Jump to content

dårlig lading fra 12V dynamo til Volvo Penta BB70


Anders_O

Recommended Posts

Har en gammel Volvo BB70 (B16) med 12V system. Dynamoen er lang og smal og har en ekstern boks som står i mellom den og batteriet. Når jeg måler spenningen direkte på dynamoen er det ca 14V, men kun 13 på batteriet. Altså er det 14 volt inn i boksen, men kun 13 ut. Hva er den boksen, og hvor blir det av den ene volten? Er det en ekstern regulator, evt, kan jeg skaffe en ny eller ta den bort?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er vel best hvis du legger ut et bilde.

 

Dingsen kan være en regulator, skillediode (med spenningsfall), eller annet.

 

14 og 13V høres heller ikke så nøyaktig ut.

Bruk gjerne et multimeter og fortell også om desimalene bak kommaet,

så blir det mye enklere med å diagnostisere.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke en skillediode. Er ikke det noe man bruker ved flere batterier?

 

Den ser omtrent slik ut:

 

regulator.jpg

 

Når det gjelder de "runde" avlesningene, så er det fordi det var endel variasjon på multimeteret. Jeg kan vel si det slik at inn i regulatoren var det mellom 14 og 14.5 volt, mens det var 13 til 13.5 volt ut. Jeg er usikker på hvor mange amp/time dynamoen kan levere, men tipper det er 35 siden den er fra 50-60 tallet.

Link to post
Share on other sites

Du har en likestrømsdynamo, med tilhørende laderele. Jeg ville ha byttet denne ut med en nyere vekselstrømsdynamo (med mindre du er veldig opptatt av å holde motoren original da). Jeg har samme type i min gamle Amason, og det er såpass på kanten at ladelampa gløder om jeg skrur på vifte eller vindusvisker. Og i en båt med tilsvarende større behov for strøm ville jeg bygget om jo før jo heller.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for bildet.

Dette er nok en gammel regulator.

Eier du kanskje fortsatt noe gammel likestrømdynamo fra litt før 1958? :clap:

 

:seeya:

Jørg

 

 

red.: Da var Index på spor allerede.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelp.

 

Denne motoren skal kun brukes denne sesongen, så skal den ut/selges. Skal sette in en nyere B20, da marinedelene til B16 er umulig å oppdrive.

 

Dermed er det ikke aktuelt å erstatte dynamoen. Båten er en gammel Storebro Vindø (originalmotoren er visst en B4B/B14), uten noen teknisk/elektrisk dildall. Altså er eneste strømforbruk til oppstart og coil/tennplugger. Om den leverer ca 13-13,5 volt til batteriet, er det nok til at ikke batteriet tappes under kjøring?

Link to post
Share on other sites

13,0 til 13,5 er nok for å vedlikeholdslade batteriene.

Topplading kan du ikke forvente, men så leverer den litt strøm.

 

Hvis du bruker regelmessig landladeren i tillegg og ikke har stor forbruk da kan det jo holde over sommern.

Ellers kan du jo prøve å få tak i noe brukt og enkelt dynamo.

Det koster ikke så mye og er jo forholdsvis enkelt å tilpasses også.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

selv om du ikke vil bytte: Kjøp en ny dynamo av Jørg Becker, en av de hvite med innebygd regulator. Ikke dyre i det hele tatt.

Be han skru den lille innebygde regulatoren opp på 14-komma-noe og batteriene dine vil vare lengre, motoren din starter lettere osv. Ta den med til neste båt :-)

 

Mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å montere ny dynamo i den neste motoren, men er redd innfestingen er relatitv ulik på B16 og B20. I tilleg "bygger" den lange smale likestrømsdynamoen veldig lite i motorens bredde i forhold til en moderne vekselsstrøm. Tror ikke det blir plass inni motorkassen slik den er idag. Skal absolutt vurdere J. Becker sin "hvite" dynamo til B20'en dersom den er beregnet på marine forhold.

 

Finnes det en link til den dynamoen?

 

Jeg har to batterier som jeg bytter på å ha i båten eller hjemme til lading (har en lensepumpe som trekker litt strøm), så dersom batteriet ikke tappes ved kjøring så klarer jeg meg fint gjennom sommeren.

 

Takk for nyttige tips!

Link to post
Share on other sites

Eg vil meina - ta av lokket på den regulatoren. Inni er der to eller tre vipper. pusse kontaktane i desse, og pass på at kabler som skal på igjen kjem på blankt metall, ikkje rust. Dermed so trur eg at denne dynamoen skal klara seg ei stund til. Eg hadde ein gang i tida ein B18 motor der eg skifta inn ein vekselstrømsdynamo. For å få det til, måtte eg laga dynamofeste sv diverse vinkeljern.

 

Magne

 

PS. Set er mulig at du treng hermetikkopnar for å få av det lokket

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt likestrømsdynamo i min Amazon i 25 år nå. Fungerer fint det, og jeg har heller ikke hatt behov for å lade batteriet i utide utenom. Forrige batteri holdt i 12 år før det gav seg. Ikke ille det. Prøv å bytte børster på den, mulig de er i slappeste laget...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...