Anders_O Startet 6.Juni.2011 Del på Facebook Startet 6.Juni.2011 Har en gammel Volvo BB70 (B16) med 12V system. Dynamoen er lang og smal og har en ekstern boks som står i mellom den og batteriet. Når jeg måler spenningen direkte på dynamoen er det ca 14V, men kun 13 på batteriet. Altså er det 14 volt inn i boksen, men kun 13 ut. Hva er den boksen, og hvor blir det av den ene volten? Er det en ekstern regulator, evt, kan jeg skaffe en ny eller ta den bort? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Hei. Det er vel best hvis du legger ut et bilde. Dingsen kan være en regulator, skillediode (med spenningsfall), eller annet. 14 og 13V høres heller ikke så nøyaktig ut. Bruk gjerne et multimeter og fortell også om desimalene bak kommaet, så blir det mye enklere med å diagnostisere. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Anders_O Svart 7.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Det er nok ikke en skillediode. Er ikke det noe man bruker ved flere batterier? Den ser omtrent slik ut: Når det gjelder de "runde" avlesningene, så er det fordi det var endel variasjon på multimeteret. Jeg kan vel si det slik at inn i regulatoren var det mellom 14 og 14.5 volt, mens det var 13 til 13.5 volt ut. Jeg er usikker på hvor mange amp/time dynamoen kan levere, men tipper det er 35 siden den er fra 50-60 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Du har en likestrømsdynamo, med tilhørende laderele. Jeg ville ha byttet denne ut med en nyere vekselstrømsdynamo (med mindre du er veldig opptatt av å holde motoren original da). Jeg har samme type i min gamle Amason, og det er såpass på kanten at ladelampa gløder om jeg skrur på vifte eller vindusvisker. Og i en båt med tilsvarende større behov for strøm ville jeg bygget om jo før jo heller. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Takk for bildet. Dette er nok en gammel regulator. Eier du kanskje fortsatt noe gammel likestrømdynamo fra litt før 1958? Jørg red.: Da var Index på spor allerede. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Anders_O Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Takk for hjelp. Denne motoren skal kun brukes denne sesongen, så skal den ut/selges. Skal sette in en nyere B20, da marinedelene til B16 er umulig å oppdrive. Dermed er det ikke aktuelt å erstatte dynamoen. Båten er en gammel Storebro Vindø (originalmotoren er visst en B4B/B14), uten noen teknisk/elektrisk dildall. Altså er eneste strømforbruk til oppstart og coil/tennplugger. Om den leverer ca 13-13,5 volt til batteriet, er det nok til at ikke batteriet tappes under kjøring? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 13,0 til 13,5 er nok for å vedlikeholdslade batteriene. Topplading kan du ikke forvente, men så leverer den litt strøm. Hvis du bruker regelmessig landladeren i tillegg og ikke har stor forbruk da kan det jo holde over sommern. Ellers kan du jo prøve å få tak i noe brukt og enkelt dynamo. Det koster ikke så mye og er jo forholdsvis enkelt å tilpasses også. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Windy37GM Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 selv om du ikke vil bytte: Kjøp en ny dynamo av Jørg Becker, en av de hvite med innebygd regulator. Ikke dyre i det hele tatt. Be han skru den lille innebygde regulatoren opp på 14-komma-noe og batteriene dine vil vare lengre, motoren din starter lettere osv. Ta den med til neste båt :-) Mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Joerg Becker Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Ja, takk. Det er selvfølgelig også en mulighet, men nå passer den "hvite" jo ikke til alle motorer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Anders_O Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Har tenkt å montere ny dynamo i den neste motoren, men er redd innfestingen er relatitv ulik på B16 og B20. I tilleg "bygger" den lange smale likestrømsdynamoen veldig lite i motorens bredde i forhold til en moderne vekselsstrøm. Tror ikke det blir plass inni motorkassen slik den er idag. Skal absolutt vurdere J. Becker sin "hvite" dynamo til B20'en dersom den er beregnet på marine forhold. Finnes det en link til den dynamoen? Jeg har to batterier som jeg bytter på å ha i båten eller hjemme til lading (har en lensepumpe som trekker litt strøm), så dersom batteriet ikke tappes ved kjøring så klarer jeg meg fint gjennom sommeren. Takk for nyttige tips! Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 (redigert) Eg vil meina - ta av lokket på den regulatoren. Inni er der to eller tre vipper. pusse kontaktane i desse, og pass på at kabler som skal på igjen kjem på blankt metall, ikkje rust. Dermed so trur eg at denne dynamoen skal klara seg ei stund til. Eg hadde ein gang i tida ein B18 motor der eg skifta inn ein vekselstrømsdynamo. For å få det til, måtte eg laga dynamofeste sv diverse vinkeljern. Magne PS. Set er mulig at du treng hermetikkopnar for å få av det lokket Redigert 8.Juni.2011 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Finnes det en link til den dynamoen? http://www.tbbecker.de/dynamoer.htm Hyggelig fyr :-) bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Jeg har hatt likestrømsdynamo i min Amazon i 25 år nå. Fungerer fint det, og jeg har heller ikke hatt behov for å lade batteriet i utide utenom. Forrige batteri holdt i 12 år før det gav seg. Ikke ille det. Prøv å bytte børster på den, mulig de er i slappeste laget... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.