Jump to content

Har Rana 17 og Rana 530 samme undervannsskrog?


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Hei

 

Jeg hadde tidligere en Rana 17 (fra tidlig 1980-tall) som var grusom å kjøre. La seg til siden når den kom opp i fart. Hadde en 30 hester på. Den nyere 530-modellen er godkjent for 50 HK. Er det snakk om samme skrog, eller har det kommet forbedringer. 50 HK hadde vært farlig på min gamle båt.

 

Spørsmålet gjelder tilsvarende for Øien 17/Øien 530.

 

Jostein

Redigert av Jostein Nidelv 24 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Rana 17 og Rana 530 ble i utgangspunktet produsert på to forskjellige båtfabrikker, hhv. Rana Båtfabrikk og Rana Plast/Præsteng. Begge er halvplanere, men har forskjellig skrogform. 530 er nok bygget for å tåle større motor/høyere fart.

 

Jeg kjenner ikke Øien-båtene, men har en mistanke om at forholdet er det samme for disse to, dvs. at Øien 17 er en eldre modell og tåler minst motor av disse to.

Link to post
Share on other sites

530 har alltid vært helplaner. Rana 17 er også et planende skrog , men med litt mer kjøl. Har kjørt denne med 40hk, noe som var uproblematisk, og har kamerater som har hatt 55hk på (med dekk/vindskjerm)

 

Har imidlertid brosjyre fra 1978 på denne der den er godkjent for 20hk, mens den senere har vært godkjent for 35hk. Så mulig det har skjedd endringer der... ?

 

Mener at Øien 17/530 er stort sett samme skroget..?

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Rana 17 fisk fra 1985, kjører fint 50Hk på den. Suser avgårde i 26,5 knop. Riktignok legger den seg til høyre, men det skyldes at styringen er et stykke frem samt at mine 100kj utgjør over 20% av vekten på båten, så ikke så rart den krenger litt :)

Men det er en veldig trygg og god båt som tåler litt sjø, og det er fint å ha litt fart å gi når uværet koemmer, eller hvis man er noen voksne ombord.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Rana 17 fisk fra 1985,

Men det er en veldig trygg og god båt som tåler litt sjø, og det er fint å ha litt fart å gi når uværet koemmer, eller hvis man er noen voksne ombord.

 

Vi hadde en slik fra 82. Først med 25HK så med 40HK. Er langt fra enig i denne beskrivelsen... Er glimrende til teiner og trollgarn, men å påstå at båten tåler sjø er veldig langt fra min erfaring. Har hatt en del båter og prøvet desto flere og denne er det mest elendige mht sjø jeg har prøvet.. Helt på linje med TS her..

Link to post
Share on other sites

ikke allverdens erfaring i daarlig vaer med disse, men mitt inntrykk er at baaten taaler mer enn de ombord, dvs den relativt flate bunnen gjoer seg gjeldende, slik at det blir temmelig ubehagelig iallefall med boelgene imot

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...