Jump to content

Medfører båtførerprøven større respekt for lover og regler?


Mouche

Recommended Posts

Akkurat slike saker får meg til å gremmes av å være nordmann :headbang:

– Hvorfor må hun ta prøven på nytt når hun allerede har fått bestått?

 

– Nå er det allerede blitt gjort én feil, og vi kan ikke gjøre nok en feil ved å godkjenne denne prøven i og med at hun ikke var gammel nok. Hun skal få slippe å betale prøveavgiften neste gang, svarer Nilsen.

Det er jo akkurat her de kunne vært en liten smule voksne og godtatt prøven siden det bare var 2 mnd om å gjøre men i stedet kommer alle 90 graders vinkler fram og ender med å gjøre enda en feil og i tillegg skylder på at de på denne måte ikke gjør enda en feil... En ekte paragrafrytter, uangripelig fordi alle regler er fulgt til punkt og prikke men resultatet er likevel feil... Det hadde jo stilt seg en smule andreledes om det gjaldt f.eks. førerkort for bil...

 

Da jeg tok prøven i 9. klasse fikk jeg diplom utlevert dagen før jeg ble 16. Har senere byttet dette inn i "skikkelig" båtførerbevis.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

At båten kjører i plan i et område med fartsbegrensning? Minner litt om Røssesund med Havna halvt venstre utenfor bildekanten.

 

Siden båten kjører i plan så det vel bevist "beyond reasonable doubt" at båten ikke bare kan gjøre, men de facto gjør mere enn ti knop?

Under bildet av papirutgaven står det; På bildet kjører hun en båt med 9,9 hk - helt lovlig. Helt lovlig? :lipseal:

 

ps

teksten er endret i nettutgaven av avisen, gjett hvorfor? :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tidligere fantes ingen nedre aldersgrense for å avlegge båtførerprøven og jeg hadde selv enkelte kursdeltagere under 10 år, som gjorde det fantastisk godt til prøven. Men det var nok unntakene....

 

Hvis båtførerpensum og -prøven tas på alvor og følger de retningslinjene som er lagt til grunn, da er den såvidt omfattende at de fleste nok bør være minst 16 år før de har den modenheten som forutsettes.

 

Med de nye reglene innførte man en grense på 14 år for å avlegge prøven, men man får ikke beviset utstedt før man fyller 16 år. Alle som har vært unge husker hvor lange slike år kan være og jeg forstår ikke hvorfor man har valgt å operere med to aldersgrenser. Grensen burde være 16 år, eventuelt med en mulighet for å avlegge prøven inntil 3 måneder før 16-årsdagen.

 

Men når det er sagt; Norsk Test sin måte å håndheve regelverket på er "spesiell" og det er slett ingen hemmelighet at vi som arbeider som sensorer og testsentre fra tid til annen stiller spørsmål om det ikke finnes kvalitetssikring og tilsyn fra sjøfartsdirektoratet.

 

Bare som et eksempel; med de siste endringene hos Norsk Test kan man faktisk stryke til båtførerprøven med kun 1 - en - feil :headbang: :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Siden båten kjører i plan så det vel bevist "beyond reasonable doubt" at båten ikke bare kan gjøre, men de facto gjør mere enn ti knop?

Under bildet av papirutgaven står det; På bildet kjører hun en båt med 9,9 hk - helt lovlig. Helt lovlig? :lipseal:

 

ps

teksten er endret i nettutgaven av avisen, gjett hvorfor? :giggle:

 

Noen har tatt bildet. Barnets far eller mor (siden krediteringen står som "privat")? Er det ulovlig at barnet fører en båt som gjør mer enn 10 knop med en 9,9 hk (eller 300 hk for den del) så lenge fartøysjefen er i umiddelbar nærhet av styreposisjonen? Nå kan det jo tenkes at fotografen ikke er hverken far, mor eller over 16 år, men det kan man ikke vite.

Link to post
Share on other sites

I følge journalisten så er bildet privat. Hvem som har tatt det vet ikke jeg, ei heller alderen på vedkommende eller slektsforholdet. Ser poenget ditt med umiddelbar nærhet til styreposisjon, men med blikket vendt feil vei og opptatt med å holde et kamera for å ta bilde av den "håpefulle"?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tok selv båtførerprøven på u. skolen, ser heller ingen problem med at hun har bestått prøven.

Problemet her er vel heller at båtfører prøven er en teoretisk "greie". Den er helt og holdent teoretisk, noe alle kan bestå, lurer på hvordan dette ville fungert som fører kort for bil?

 

I tillegg et litt over ivrig kurs sted....

Redigert av SandAnker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge journalisten så er bildet privat. Hvem som har tatt det vet ikke jeg, ei heller alderen på vedkommende eller slektsforholdet. Ser poenget ditt med umiddelbar nærhet til styreposisjon, men med blikket vendt feil vei og opptatt med å holde et kamera for å ta bilde av den "håpefulle"?

 

Og hvilket krav stilles det til dette i forhold til gjeldende regelverk. Det er forskjell på ulovlig og klandreverdig.

Link to post
Share on other sites

Synes det er fint at 14-åringer kan ta Båtførerprøven, selv om det er to år igjen til de får fullt utbytte av den. Jeg tok også Båtførerprøven for første gang i den alderen og for meg bidro det til større interesse for båtlivet. Jeg synes det ble mer spennende å delta på alt fra navigering til mer praktisk sjømannskap når vi var på familietur.

 

Man lærer også mye fornuftig om sjøvett og det har sikkert også 14-åringene godt av :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være moralistisk men;

Med hvor stor sikkerhet kan det påståes at båten gjør over 10 knopp?

Synes det blir for dumt å komme med ubegrunnede antagelser og synsinger om hvorvidt vedkommende som tar bildet har eller ikke har båtførerprøven eller ikke. Også hvorvidt vedkommende er oppmerksom eller ikke.

Når det gjelder regelverk og lover, så er nå saken slik at det er en lovtekst som sier at man må være 14 år for å ta prøven, og ikke 13 år og 10 mnd. At noen synes dette er firkantig kan så være, men hvis ikke lovverket etterfølges bare fordi man synes det er firkantig, så tror jeg det kan bli mange uønskede situasjoner.

Det er vel slik her i landet at alle sertifikatpliktige dokumenter har en eller annen form for aldersgrense, og da har man vel en viss form for undersøkelseplikt før en brukker tid og penger på dette. :smash:

Link to post
Share on other sites

At noen synes dette er firkantig kan så være, men hvis ikke lovverket etterfølges bare fordi man synes det er firkantig, så tror jeg det kan bli mange uønskede situasjoner.
Poenget mitt er at denne prøven burde automatisk bli avvist før den startet da personnummeret ble lagt inn. Når så ikke skjedde kunne en vært en liten smule smidigere enn å stå på, i denne saken, unødvendig firkantede regler...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være moralistisk men;

Med hvor stor sikkerhet kan det påståes at båten gjør over 10 knopp?

 

100%!

 

Synes det blir for dumt å komme med ubegrunnede antagelser og synsinger om hvorvidt vedkommende som tar bildet har eller ikke har båtførerprøven eller ikke.

 

Det er det vel ingen som har gjort? Det er heller ikke noe absolutt krav å ha avlagt båtførerprøven enten man er båtfører med hånden på rattet eler båtfører med en annens hånd på rattet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vet ikke, men skulle jeg drevet øvelseskjøring med en sønn/datter i bil så hadde jeg nok ikke satt meg til i baksetet med en bok.

 

Om du skulle ha vannskeligheter med å se forsjellen, så har du ingenting i hverken bil eller båt å gjøre!

 

Det å sammenligne båtkjøring og bilkjøring er helt på jorde.

 

I trafikken passerer 2 biler med cm klaring i en reltiv hastighet over 100 km/t hele tiden. da er det ikke tiden for å hverken sitte med ryggen til eller ta en tur "nedenunder" etter et glass vann, noe de fleste ærlige båtførere innrømmer har sjedd i ny og ne.

Link to post
Share on other sites

Sansynligheten for at båten går med mer en 10 knopp skal jeg være enig i.

Men det lar seg godt gjøre å få en båt til å gå i plan i 10 knopp.

At man ikke trenger å ha båtførerprøven for å føre en båt som gjør mer en 10 knopp vet jeg. Eieren av den aktuelle båten kan jo være over 16 år, eller være føtt før 1980.

Det stilles foresten ikke krav til båtførerbevis for å føre den aktuelle båten i artikkelen, men et alderskrav på 16 år hvis båten gjør over 10 knopp.

Det stilles ikke noe krav til alder på den som øvelsekjører.

Her er litt fakta

Link to post
Share on other sites

 

I trafikken passerer 2 biler med cm klaring i en reltiv hastighet over 100 km/t hele tiden. da er det ikke tiden for å hverken sitte med ryggen til eller ta en tur "nedenunder" etter et glass vann, noe de fleste ærlige båtførere innrømmer har sjedd i ny og ne.

 

 

Enig der, tettheten er mye større i trafikken.

 

Sist sommer satt jeg på svaberget nede i kristiansand og så på båtene som kjørte forbi hytten vi var på der, da kom det en 40 fot seilbåt med en liten håpefull en bak rattet med imponerende stålkontroll.

 

Han var ikke mer enn max 8, heller en del yngre, Foreldrene satt rundt bordet og koset seg i solen med en pils og litt mat samtidig som de fulgte med på farvannet forran båten i ny og ne.

 

Da det kom båter imot/kryssende som ikke fulgte helt med la han om kursen litt så det ikke skulle kunne oppstå noe uheldigt.

 

synes ikke foreldrene gjorde noe uforsvarligt her da De hadde fokus på annet og enn poden siden han tydligvis hadde vokst opp i båt og mestret det glatt i motsetning til mange av de eldre som ikke fulgte vikeregler ovenfor han...

 

 

Synes det er bra at foreldre lar barna lære å mestre båt i tidlig alder, det er slikt man blir dyktig båtfører av :smash:

 

Mine håpefulle kommer iallefall til å få frese rundt i gummijollen utaskjærs alene med oss kjørende i nærheten når de beviser at de mestrer den på en ansvarsfull måte...

Er vi "alene" der vi ankrer opp så ser jeg heller ikke bortifra at de får kjøre litt da og som jeg ikke ser på som uansvarlig...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det er bra at foreldre lar barna lære å mestre båt i tidlig alder, det er slikt man blir dyktig båtfører av :smash:
Absolutt enig i dette men jeg sliter en liten smule med å se fornuften i dagens regelverk.

 

Jeg har ikke noen patentløsning på hvordan reglene bør være men dagens regler er garantert laget av en skrivebordsseiler med det formålet å enkelt kunne straffe overtrederne slik mange av dagens lover og regler er.

 

Jeg har ikke hatt noen problemer med å la min nå 16 år gamle datter kjøre RIB med 9.9 hk i opp mot 20 knop de siste 5 årene. Hun får noen få enkle restriksjoner og de holder hun seg til. Vis hensyn til andre er det viktigste, planefart nær fortøyde båter er tabu uansett om "alle andre" gjør det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Om du skulle ha vannskeligheter med å se forsjellen, så har du ingenting i hverken bil eller båt å gjøre!

 

Det er ikke noe problem; ser jeg vann og tang under bilen og det ikke regner, så er jeg i båten og ikke i bilen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...