Jump to content

Er det verdt å bruke 50000kr på nidelv 24 med sjøvannskjølt penta?


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Jeg har planer om å kjøpe meg en Nidelv 24 eller Sollux 24. Men siden jeg ikke trenger akterkabinen, så er heller Nidelv mer interessent. Men for 50000kr så får jeg nok bare kjøpt en gammel Nidelv med orginal, sjøvannskjølt Volvo Penta?

 

Jeg snakket litt med en i havna mi, og han sa at det er bare ett spørsmål om tid før en av toppene ryker på en sjøvannskjølt penta fra ca. midten av 70-tallet. Er det noe man kan gjøre for å forlenge livet til en stakkars Penta eller er de bare kast når toppen går?

 

Jeg ser også at Solluxene har Yanmar. Er det ferskvannskjølte?

 

Eventuelt, har du ett tips om noen snekker med orginalt fersk.kjølt motor?

 

På forhånd takk

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

heisann :flag_bp: vet bare at min yanmar 3qm30 som er saltvannskjølt er en veldig god motor så lenge man er nøye med vedlikehold av kjølingen og det. Hadde problemer med vann og dieseldyr i dieselen så kom en god del i motoren men når jeg fikk vekk de problemen så startet den som bare det :thumbsup: Grunnen til at de fleste topper på saltvannskjølte motorer ryker er tette kjølekanaler. Vet ingenting om volvo penta motorene men synes selv at yanmar motorene er bra. Vil selv anbefale sollux siden jeg selv har det og er fornøyd men vet at de ligger litt høy i pris. Finnes sollux 24 uten ac som har stor uteplass men så var det prisen da :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar cheetah. Jeg har tenkt en del på solluxen, men somsagt trenger jeg ikke akterkabinen, og da vil jeg miste uteplass. Men samtidig er det ett stor rom for å lagre ting. Og så der det kanskje ikke så rart ut heller om man har en gummi jolle på "Snap-Daviter"? Og som jeg spurte deg om, så må man klatre inn og ut av kabinen. Er motoren på solluxen montert under dørken eller er det en motorkasse over dørken?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Er under dørken med en ramme rundt der den bygger litt opp men det er under dobbeltsetet som er hengslet og man kommer til motoren ved dytte den bakover og ta av dytte bakover fremre delen av lokket over rammen rundt motoren som er hengslet eller ta av hele lokket for å komme til hele motoren. Her er bilde av motoren. dsc_0800.jpg

Motoren er under her

dsc_0639.jpg.

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man setter det midtre setet på babord side, hvor stor blir da motorkassa under? Går den jevnt med dørken? Takk for svar :) Fin båt du har :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på babord side av bildet så er det en forhøyning hvor man har føttene på når man sitter. Motoren ligger noen cm under den. Blir som et trappetrinn. men så er jo den motoren høy da, rundt 70cm fra bunnpanne til toppen og ca 92cm lang med gir. Takk for det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har planer om å kjøpe meg en Nidelv 24 eller Sollux 24. Men siden jeg ikke trenger akterkabinen, så er heller Nidelv mer interessent. Men for 50000kr så får jeg nok bare kjøpt en gammel Nidelv med orginal, sjøvannskjølt Volvo Penta?

 

 

Mvh

Kaptein Fredrik

 

 

Sitt litt på gjerdet føg følg med på finn, holdt på å kjøpe en nidelv for tre år siden med en 3-4 år gammel sole diesel tilsalgs for 55000 mener jeg.

 

 

Trengte en polering og vask/vedlikehold av kalsesje og noe småfiks men med ny motor går det ann....

 

båter med nyere motor finnes men man må bare følge med over tid...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...