Jump to content

Mercruiser 4.3 V6 (-89), motorskade som følge av for mye olje?


Noah

Recommended Posts

Har en Mercruiser 4.3 V6 (-89) som plutselig lekker mye olje. Etter siste tur lå det 0.5-1.0 liter i bunnen av motorommet. Oljepeiling viser at det er for mye olje i motoren (ble fylt mens båten lå på henger, ble ikke sjekket etter sjøsetting - tabbe!).

 

Så spørsmålet er: Har motoren tatt skade av overfylling av olje, eller er disse motorene konstruert så smart at overskudsolje finner veien ut gjennom ventilasjon/overløp? Håper i det lengste at jeg ikke har sprengt pakninger eller tetninger. I verste fall veivakseltetningene?

 

Håper på at bra (og oppmuntrende) svar!

Link to post
Share on other sites

Vil nok tro at simmerringen i ene eller andre enden av veiven kan ha blitt sprengt :cryin:

 

Du får gjøre så rent som du får til og så se hvor det blir vått først når du starter opp så er du nok på sporet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er noe sånt jeg er redd for, ja. Selv om motoren fungerte utmerket under hele turen, er det vel mye som kan være galt likevel. Jeg får vel bare gjøre som du foreslår - følge med og håpe på det beste.

 

Er dette en skade sosm må fikses umiddelbart, eller kan man leve med det noen måneder dersom lekkasjen er liten ved normalt oljenivå? Skal ha ferie med båten nå, og det passer virkelig dårlig å måtte gjøre en større overhaling nå.

Link to post
Share on other sites

Du får følge med på oljenivået og hvor mye som kommer ut. Hold det rent i motorrommet så ser du hva du har, og hvor det kommer. Så lenge nivået er mellom min og maks går det bra med motoren, men det er fort å heise ut motoren for å bytte etpar simmerringer. Båten må opp, drevet av, og motoren ut. Med mindre det kun er fremre veivakseltetning, den kan muligens byttes med motoren i båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...