Jump to content

Hva er økonomifart for en 705 Voyager med Mercruiser D4,2L/320 HK?


Sjølyst

Recommended Posts

Jeg er litt usikker på hva som er økonomifart for min 2007-modell Askeladden Voyager 705 med Mercruiser D4,2L/320 HK. Planlegger noen litt lengre dagsturer i sommer, og da hadde det vært greit å skvise så mye avstand som mulig ut av hver liter diesel. Finner ikke noe godt svar på dette i håndbøkene som fulgte med, og Askeladden opplyser at de ikke har gjort egne målinger på denne konfigurasjonen. Noen som har noen innspill?

Link to post
Share on other sites

Har en Z8, som nok veier noe mer. Har CMD QSD320-motoren (samme som deg?). Min erfaring er at den balanserer greit mtp fart/forbruk mellom 2500-3000 rpm, noe som forsåvidt også Askeladden selv "bekrefter":

 

"Fart og forbruksmåling på Z8 med 4,2L ES 320 - Bravo 3 drev. Denne målingen ble gjort i desember 2006 under gode kjøreforhold. Vi ønsker å gjøre oppmerksom på at disse dataene kun gir en indikasjon på båtens farts og forbruksnivå. Hver enkelt båts ytelse vil være påvirket av flere kontrollerbare og ikke kontrollerbare faktorer slik som skrogbunnens overflate, saltinnhold i vannet, vind og bølgeforhold etc. Dermed kan tall du får ved måling av din båt avvike noe fra opplysningene nedenfor:

RPM 2500 - ca 20 knop - ca 23 l pr time - 1,1 l pr nautisk mil

RPM 3000 - ca 30 knop - ca 32,5 l pr time - 1,1 l pr nautisk mil

RPM 3900 - ca 38 knop - ca 52 l pr time - 1,3 l pr nautisk mil"

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...