Fantino Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Spennende! Er dog litt skeptisk til så høy temperatur som 40 grader på fisk, spesielt når den er bortimot usaltet. Hvordan funker sopptørkeren? Kan du stille inn temperatur? Sitér dette innlegget Link to post
ulsetbåt Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Fisk blir stekt ved en kjernetemperatur mellom 43 og 50 grader, litt etter hvor feit den er og hva slags type fisk. 40 grader vil jeg derfor tro blir i overkant for å tørke fisk. Sitér dette innlegget Link to post
akkamannen Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Selger sopptørker på jula til 199 om dagen (førpris 499). Virket meget bra på beef jerky (70 grader). Ser ut for at minste innstilling ligger på ca 37-38 grader... Er usikker på om man kan koble helt ut varmeelementet. Forsøker på laveste temperatur når vinteren kommer (dersom den kommer på sørvestlandet). Evt lage et nettingbur som sopptørkeren kan stå i for å unngå fluer... Sitér dette innlegget Link to post
akkamannen Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 (redigert) Ser av bruksanvisning at en kan kjøre temp på 35 grader, men er kanskje noe høyt det også? Fra bruksanvisningen: Fisk bør tilberedes før tørking. Del i passe store biter og tørk 2–8 timer eller til fuktinnholdet er tilstrekkelig lavt. Står ingenting om temperatur fisken skal ha... Men all den tid bruksanvisningen sier at fisk kan tørkes, skulle en jo tro at det kan lages tørrfisk ved 35 grader? Link til produktet: http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/kjokkenmaskiner/mattilberedningsapparater/frukt-sopptorker/frukt-sopptorker-001641/#tab02 Redigert 4.September.2017 av akkamannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Er vel bare å prøve en liten 'batch' så ser du. Need Jerkyen ble vel nesten halvstekt på 70 grader også hadde jeg trodd? Sitér dette innlegget Link to post
akkamannen Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Etter oppskrift (youtube) skal Beef Jerky tørkes på denne temperaturen... Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Biltong er den Syd Afrikanske versjon av tørket kjøtt Dete er rent lufttørket, professonelle tørkeskjap holder temperature på 28 grader og luftskifting med vifte. Beef Jerky er tørket ved høyere temperatur og har mer karakter av bearbeidet (oppvarmet) kjøtt. Tørrfisk skal ikke varmebehandles, jeg har mer tro på tørkeskap med lav temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Avfukter i klestørkemodus som jobber i en lukket kasse der tørrfisken henger kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Ett alternativ jeg hørte om nylig er å fryse fisken, og så ta den opp tidlig på vinteren og henge den ut, for å unngå flueproblemene. Hvor tidlig kan man henge den ut i så fall ? November/Desember, eller er det for tidlig (Vestlandet) ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
alf-inge Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Tørrfisk er tradisjonelt tilnærmet frysetørket. Tørket i friluft i temperaturer under 5°C. Litt nattefrost bare en fordel, det gjør fisken litt mer porøs og lettere å spise. Å tørke usaltet fisk langt over romtemperatur er jeg skeptisk til. Fisken vil surne før den tørker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.