Helge Startet 15.November.2004 Link til dette innlegget Startet 15.November.2004 Jeg vil sette stor pris på tips om aktuelle "enkle" 15 fots båter med vindskjerm og kalesje Jeg vurderer nemlig å bytte ut "nr.2"-båten fra en helt åpen 14-foter som vi har i dag: ... til en 15 eller maks 16 fots båt med vindskjerm og mulighet for kalesje. Når vi er på feriestedet vårt på Sunnmøre i lengre ferieperioder tar vi med vår 22fot Skibplast 655: ...men når vi drar dit på kortere turen som en helg eller langhelg er dette alt for mye arbeid og stress for så kort tid. Da hadde det vært kjekt at båten som vi har fast på stedet hadde en mulighet for å sitte litt mer beskyttet for regn og sjøsprut. Jeg ser for meg en helt enkel og rimelig båt som er godkjent for minst 4 personer og som kan ha motor på 20 til 30 Hk så den fortrinnsvis går i plan med 4 voksne ombord. Jeg har sett på Lasse 15 Famile som et mulig alternativ: Lengde: 467 cm, Bredde: 165 cm, Dyptgående: 30 cm, Vekt ca: 230 kg Jeg har også lett litt i erfaringsdatabasen, men der er det slett ikke alle båtene som det er lagt inn bilder på. Er det noen som har andre gode forslag til tilsvarende alternative båter? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Baywatch Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Silver Viking 15 planende kan kanskje være et alternativ http://www.silverplast.no Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Bare et lite tilleggsspørsmål: er det NY båt du foretrekker? Hvis det ikke nødvendigvis er det, kan f. eks. den gamle 16-foteren til Askeladden (16-4400 tror jeg den het) være et forholdsvis romslig alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Askeladden har også sin 14 foter i en versjon med vindskjerm og kallesje. Har inntrykk av at folk i dag vil ha selvlensende, åpen båt uten skerm og kallesje og at du kan få mye for pengene av denne type båt. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 15.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Takk for tilbakemeldinger og forslag så langt - tar gjerne i mot mer Båten trenger ikke være helt ny - alt opp mot 20 år er ok om båten er rimelig velholdt. Min drøyt 10 år gamle åpne 14foter er ikke selvlensende så der blir det i alle fall ikke noe "tilbakeskritt" dersom en slik aktuell vindskjerm/kalesjebåt heller ikke er selvlensende. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Brutus Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Hva med en Pioner Viking, det er en 15foter som tåler en "trøkk". Fin båt hvis man skal utføre arbeider på "moderskipet". De er jo ganske rimelige også. Den er åpen med to vindskjermer ,men ikke kalesje, men er selvlensende og lett å traile, hvis du får behov for å ta den på tur. Pioner Viking Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Hansvik har (hadde) vel også en modell av denne typen. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Hansvik har (hadde) vel også en modell av denne typen. Ikke bare en, men to; 14,5 og 16,5 ! Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Øien 16.. Den får du med vindskjerm og kalersje. Hadde en slik sjøl,åpen riktignok men en grei og romslig båt. Bred og stødig. med 40 hk gikk den over 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Hadde tidligere en Otasport som du får både med og uten vindskjerm. Hadde en 30 hk på den og det gik i overkant av 30 knop med en pers og planet uten problemer med 4 voksne. Trordu får den i 15 fot også. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Sebaldus Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Det er også noe som heter Kavaler 445. Kjenner den ikke utenom et bilde av en som selges på qxl akkurat nå for 5000 (objekt). Ganske kjekk båt med hardtop og skikkelig overbygg. Ser rimelig greit ut også. Noen som kjenner typen? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Rana 15 er et alternativ. Relativt flatbunnet, noe som gjør den lettplanende men samtidig ganske ubehagelig når sjøen slår kul på seg. Ellers fins det vel noen Mørebas 15 cabin rundtomkring , men de begynner fort å bli godt over 25 år gamle... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.