Gudrun Startet 7.Juni.2011 Del på Facebook Startet 7.Juni.2011 (redigert) I dagens bt kan det leses om en mulig stoooor utgift hvis man legger kurslinjen for tett opp i oljeinnstallasjonene. http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Seilere-koster-Statoil-millioner-2515271.html Redigert 7.Juni.2011 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Når vi seiler til Shetland og går ut nord om Svinøy og kurser på innseilingen til Lerwick, vil kursen gå rett nord for Statfjord B, og vi kommer for nær plattformen. Jeg har derfor lagt et veipunkt sør for plattformen, som ligger utenfor sikkerehetssonen. Vi blir oppkalt og jeg forteller om mitt veipunkt, og da roer de seg ned. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Quaoar Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 (redigert) Jeg forstår ikke helt det de sier i artikkelen. Først nevnes det en sikkerhetssone på 500 meter rundt plattformen. Det er jo greit! Det burde vel de fleste klare å holde seg utenom. Deretter kommer dette: På Sandsli utenfor Bergen sitter han og overvåker trafikken rundt Statoils plattformer. Oppdager de fartøy som med samme kurs og hastighet vil treffe en platform innen 60 minutter så ringer varselklokkene. Først prøver man å få kontakt med båten via radio eller mobiltelefon. Hvis ikke det lykkes, og båten kommer så nær at den innen 30 minutter vil treffe plattformen, begynner nedstenging av produksjonen og millionbeløp begynner å gå tapt. Så hva er det? 500 meter eller 30 minutter ved nåværende marsjfart? Slik jeg kjører til vanlig, så er 30 minutter, omtrent 25 nautiske mil. Skal man stenge en plattform, fordi en båt er 25 nautiske mil unna? "Varselklokker skal ringe" når jeg er 50 nautiske mil unna?! Jeg går ut fra at 30 og 60 minutter intervallene, er myntet på kommersiell trafikk og ikke fritidsbåter, men det kommer i alle fall ikke frem i artikkelen. PS. Så nå at dette kun var myntet på seilere. Er det andre regler for motorbåter? Redigert 7.Juni.2011 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 greia er at CPA( nærmeste passeringsavstand) skal ikke være mindre enn 500 meter eller Ca 2,7 kabler. TCPA ( tid til nærmeste passeringsavstand inntreffer) skal ikke være mindre enn 60 min. 0,27 nm er faktisk ikke veldig mye, så det går fint an å holde klar av 500m sonene hvertfall med en saktegående båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.