på en 87 modell ville jeg uansett demontert gearhuset og sjekket impelleren dersom dette ikke er gjort tidligere.

Dette fordi boltene over tid korroderer fast.

Venter man for lenge er det ikke lenger mulig å demontere gearhuset den gangen man evnt. er nødt til dette.... (Boltene brekker..)

Rengjør gjengene og sett inn med alu-pasta før montasje.

 

Ifm vinteropplag vil jeg også anbefale å sjekke for vanninntrenging dersom det er en to-takter.

Se denne artikkelen for mer info.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...