Jump to content

Noen som har kjennskap til denne.. Sunseeker Camargue


SUNSEEKER43

Recommended Posts

Dene har stått annonsert i meget lang tid..(tidligere eier og nå Stavanger Marinesenter) Er det noen som har besiktiget den? eller kan forklarer hvorfor den er så tungsolgt? er det feil/mangler/skader o.l?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28918249

Redigert av SUNSEEKER43 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil tippe på kombinasjonen av kallesjebåt og catmotorer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er tiden for mange gode båtkjøp. Jeg har inntrykk av at det gjelder i særlig stor grad for større kalesjebåter. Forøvrig trodde jeg også at Cat regnes som "skuddsikre".

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Ja, Sunseeker er vel kjent som guttebåten framfor noen, nesten i Miami Vice stil. Det bekrefter vel linken til Quaoar også. Egner seg vel ikke noe særlig som familiebåt. Skal du legge ned så mye penger i båt må du ha kona med på laget.

Camarquen i annonsen var verken fugl eller fisk, men sånn midt i mellom kanskje. Faller derfor mellom to stoler. Med ukurante motorer i tillegg blir den nok tungsolgt, selv om prisen er lav.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har besiktiget den? eller kan forklarer hvorfor den er så tungsolgt? er det feil/mangler/skader o.l?

 

Det var en her på båtplassen (Kire??) som kjøpte en sealine 34 hos SM nå i vår. Mener å huske at han var ombord i denne og komenterte ett eller annet,,,

Link to post
Share on other sites

Camargue 44 er en familievennlig båt med stor sove lugar i baugen samt stor mittcabin og salong som også kan rees opp til en dobbelkøye to toalett en med dusj,men hørest ut her på forumet som mange er skjeptisk til cat motorer,tror det er noe med båten som ikke kommer frem i annonsen... prisen er jo lav men tydeligvis høyere enn markedet vil betale.

Link to post
Share on other sites

Hadde nok heller gått for en Sunseeker Portofino 375 før en Windy GM.

Jeg har blitt frarådet å kjøpe båt med den type cat motorer som står i denne Sunseekeren.

Hadde det stått Volvo motorer i den og båten forøvrig er velholdt, hadde det vært et godt kjøp etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Enig Volvo er mere kurant men 63 motorer er forlite her trengs minst 2 to 425hk ,har hørt at de hvite catene fra 2000 og nyere skal være bedre ellers liker jeg selv båten veldig godt.

Er det noen som vet hva som er problem med desse motorene som sitter i båten?

Link to post
Share on other sites

CAT 3208 med 435 hp er vel regner for å være på kanten an hva blokken kan håndtere.Skal ikke så mye kjøleproblemer til før "Big Bill" kommer bankende på døren.... men brukt fornuftig, så kan det være helt OK. Full maskinsjekk et must!..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

......er alle desse motorene dårlege greier???

La oss være litt realistiske .... hva menes med "dårlige greier" ?

 

Kommer an på hvor hart man kjører, og hva en sammenligner med... Volvo MD32, Volvo TAMD41, Ford Dover, Cummins QSB,Detroit 71/92 Volvo D6 osv....

 

Disse CAT maskinene er "throwaway blocks" ... og det asmme gjelder de fleste moderne maskiner bla fra Volvo, så det er ikke problemet... problemet er hva regnes som akeptabel levetid ... 1, 2, 3, 10, 40,000 timer?? ug under hvike driftsvilkår?

 

Hvis disse maskinene (3126 og 3208) blr tatt vare på og ikke kjørt for hadt, så bør de lett fare flere tusen timer.... Kjør dem hardt, og ikke se etter kjølesystem, dårlig olje osv, så går det fort galt. Desverre så er det siste mest vanlig ombord i fritidsbåter. Vi lar båten ligge stille i ukevis, så kommer vi ombord, kursen ut fra havna, og atter 15 minutter så drar vi på med 85% pluss i belastning ... og forventer at maskinen(e) funker slik som vi forventer at bilen (som er i daglig bruk) gjør.

 

 

Finnes ikke et rett eller galt svar... hvis tidligere eiere er klar over hva som sviver rundt der nede, og hvordan de forskjellige tingene henger sammen, samt ikke har spart på vedlikeholdet av disse maskinene, så kan de fungere veldig bra, hvis du er beredt på å fortsette med et godt vedlikeholdsregime... Hvis du ikke har budjsett til å gjøre dette, så bør du tenke litt annerledels.... Men en full maskinsjekk med oljeanalyse og kompresjonstest er et must, da det vil gi deg en indikasjon om hva som har skjedd med maskinene tidligere. Hvis maskinene må ut, så må prisen reflektere dette...

 

Det er tusenvis av Volvo MD32 maskiner ute i verden som sviver fint enda ... men disse har blitt brukt innenforbi deres faktiske grenser (ikke markedsførte), og det samme gjelder disse CAT maskinene...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Drivemaster kort sagt mener vel du at og cat er verken bedre eller dårlegere enn noe annet,har selv vurdert og kjøpe en 2001 mod Camargue 44 med Caterpillar 3208 som er hvitmalte har hørt at de er forbedret fra 2000mod og nyere kjenner noen til det?Registrerer at flere på forumet mener Volvo er mere kurant enn cat uten og ville gå i detalj om problemene.

Link to post
Share on other sites

CAT 3208, med 435 hk er en kurant maskin ... like mye som en Volvo med tilsvarende vekt/volum/hestekreft uttak og drifstmønster...

 

Betyr dette noe ???

 

Sjekk ut hvor mange CAT 3208 maskiner som er i kommersiell drift, og sammenlign det med Volvo maskinene i samme klasse, så regner jeg med at en kan finne svaret selv.... Her borte på denne øya,og ellers i Europa, så blir valget båten med CAT, hvis valget er mellom to like båter en med V og den andre med C... Deleprisene for en CAT er også, i gjennomsnitt, billigere enn en Volvo her borte da en skaffer disse fra en industriell leveranse og ikke "marine".

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Vi har også lagt merke til at den ble lagt ut for salg IGJEN. Til den prisen ble den fort borte fort. Det skulle bare mangle. Så mye båt for pengene. Det kan jo være samlivsbrudd etc som er årsaken til salget.

Vi har en slik båt med samme motorer. Vi har ikke hatt et feilpekk. De er knall gode, de må "skytes" for å kvitte seg med de sies det. ( samme motorer som står i gravemaskiner) Båten er enormt bra. Soltid, tykkere skrog enn andre tilsvarende båter. Ikke bruker den som mye drivstoff som folk tror heller. En båt full av luksus som er helt vidundelig i høye bølger. Og som ser helt RÅ ut når du får av kalesjen.

Hva som kan være "gal"t med denne båten siden den var tungsolgt er vanskelig å si. Synes den var litt luggi inni med interiør skyvedør som var borte ved pentry i tillegg til at det manglet noe utsryr.

Uansett så er gubben min heldig som har en båtfrelst kjerring :) Tror jeg er hakket værre enn han :)

I kveld blir det kjøpt av ny rib som skal henges bakpå :)

 

Nå er det bare å vente på sol, sommer og båtliv igjen :)

Og båtsesongen er ikke slutt enda. Båten brukes som hytte året rundt :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...