Jump to content

Marine PC


Haakon

Recommended Posts

Har i dag laptop med ekstern skjerm, nylig svikta hovedkortet i laptoppen når den ble brukt i båten. Jeg er derfor interessert i å lage meg en bedre og mer robust løsning for PC ombord i båten. Er det noen som vet litt om PC er som blir kallet marine PC, er det bare kabinettet som er av "marine" kvalitet. Er det noen som evt vet hvor en kan kjøpe slike PC komponenter beregnet for marine/ industriellt bruk. Synest at de komplette marine PC ene er priset høyt. :confused:

Link to post
Share on other sites

En laptop er laget for å tåle vibrasjoner/støt og er derfor det enkleste valget. At hovedkortet ditt røk i båten er nok en tilfeldighet da det er en av de mest robuste enhetene. Harddisk er den mest utsatte. Om du ikke skal legge alt for mye penger i PCen er nok en brukt laptop et rimelig bra valg.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo få tak i utstyr laget med mil-spec. komponeneter, Ex-merkede og pakket inn i ip-klassede kabinetter. Men slikt utstyr er så håpløst kostbart at du kan slite ut en hel haug med vanlige bærbare pc'er i stedet. Har selv en Compaq N610c, med et solid metallchassis. Den holder enda, og har vært slengt både hit og dit, ute og inne ifb. med jobben.

Bærbar er nok det mest fornuftige i båt, du kan jo allikevel koble til separat skjerm eller tastatur hvis du trenger det.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Etter og ha montert en del pcer av såkalt marine kvalitet har jeg konstantert at det er vanlige pcer til marine pris!. Pcer av typen Simens/Fujitsu er mest vanlig ( stasjonære ) pris til reder ca 24000,- !! Vanlig pris hos el kjeder rund 10-12 000,- Eneste alternativ jeg har sett er pcer der skjermer er laget sprut og støvsikker. At hovedkort ryker er bare en tilfeldighet. Bruk en laptopp biligere og varer like lenge som såkalte Marine pc.

Link to post
Share on other sites

En laptop er laget for å tåle vibrasjoner/støt og er derfor det enkleste valget. At hovedkortet ditt røk i båten er nok en tilfeldighet da det er en av de mest robuste enhetene. Harddisk er den mest utsatte. Om du ikke skal legge alt for mye penger i PCen er nok en brukt laptop et rimelig bra valg.

Har prøvd å finne en rimelig brukt laptop, men de er vanskelig å oppdrive. :yesnod: Det jeg trenger er en maskin med PCMSIA, serieport og minst 3-400 MHz klokke.
Link to post
Share on other sites

Har prøvd å finne en rimelig brukt laptop, men de er vanskelig å oppdrive. :yesnod: Det jeg trenger er en maskin med PCMSIA, serieport og minst 3-400 MHz klokke.

Jeg kjøpte meg nettopp en Toshiba Tecra på 133MHz for kr 1.600.- på QXL. Kanskje litt i dyreste laget men auksjonen endte nå slik. Det ser ut til at de som selger en Laptop som HAR kostet 20.000.- forventer at de kan selge den for 10.000.- selv om en ny maskin med bedre spec gjerne koster mindre.........
Link to post
Share on other sites

Har prøvd å finne en rimelig brukt laptop, men de er vanskelig å oppdrive. :yesnod: Det jeg trenger er en maskin med PCMSIA, serieport og minst 3-400 MHz klokke.

Som SveinHa sier er nok en brukt laptop det enkleste - det eneste er jo at du ikke vet hvor mye juling den har fått tidligere.

 

Det skulle vel heller ikke være umulig å bygge selv; www.psdata.no har fått mye skryt for lave priser tidligere, og selger alt fra komplette PC/laptoper til selvbyggersett og komponenter. Hva med et rimelig hovedkort, den kjipeste prosessoren + CD-ROM og harddisk beregnet for laptop? Burde vel enkelt kunne bygges inn i selvkonstruert kabinett og koples til en noenlunde stabilisert strømforsyning. Jeg ville sendt en mail til de, og bedt de komme opp med et forslag (fikk egentlig lyst å prøve selv, men har ikke behovet... :smiley:)

Link to post
Share on other sites

Holder også en knapp på laptop  :smiley:

Tiltross for at jeg fikk havari på 2 stk. forrige sesong. Begge disse var nye laptop`er som begge ble fikset på garanti. Og igjen begge ble det byttet hovedkort på.

Den gangen brukte jeg laptop`en liggene skrått og helt "utbrettet" skjerm. I år har jeg brukt laptop liggende i ett skap med ekstern skjerm uten ett feilslag, meget fornøyd.

 

Alle disse forhold kommer frem i denne tidligere tråden

 

Hvor får du kjøpt "marine-PC" www.navtech.no

 

lykke til

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha en litt proff løsning med få komponenter, så kan du jo bygge inn en tablet-pc med touch-skjerm (WinChart støtter touch).De er jo heller ikke så dyre,3-4000.-

Slik at du har alt i en transportabel enhet. Tar ikke mer plass en de vanligste kartplotterne. De har jo støtte for wlan,ethernet, gsm/gprs.

 

Du slipper også å ha separate komponeneter stående i båten som blir utsatt for temp. forandringer/ fukt e.l. Det kverker elektronikken fortere en vibrasjon/støt.

 

Eksmpel på proff-tablet:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha en litt proff løsning med få komponenter, så kan du jo bygge inn en tablet-pc med touch-skjerm (WinChart støtter touch).De er jo heller ikke så dyre,3-4000.-

Slik at du har alt i en transportabel enhet. Tar ikke mer plass en de vanligste kartplotterne. De har jo støtte for wlan,ethernet, gsm/gprs.

Hej Brutus

 

har du några linker til desse, er dom vanntette?

 

dom jag har sett på båtmässor ligger ngnstans runt 20 tusen kr !

Link to post
Share on other sites

Hej Brutus

 

har du några linker til desse, er dom vanntette?

 

dom jag har sett på båtmässor ligger ngnstans runt 20 tusen kr !

Bilde

 

Jada, de er vanntette. Men her er det innpakningen som koster. Det blir et spesialprodukt i en liten serie, og dermed ganske dyrt. Mest ment som et eksempel, hvis man vil forsøke å bygge noe tilsvarende selv. Men med en tablet som utgangspunkt.

 

Den på bildet er hentet fra Metric

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg nettopp en Toshiba Tecra på 133MHz for kr 1.600.- på QXL. Kanskje litt i dyreste laget men auksjonen endte nå slik. Det ser ut til at de som selger en Laptop som HAR kostet 20.000.- forventer at de kan selge den for 10.000.- selv om en ny maskin med bedre spec gjerne koster mindre.........

"Fant" en Techra selv her på kontoret som jeg fikk "låne" da vi ikke kunne bruke den til XP og vår nåværende programvare... hyggelige med den var at en 300W omformer fulgte med, og at batteriet fremdeles holdt på strømmen ... så er nå ombord...

 

Elers så kan du finne rimelige laptops her ....

http://www.laptopsgoingcheap.com

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut til at laptoppen (Compaq Evo N1000v med WinChart ProPlus) får gjøre jobben, har kjøp meg dette nett filteret fra Clas Ohlson:

Bilde

Nettfilter med overspenningsfilter. Filtrerer spenningsspiker og annen støy som forekommer på elnettet og årsaker driftsforstyrrelser/flimmer på pc'er og øvrig følsomt utstyr. 300 KHz - 300 MHz. Dempning 50 dB.

   

art. nr. 32-2264       kr. 269,00

 

Innbiller meg at PC en får en ekstra beskyttelse med dette filteret, har i tillegg en ren sinusinverter, så om PC en ryker en gang til, tviler jeg på at det er pga strømforsyningen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...