Jump to content

Hensynsfull fortøyning - offentlige brygger


GeirT

Recommended Posts

Forleden dag ville vi innom et herværende kjøpesenter som har en lang fin bryggeplass, der det også er pumper for drivstoff.

Vi stevnet mot brygga og håpet at en større plastsnekke som var i ferd med å anløpe ville legge seg slik at det også var plass til oss.

Men eieren av båten klarte kunststykke å blokkere hele kailengden på 30m som var ledig.

I stedet for å legge seg i en av endene, la han seg midt på. Vår båt er nesten 12m.

 

Etter at de var fortøyd hoppet karen i land, virret litt rundt på kaien, kastet et flakkende blikk ut på oss som lå der å ville fortøye,

snudde seg og forsvant i mengden. Dette var en voksen familiefar, som burde hatt mer vett. :nonod:

 

Vi bør alle tenke på hvordan vi legger beslag på områdene vi ferdes på, slik at vi heller hjelper hverandre frem.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ingenting som overrasker mer!

Selv tenker jeg over det meste jeg gjør uansett hva jeg gjør,å jeg håper virkelig at jeg klarer opptre/oppføre meg noenlunde riktig.

 

Men vansklig og vite hva andre sier bak ryggen på en :confused:

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Når du ser det med egen øyne at de legger til midt på brygga, da er det temmelig håpløst. Ikke rent skjelden at jeg tenker det samme selv, men dersom jeg ikke ser det selvsyn at de legger til midt på, så går jeg ut ifra at den tilsynelatende håpløse plasseringen kommer av at det lå andre båter foran og bak tidligere, som har gått fra kai.

Dersom jeg står på land og hjelper noen med å ta imot tampen, og de er iferd med å legge til håpløst, så spør jeg "du vil ikke legge deg helt dit eller dit så det blir plass til flere? " -da blir det som regel slik.

 

Dersom jeg ligger til havn longside er det ikke rent skjelden at jeg forskyver egen båt dersom luka foran eller bak endrer seg etter andre båter har forlatt kaia.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du ikke er alene ombord, er det bare å sette i land en person som kan forhale den andre båten. Det har jeg gjort selv og andre har gjort det med min. Jeg synes det er bare rett og rimlig. Når jeg ser slike, går jeg også ut fra at det har vært andre båter der før og tar det som en selvfølge at båten kan forhales fremover eller bakover.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

...... Men eieren av båten klarte kunststykke å blokkere hele kailengden på 30m som var ledig.

I stedet for å legge seg i en av endene, la han seg midt på. Vår båt er nesten 12m. .....

 

Dette skjer stadig vekk GeirT :headbang: :headbang:

 

Jeg må innrømme at jeg av og til er i villrede om enkelte er så inni-granskauen egoistiske eller om de er ute av stand til å tenke - eller om de er så elendige sjøfolk at de bare måtte bli liggende der hvor de "tilfeldigvis" møtte kaien?

 

Men jeg har ennå ikke funnet noen som overgår han jeg traff i Brandasund: jeg kom sigende på skrå inn mot land for å sette opp en spring og fortøye på vanlig måte. Da kom plutselig en 20-fots plastikksak og bokstavelig talt KILTE seg inn mellom meg og kaien. Jeg må innrømme at jeg den dag idag angrer litt på at jeg vrengte meg ut og gikk derifra; for jeg skulle jo egentlig bare ha lagt til kai som planlagt. Med han som fender på innsiden og noe over 100 tonn stål på utsiden hans

:giggle: :giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Om du ikke er alene ombord, er det bare å sette i land en person som kan forhale den andre båten. Det har jeg gjort selv og andre har gjort det med min. Jeg synes det er bare rett og rimlig.

RSL

DET er ett tema som har vært oppe her på BP tidligere. Håper ikke du treffer noen av de BP medlemmene som både skulle skjelle ut :discuss: gi rundbank :boxing: , hive på sjøen :boxing: , skalle ned eller det :boxing: som værre er. De som så mye som rørte ett fortøyningstau på deres båt, hvis de ikke var til stedet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

selvopplevd sist fredag: er på vei mot havn med dieselfylling i rolig driv, forbereder fendring og liner for fortøyning. Så kommer en daycruiser i plan (5 knos sone) og kjører forbi meg og har åpenbart samme ærend. Inne på brygga lå fra før en daycruiser og en seilbåt i hver sin ende, med rikelig åpning. Han som kom seg til kaia før meg legger seg så med ca 5 meter klaring til motorbåten. Det gjensto så 12,35 meter klaring til undertegnede (har LOA 11,99 m). I tillegg til å ha plassert seg rimelig håpløst, var det null interesse til å hjelpe en som kom alene til kai med fortøyninger. Men plass fikk jeg, og jeg håper han synes det var ihvertfall litt ubehagelig at han hadde mitt anker omtrent inn over påhengsmotoren mens han fylte...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg idiotparkerte også sist jeg skulle fylle diesel, men det hadde å gjøre med at slangen på dieselpumpa var «litt» i snaueste laget, for å si det mildt. Det var vel kanskje god underholdning for de ventende å se meg bakse båten innenfor rekkevidde av pumpeslangen ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...