Jump to content

Yanmar 3QM30 ryker veldig blått i eksos ved belastning


HansT

Recommended Posts

Hei.

I helgen så begynnte yanmaren min å ryke veldig blått i eksosen under en litt hard oppbremsing og dette har den tydeligvis bestemt seg for å gjøre etterpå også vis jeg prøver å komme inn på den tanken at jeg vil ha den over 1400rpm også. Ligger jeg og kjører rolig på en 12-1300 rpm så virker alt bra, motoren har ikke begynt og fjuske eller noen ting,like lett startet som alltid, bruker ikke olje og har en jevn temp.

Noen her inne som har vært borti no lignende eller vet hva som kan være galt?

Røyken roer seg litt vis jeg kjører opp i mot 2000rpm over lengere tid, men er ganske intens da osgå og den lukter som om den skulle brent motorolje.

 

Er Takknemlig for alle svar,tips og råd!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Motoren bruker ikke olje.

Alt av pakninger og tetninger i toppen er nytt samt ny topp.

Men holder selv en finger på at den får inn olje ett sted,så skal følge med på dette fremover.

men kjørte ganske mye i helga så syntes at det var litt rart at det ikke minker noe på oljen,med tanke på hvor mye det ryker.

Olje nivået er rett under maks merket(ca 1-2mm) og olja er fin og trykket ligger på ca 3.5bar.

Redigert av hansi_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er flott!

Uforbrent diesel kan vist gi blå røyk også sier de som har greie på det(leste det i den linken du la ut)

Hadde vel luktet det på oljen vis det kommer like mye diesel i olja som det event. kommer olje i dieselen da vel?

Men kan jo godt henne at det er det som er årsaken også, kommer til å oppdatere her etter som om jeg finner feil og hva som er galt og ikke galt..

må jo bare begynne og feilsøke ett sted, kan jo ikke ha en motor som gir folk på land tårer i øyne,kvalme og hoste..hehe... :wink:

Link to post
Share on other sites

Har en generell håndbok om feilsøking på diseselmotorer. Denne beskriver en del feilmuligheter ved å se på eksosfarge. Lista er sikkert ikke komplett, men den gir de mest typiske feilene ut fra farge på eksos. Håper det kan være til hjelp!

 

Hvit eller gråhvit røyk:

  • Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor.
  • Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser.

Sort eller mørk grå røyk:

  • Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig.
  • Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon.
  • Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse.
  • Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring.
  • Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo.

  • For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak.

Blå eller gråblå røyk:

  • Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer.
  • Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.
  • Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende.
  • Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og turtall: Oljelekkasje i turbo.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gjennomslag er når stempelfjærer er så slitte eller har knukket og satt seg at mye av kompresjonen og deretter forbrenningstrykket lekker forbi mellom stempel og sylinder. Da får du en motor som yter mye dårlige enn om den var frisk og tett nedover. :smiley: I de verste tilfellene blåser peilepinnen ut av hullet pga overtrykk i bunnkassa. :giggle:

 

 

Bartesam, Når det er uforbrent diesel så blir vel eksosen svart istedenfor blå? Spør får å lære tongue.gif ( Får å være ærlig så vet e ikke helt hva gjennomslag betyr )

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...