Jump to content

Driftstemperatur kjølevann vs motorblokk Volvo Penta MD17D


Nordvest

Recommended Posts

Jeg har en 25 år gammel saltvannskjølt Volvo Penta MD17D i min Saga 27 1986-modell, Båt og motor har jeg har hatt i min eie siden den var ny. Gangtid ca 1500 timer. (I følge fora på BP skal denne motoren være moden for skraphaugen, men den starter og går som ei klokke fortsatt)

 

Men det har vært tendenser til overopphetet kjølevann, men etter noen runder i fjor med Systemrens, sitronsyre, demontering av manifold, rensing, pirking og staking med pianotråd der det er mulig å komme til ser det ut til at det har hatt en viss effekt og vanntemperatur er stabilisert. Termostaten er montert.

 

Men..har skaffet meg et infrarødt termometer som måler overflatetemperatur. Målinger utvendig på motorblokka, f.eks etter en time "hardkjør" på 2750 o/min når motoren sannsynligvis har nådd max arbeidstemperatur, viser da høyere temperaturer enn kjølevannet, helt oppunder 90-100 grader.

 

Jeg har prøvd å finne ut av dette, men blir ikke klokere av den info jeg finner på nettet, i manualer osv. Etter mitt skjønn må det være normalt at selve metallet holder en høyere driftstemperatur enn kjølevannet. Men hvor går grensen?

 

Et tilleggspørsmål er: Hva er smertegrensen for oljetemperatur? Når forsvinner smøreevnen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...