Jump to content

misvisning på opencpn kartprogram


SeaQueen

Recommended Posts

Når jeg er ute med båten er det misvisning på 30-50 meter i forhold til hvor Open CPN påstår at jeg er.

 

Merker det spesielt nær land, og det ser ut som om jeg er langt oppå land. Jeg bruker dette kun som et hjelpemiddel, så slik sett er det ikke av stor fare, men jeg synes det er rart. På GPS-en står det at misvisningen er +/-4 meter, mens det altså i kartet er 30-50 meter....???

 

Jeg bruker Cmap93 som kart... er det en innstilling, eller kartet som er kalibrert feil?? eller andre ting????

Link to post
Share on other sites

Mange av disse CM/92 kartene begynner å bli gamle. Og de har det til felles med papirkart fra samme periode at de ikke er helt nøyaktige. Før miniranger, Syledis, Microfix, Trisponder og lignende var det særdeles vriet å få tatt med seg en posisjon ved hjelp av triangulering. Det kan gi seg slike utslag som at ei øy er pinlig korrekt i detaljer, men ligger på feil sted.

Det var også sånn at sjøkart var mer og mer nøyaktige dess større nyttetrafikken var.

Og så er det slik at det er ikke alle steder som har kart i 1:50000. Da vil kartmaskina fortsette med kart i 1:100000 og de er ikke beregnet brukt til "close-up" navigasjon.

 

UTM er ikke et datum. Det er en projeksjon. UTM som projeksjon og WGS-84 som datum er en mye brukt kombinasjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...