Jump to content

Tips om aktuelle 15fots båter


Helge

Recommended Posts

Jeg vil sette stor pris på tips om aktuelle "enkle" 15 fots båter med vindskjerm og kalesje :yesnod:

 

Jeg vurderer nemlig å bytte ut "nr.2"-båten fra en helt åpen 14-foter som vi har i dag:

Bilde

... til en 15 eller maks 16 fots båt med vindskjerm og mulighet for kalesje.

 

Når vi er på feriestedet vårt på Sunnmøre i lengre ferieperioder tar vi med vår 22fot Skibplast 655:

Bilde

...men når vi drar dit på kortere turen som en helg eller langhelg er dette alt for mye arbeid og stress for så kort tid. Da hadde det vært kjekt at båten som vi har fast på stedet hadde en mulighet for å sitte litt mer beskyttet for regn og sjøsprut.

 

Jeg ser for meg en helt enkel og rimelig båt som er godkjent for minst 4 personer og som kan ha motor på 20 til 30 Hk så den fortrinnsvis går i plan med 4 voksne ombord. Jeg har sett på Lasse 15 Famile som et mulig alternativ:  Lengde: 467 cm, Bredde: 165 cm, Dyptgående: 30 cm, Vekt ca: 230 kg

Bilde

 

Jeg har også lett litt i erfaringsdatabasen, men der er det slett ikke alle båtene som det er lagt inn bilder på.  Er det noen som har andre gode forslag til tilsvarende alternative båter?

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger og forslag så langt Bilde - tar gjerne i mot mer  :yesnod:

 

Båten trenger ikke være helt ny - alt opp mot 20 år er ok om båten er rimelig velholdt. Min drøyt 10 år gamle åpne 14foter er ikke selvlensende så der blir det i alle fall ikke noe "tilbakeskritt" dersom en slik aktuell vindskjerm/kalesjebåt heller ikke er selvlensende.

Link to post
Share on other sites

Hadde tidligere en Otasport som du får både med og uten vindskjerm. Hadde en 30 hk på den og det gik i overkant av 30 knop med en pers og planet uten problemer med 4 voksne. Trordu får den i 15 fot også.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Rana 15 er et alternativ. Relativt flatbunnet, noe som gjør den lettplanende men samtidig ganske ubehagelig når sjøen slår kul på seg.  

 

Ellers fins det vel noen Mørebas 15 cabin rundtomkring , men de begynner fort å bli godt over 25 år gamle...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...