Jump to content

Hva bør en komplett fortøyningspakke inneholde ?


black

Recommended Posts

Nå har jeg søkt i forumet på mange ord som fortøyning,tau og tauverk,spring og brest,bolter og ringer osv.Tilsammen gir jo alt dette mye nyttig informasjon som kan systematiseres.

Det er imidlertid veldig nyttig hvis noen kunne komme med et samlet forslag om hvilken utrustning som egner seg bra.

 

Vi får en 25 fots plastsnekke til våren og jeg vil gjerne ha noen innspill om hva som kan anbefales :

 

*   Fendere i antall,størrelser,utforming og til hvilket bruk.

 

*   Tau i antall,lengder,tykkelser,fabrikat,typer og til hvilket bruk.

 

*   Bolter og hammere.

 

*   Annet.

Link to post
Share on other sites

Dette er nok svært individuelt, alt etter hvor og hvordan man bruker båten. om man ligger mye i uthavner eller for det meste til brygger osv. Mne dette er hva jeg har funnet fornuftig å ha med i min 24 fots snekke:

 

2 stk Fortøyningsliner, 12 eller 14mm, 10-12 meter lange

2-3 stk Fortøyningsliner, 12 eller 14 mm, 5m lange

2 store fendere, 20cm diameter

2 mellomstore fendere, 15cm diameter

2 stk bergkiler, rette

2 stk bergkiler, vinkel

1 liten slegge, ca 1kg

Dregg med noen meter kjetting og 50m synketau, 12mm.

1 stk 8mm synketau, ca 15-20 meter, til å henge en daumann ut på ankertauet ved behov.

 

Til fortøyningene har jeg foretrukket flytetau, helst for å holde dem unna propellen. Har fått tau i propellen før :sad:. Det to lange brukes helst når jeg ligger for dregg med baugen mot land, da er det greit å kunne komme et stykke opp på land med dem for å få feste. Kan også benyttes som spring når man ligger longside. De korte blir benyttet inntil brygger og ellers etter behov. Ellers så synes jeg at kiler med vinkel på er veldig hendige, da du ikke er så avhengig av å ha rett retning på sprekkene i fjellet da.

 

Når det gjelder fendere så bruker jeg helst de to store, og har de to andre i reserve. Det tar litt mindre plass enn fire store, og så hadde jeg de to minste fra før da :wink:.

 

Det skal bli spennende å se hva andre foretrekker, men dette har nå dekket mitt behov så langt i alle fall. Jeg er sikker på at andre har helt andre oppfatninger som jeg ikke har tenkt på engang så langt. Så jeg venter i spenning. Er jeg helt på jordet her, folkens?? :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bra liste synes jeg også. Siden jeg har vinsj foran og akter er ikke dreggtau så viktig. Men jeg har en paraplydregg med synketau "bare i tilfelle" og har faktisk fått bruk for den en gang da jeg ikke fikk skikkelig feste på aktervinsjen og måtte ro ut paraplydreggen med gummibåten.

 

Ut over det som er nevnt har jeg det jeg kaller et "landtau" på 25m. Kan være veldig greit hvis du må trekke et tau over en bukt e.l. Kan selvsagt også være lengre hvis du har plass, men det skal jo håndteres også. Tror jeg ville satset på 14mm.

 

Ellers har jeg "fargekodet" tauene mine, slik at 6m-tauene er hvite mens 10 og 25m er blå. Det gjør det enklere å få medpassasjerene til å gi meg riktige tau, hvis jeg trenger hjelp.

 

Jeg bruker roblon-tau. Disse holder seg myke.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Vil også anbefale et "landtau" som KOB kaller det, av god lengde. Veldig praktisk å sikre seg med dette fra akterenden og skrått inn til land hvis det er fare for vind/strøm inn fra en av sidene når du ligger mot land og har anker ut. Om en ikke alltid skal fortøye for storm, så kan det være lurt å tenke tanken i alle fall, og ha tilgjengelig det en måtte trenge. Et slikt "landtau" har reddet meg etpar ganger.

Link to post
Share on other sites

OK, nå skal ikke jeg si at jeg kan antas for å være "normal".... men her er listen min:

 

- 5 x riktig styrke for båten som er båtlengde (i mitt tilfelle 4 x 15M, 20mm), mindre båt trenger vel ikke så mange, samt reserve...

- 1 x Landtau / Slepetau i riktig styrke (selv har jeg  2 x 50M, 20mm)

- 2 x ektra tau til jollen

(har en del andre kortere for korttids fortøyning slik som drivstoff påfyll som er sorte...)

- Godt anker, kjetting og tilsvarende tauverk (20 Kg Bruce og 75M Kjetting i baugen), men skal installere noe akter en eller annen gang.

- Drivanker med 25 M tau

 

Antall kiler er vel litt avhengig av hvordan du bruker båten, men jeg har 2 x rette og 2 x vinkel

 

Også hvis du ligger i uthavner og andre plasser hvor tauverket kan slipes ned mot betong, og berg, så har jeg et par (fire meter) slangebiter som jeg kan tre på tauverket for beskyttlese ... kan jo bli ganske dyrt hvis du jobber med styrken som jeg har... (Sertifisert fra Scandrope).

 

Fendere ... vel, så mange som du har plass til ... det er jo din investering som skal beskyttes, og kanskje på begge sidene.... min 4 ville jeg si, helst 6 og muligens to store runde ... men kunne jo også være 4 mindre "pølser" og to runde for baugen...når du går i springen.

 

Ankertau bør være synke og annet ikke ..... fabrikat.... vel ta en tur sammed med familien og kjennpå hva som føles "riktig" for de som skal håndtere det ... min 12 år gamle datter som av og til tar båten til/fra brygge, har litt andre tanker om hva som er lett håndterlig enn hva jeg har, så hun har "sitt eget" tau som hun håndterer når hun er på dekket.... dette har jeg ikke regnet med ovenfor.. viktigste med tauverk er at det er kraftig nok for bruken og båten din, samt at manskapet ikke ødelegger hendene sine når de håndterer tauverket..... det er jo en familie aktivitet...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

har masse tau .. alltid en gang av og til en får bruk for det

4 pølse fendere ...store

3 runde blåser herav en stor

kiler -vinkel og rett

øks kommer til nytte her og der , også hammer og sag

2 dregger en 6 kg og en på 10 kg sjeldent brukt men kjekt å ha med om /hvis feste er dårlig

 

 

Ja da tror jeg det meste er med  :confused:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ønsk deg Odd Børretzens bok "Gleden ved å ha båt" til jul. Boka inneholder alt du trenger for å komme i gang.

Hei Sigurd  :seeya:

Jeg slutter meg til ditt gode råd! Odd Børretzens bok er en meget fornøyelig måte å tilegne seg kunnskaper om sjø- og båtliv på! Jeg har derfor kjøpt inn et lite antall av boken som jeg sender til politikere og andre sentrale personer som kommer med utsagn og utspill som forteller meg at de trenger litt basiskunnskap om båtlivet!

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Litt på utsiden av temaet 'fortøyningspakke', men nevner det likevel. Som medlem av Redningsselskapets Kystpatrulje vil du bl.a. få tilsendt en loggbok hvert år. I dette heftet er det mange gode råd og tips angående båt, og blant tipsene er en liste over sikkerhetsutstyr som må eller bør finnes i båter av ulik størrelse og til ulik bruk. Mye nyttig info å ta med seg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...