btor Startet 6.Juni.2011 Del på Facebook Startet 6.Juni.2011 (redigert) Hei, Jeg vurderer å sette en liten bærbar PC med lyssterk LED skjerm i båten som kartplotter og forhåpentligvis få inn ekkoloddvisning også. Har noen spørsmål i den anledning som jeg gjerne skulle hatt kommentarer til. Har forresten gode Garmin kart og bruker MapSource på PC for å velge ut kart som skal overføres til Garmin GPS'en. Har aldri sett PC software som kan vise BlueChart kart på PC i 'plottermodus' med tilkoblet GPS. Finnes det programvare som gjør dette? Ønsker uansett å prøve OpenCPN, enten under Linux eller Windows. Ønsker gode kart for sørnorge for denne, har hørt om Jeppesen, men ikke set priser der. Finnes det ulike kartalternativer (norske farvann) til OpenCPN og hvilke(n) er best, evt hva er forskjellen på disse? Ikke minst hvor kjøper jeg til lavest pris? Ser da også selvsagt etter en passende USB GPS mottager. Vanntett, med 3-5 meter kabel slik at den kan monteres utendørs fast. Forslag og erfaringer? Så til slutt, det mest 'eksotiske': Finnes det ikke blackbox'er med ekkoloddsvinger, -forsterker og AD converter med USB (eller annet interface) utgang slik at en kan få brukbare ekkoloddbilder opp i vindu på PC'en? Tusen takk for kommentarer og tips rundt disse avsnittene. vennlig hilsen btor Redigert 6.Juni.2011 av btor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 (redigert) Hei btor! Interessante synspunkter m.h.t. tilkoblinger av annet utstyr.....! Har ikke satt meg så godt inn i dette foreløpig, men jeg vet det jobbes med diverse løsninger i forbindelse med givere og PC, som kanskje kan bli overkommelig for fritidsbåt-sjømannen å anskaffe! Men når det gjelder et stabilt og driftsikkert navigasjonsprogram, - så holder vi på med de siste BETA-tester på OpenCPN 2.4 beta 523, som nå også leser disse NV Digital-kartene ved hjelp av en nylig utviklet PLUGIN Når det gjelder andre kartformater og bl.a. andre plugins som allerede er laget, kan du lese deg opp litt her på Hjemmesiden til OpenCPN Alle gode forslag til fremtidige funksjoner blir også mottatt med takk på bl.a. det originale OpenCPN-forumet! (Cruisers forum) Lykke til! Redigert 6.Juni.2011 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Jeg har lagt meg en OpenCPN løsning som fungerer bra for mitt bruk: - GPS-mus fra Claes-Ohlson. (Navibe) Trenger ikke den ute, den fungerer helt fint inne - har aldri mistet signalet ved å legge den på skapet ved siden av kartbordet. - Nasa AIS mottaker med dedikert AIS antenne - ASUS eee (ca 2 år gammel) Den finnes det en 12 volt strømforsyning for som man kan plugge direkte i 12 V nettet og slippe omformere fra 12 V til 220V og tilbake. Det er et veldig viktig poeng når man velger PC. Desuten er den ekstrem gjerrig på strømforbruk - et poeng i et seilbåt. I tilleg bruker jeg Grib.us for gribfiler. Disse legges i en dedikert mappe der OpenCPN kan enkelt plukke disse opp. I tillegg bruker jeg min HTC Desire som "Hotspot" i båten for mobilt internett. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
btor Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Her er ihvertfall det ultimate PC ekkoloddet: http://www.cruzpro.com/pcff80.html ... skulle bare ønske at det kostet litt mindre :-| Andre som har eller vet om lignende duppeditter? Finnes det flere forskjellige sjøkart for Sørnorge som er OpenCPN kompatible? Hvilke er i så fall best? hilsen Tor Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Korleis går det med dette prosjektet? Eg prøvar å få opp Navibe-antenna med Linux, men finn ikkje drivarar til den. Dvs. eg finn drivarar for windows, men til linux..? Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.