Jump to content

Skal du i vesterled? Hvordan unngå en mulig stor utgift.


Gudrun

Recommended Posts

Når vi seiler til Shetland og går ut nord om Svinøy og kurser på innseilingen til Lerwick, vil kursen gå rett nord for Statfjord B, og vi kommer for nær plattformen. Jeg har derfor lagt et veipunkt sør for plattformen, som ligger utenfor sikkerehetssonen. Vi blir oppkalt og jeg forteller om mitt veipunkt, og da roer de seg ned.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt det de sier i artikkelen.

 

Først nevnes det en sikkerhetssone på 500 meter rundt plattformen. Det er jo greit! Det burde vel de fleste klare å holde seg utenom.

 

Deretter kommer dette:

På Sandsli utenfor Bergen sitter han og overvåker trafikken rundt Statoils plattformer. Oppdager de fartøy som med samme kurs og hastighet vil treffe en platform innen 60 minutter så ringer varselklokkene. Først prøver man å få kontakt med båten via radio eller mobiltelefon. Hvis ikke det lykkes, og båten kommer så nær at den innen 30 minutter vil treffe plattformen, begynner nedstenging av produksjonen og millionbeløp begynner å gå tapt.

 

Så hva er det?

500 meter eller 30 minutter ved nåværende marsjfart?

 

Slik jeg kjører til vanlig, så er 30 minutter, omtrent 25 nautiske mil. Skal man stenge en plattform, fordi en båt er 25 nautiske mil unna? "Varselklokker skal ringe" når jeg er 50 nautiske mil unna?!

Jeg går ut fra at 30 og 60 minutter intervallene, er myntet på kommersiell trafikk og ikke fritidsbåter, men det kommer i alle fall ikke frem i artikkelen.

 

 

PS.

Så nå at dette kun var myntet på seilere. Er det andre regler for motorbåter? :confused:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

greia er at CPA( nærmeste passeringsavstand) skal ikke være mindre enn 500 meter eller Ca 2,7 kabler. TCPA ( tid til nærmeste passeringsavstand inntreffer) skal ikke være mindre enn 60 min. 0,27 nm er faktisk ikke veldig mye, så det går fint an å holde klar av 500m sonene hvertfall med en saktegående båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...