Jump to content

Mercruiser alpha one – hvordan skifte girolje og impeller mm.


marcus^

Recommended Posts

Vet det er en del som lurer på hvordan en skifter girolje og impeller på Mercruisers populære Alpha One-drev.

Legger derfor ut hvordan jeg gikk frem for å bytte på mitt drev, et Alpha One, generasjon 2.

 

Forberedelser

Det du trenger:

– Impellerkit (fortrinnsvis med pakninger, plater, nytt vannpumpehus etc).

Dette har for gen 2 alpha one følgende delenr (Sierra): 18-3147

– Girolje, Quiksilver HI-PERF gear lube. Beregn ca 1,5 L – men kjøp en ekstra litersflaske

dersom du har girolje-reservoar i motorrommet.

– Quiksilver oljepumpe for refylling.

– Quiksilver 24C multi-purpose grease (vannfast fett)

– To sett fastnøkler (fortrinnsvis i amerikanske enheter)

– En bred flat-trekker

– Et sett mindre hylser og skralle

– Trykktest-utstyr (jeg brukte noe så enkelt som en biltema-sykkelpumpe)

– Sink-kit (kan være greit å bytte i samme anledning)

– Stativ til å holde drevet i oppreist stilling.

 

 

1. Tappe girolje.

1.jpg

Først og fremst, finn noe passende å samle oljespillet i, f.eks. tom spylervæske-kanne.

Deretter – Få en medhjelper til å snurre propellen (IMOT) klokken mens du setter båten i gir (framover) til det sier klikk.

Etter dette er gjort, IKKE rør propellen så den smetter ut av gir.

Skru deretter løs tappeskruen som du finner rett under en tenkt linje i plan med propellakslingen (flat skrue).

Skru deretter løs lufteskruen i toppen av øvre girhus (mrk.: oil vent – flat skrue) for å få fart på tappingen.

Ta deretter en kaffekopp eller 3 og la dette gå sin gang.

 

2. Skru løs nedre girhus

2.jpg

Aller først, gjør ferdig stativet ditt.

Begynn deretter med bolten (som alle glemmer) ved sinkplaten i forkant på kavitasjonsplaten. Ikke ta ut bolten.

Løsne deretter skruen (som kan sitte svært hardt) som sitter under sinkanoden i bakkant av kavitasjonsplaten.

Da er det på tide å løsne de to festene på hver side på mitten av kav.platen. Løsne disse så mye som mulig uten å ta ut

boltene helt – før du får hjelp til å ta i mot drevet.

 

Å dele nedre og øvre girhus kan være svært strevsomt men med litt hjelp samt en sparkelspade og et flattjern kile

skal dette gå helt fint. Nå girhusene er separert kan delene splittes. Sørg for å ta ut girhuset i en tenkt linje ut fra

akslingen. Vanninntaks-guiden kommer antakeligvis til å falle ned samtidig.

 

Støtt girhuset opp i stativet ditt. Jeg lagde et eget provisorisk med noen bjelker og to lastelemmer fra en tilhenger.

Å spikre to 2x4-tom bjelker i en gammel benk med avstand tilsvarende kavitasjonsplaten fungerer utmerket.

Ikke ta sjansen på å gjøre denne jobben med drevet mellom bena.

 

3. Fjern gammelt vannpumpehus

3.jpg

På bildet ser du hvordan det ser ut rett etter demontering av vannpumpehus (impellerhus) rett

etter demonteirng av denne. Forrige impellerbytte ble utført anslagsvis for tre år siden.

Impelleren (se bilde) var ikke nevneverdig slitt men jeg byttet likevel.

 

Vannpumpehuset demonteres ved hjelp av passende hylser (2 skruer m/sekskanthode på hver side). Ta også av plast-toppen på

huset og bytt ut denne, evt. bare bytt pakningene på innsiden (2 stk). Ta impelleren ut av pumpehuset (Notér dreieretning).

Bytt ut stålplatene med nye og ikke minst også pakningsarkene. Sørg for å ha alt riktig vei. Notér/ta bilde av alt underveis for sikkerhets skyld.

Sett inn ny impeller etter litt lett CRC 556 / WD-40 e.l-smøring i pumpehuset drei bladene i korrekt retning. Husk å sette inn

Impellernøkkelen. Lukk pumpehuset ved å skru igjen hardt nok til at du med makt kan dreie akslingen (i gir) med håndkraft).

Bytt deretter ut pakningen til girolje-gjennomføringen (se bilde) og sett på ny O-ring med tilhørende plasttopp nedover propellakslingen

til det flukter med pumpehuset. Smør opp propellakslingen -lett- med Quiksilver 24C eller tilsvarende vannfast fett.

 

Sørg for å rengjøre skikkelig for ev. avskallet lakk eller annet møkk! Undersøk også øvre girhus undenfra samtidig som du undersøker

det nedre for skader og råte. Personlig bytter jeg dette hvert tredje år da min for det meste suger ferskvann så nå er din gylne sjanse til å

kunne sove godt om natten vel vitende om at girhuset er rent og pent og fritt for skader.

 

4. Sett tilbake nedre girhus – og trykktest

5.jpg

Sett i øvre oljeskrue (ventilasjonsskruen)

og gjør klar til trykktesting.

 

Det finnes et utall måter å trykkteste på. Jeg synes det er helt greit å bruke en sykkelpumpe med korrekt nippel tilsvarende oljetappe-skruen, deretter senke girhuset

i en stor balje med vann og trykksette drevet (noe ala 16 PSI) Kommer det ingen bobler kan du ha god samvittighet og fortsette. I motsatt fall, lokalisér feilen, skyld eventuelt på hjelperen din

for selvtillitens skyld og utbedre lekkasjen.

 

Rop på hjelperen din og navigér nedre girhus -forsiktig- opp i det øvre, MED vannpumpe-guiden på plass. Om alt er i linje på veg opp

skal disse smette perfekt sammen. Sørg for at både gir og drev er i gir. (Propellen skal låses én retning, og klikke motsvarende).

Skru på plass av alt bolter og ev. bytt sink samtidig. Skru dette til skikkelig.

 

5. Refyll olje

Nå som alt er gått bra hittill fyller man på ny girolje. Selv bruker jeg standard "Quiksilver HI-perf gear lube".

Skru ut oljevent-skruen, skru inn oljepumpen i tappehullet nederst og begynn å pumpe opp olje. Unngå luftbobler.

Når du har en jevn og luftfri flyt ut av vent-hullet får du hjelperen din til å skru dette igjen.

HVIS du har oljebeholder i motorrom skal du nå fortsette å fylle til beholderen i motorrommet er full.

Deretter er du rask, tar ut oljepumpen og skrur inn tappeskruen i bunn skikkelig. Inspektér særlig denne pakningen.

 

6. Ta en seierspils, og gled deg over sparte kroner

Jeg må presisere at dette er metoden jeg selv bruker, og at jeg ikke kan gi noe garanti for hvorvidt den er korrekt, og jeg må fraskrive meg ethvert

ansvar. Jeg hjelper derimot gjerne til om du det skulle være noe.

 

Og til andre Mercruiser-gjørdetselvere: Gi meg gjerne tilbakemelding om noe er uriktig utført.

Link to post
Burde ligge i dokumentarkivet her på BP, denne !

Slutter meg til ovasjonene. :clap:

 

Har lenge tenkt på å lage en løsning som fremhever unike tråder, men så langt ikke funnet noe som er bra nok. For det er endel slike, vi hadde nettopp den impellertråden til Fredrik.

En mulig løsning er å lage noe tilsvarende 'Eksterne linker', bare med linker til emner på forumet istedet. Så det er under vurdering.

 

Om noen har forslag så ta det opp her: https://baatplassen.no/i/forum/158-forslag/

Link to post
Og til andre Mercruiser-gjørdetselvere: Gi meg gjerne tilbakemelding om noe er uriktig utført.

Oljeskift er etter boka. :thumbsup: Jeg pleier i tlllegg å ta av lokket på innvendig reservoar under tapping og fylling.

 

Impellerskifte har jeg ikke forsøkt meg på ennå. (Neste utfordringen min blir skifte av belger. :sweat: )

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Takk for positive tilbakemeldinger, glad for å kunne bidra!

 

Jeg pleier i tlllegg å ta av lokket på innvendig reservoar under tapping og fylling.

 

Impellerskifte har jeg ikke forsøkt meg på ennå. (Neste utfordringen min blir skifte av belger. :sweat: )

 

Jens_P: Yes, samme her. Glemte å føre opp dette punktet.

 

Angående belger er ikke dette så avansert men belag deg på å legge goood tid til det. Eksosbelgen er relativt ok å skifte

men drivknutebelgen er kinkig da denne sitter øverst. Ta f.eks. av øvre girhus (sammen med nedre) og støtt opp gimbalhuset høyt.

 

Kan være nyttig å bruke en "device puller" for å få ut belgene. I verste fall kan du skjære opp / svi av belgene og rive de ut.

Sørg for at alt er rent i kontaktflaten hvor de nye belgene treffer og bruk gjerne spesiallim (Permatex?) for å sikre at alt sitter.

Skal nevnes at jeg droppet lim i fjor, men vær på den sikre siden.

Link to post
  • 9 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Løfter denne siden jeg nå har begynt på skifte av belger.

 

Lurer på, er det mulig å bytte belger uten å demontere bell house?

 

Hva med slange til "gear lube monitor" på bell house. Denne må vel av om bell house må demonteres. Er denne vanskelig å komme til? (Finner ingen gode beskrivelser.)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Den pakningen som tres nedpå propellakslingen mot pumpehuset, hvilken funksjon har den og skal den virkelig bare sklis ned slik at den ligger oppå pumpehuset? Det er min tolkning av bruksanvisningen som fulgte med impellerkitet men litt usikker.

 

Sent svar fra meg: Det stemmer, den skal bare sklis ned og flukte med pumpehuset. Og funksjonen dens er å tette mellom aksling og pumpehus.

Link to post

Løfter denne siden jeg nå har begynt på skifte av belger.

 

Lurer på, er det mulig å bytte belger uten å demontere bell house?

 

Hva med slange til "gear lube monitor" på bell house. Denne må vel av om bell house må demonteres. Er denne vanskelig å komme til? (Finner ingen gode beskrivelser.)

 

Ingen grunn til å ta av bell house (gimbalhus), bare ta av øvre og nedre girhus sammen ved å løsne de 6 boltene i front. Da slipper du også tenke på det andre du nevner. Skaff deg en "device puller" fra f.eks Biltema om du vil gjøre jobben lettere. Denne er uvurderlig om belgene sitter hardt mot flensene.

Link to post
  • 5 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Du nevner noe om "ikke rør propellen så den går ut av gir"

Hva er konsekvensen av det? Lurer på om ikke jeg har gjort det....:/

 

Vet det er en del som lurer på hvordan en skifter girolje og impeller på Mercruisers populære Alpha One-drev. Legger derfor ut hvordan jeg gikk frem for å bytte på mitt drev, et Alpha One, generasjon 2.ForberedelserDet du trenger: – Impellerkit (fortrinnsvis med pakninger, plater, nytt vannpumpehus etc). Dette har for gen 2 alpha one følgende delenr (Sierra): 18-3147– Girolje, Quiksilver HI-PERF gear lube. Beregn ca 1,5 L – men kjøp en ekstra litersflaske dersom du har girolje-reservoar i motorrommet. – Quiksilver oljepumpe for refylling. – Quiksilver 24C multi-purpose grease (vannfast fett)– To sett fastnøkler (fortrinnsvis i amerikanske enheter) – En bred flat-trekker – Et sett mindre hylser og skralle – Trykktest-utstyr (jeg brukte noe så enkelt som en biltema-sykkelpumpe)– Sink-kit (kan være greit å bytte i samme anledning) – Stativ til å holde drevet i oppreist stilling. 1. Tappe girolje. bilde

Du nevner noe om "ikke rør propellen så den går ut av gir"

Hva er konsekvensen av det? Lurer på om ikke jeg har gjort det....:/

Redigert av Flyrikk (see edit history)

Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet:

https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/

Link to post

Sitat trådstarter innlegg #1: "........og sett på ny O-ring med tilhørende plasttopp nedover propellakslingen
til det flukter med pumpehuset."

 

"Plasttoppen" du nevner er strengt tatt kun et verktøy for å få plassert pakningen riktig og skal fjernes før det nedre girhuset monteres sammen med det øvre. Ikke at jeg tror det spiller noen stor rolle at man lar den sitte på, men manualen spesifiserer at den skal fjernes etter bruk.

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Jeg er i ferd med å følge denne oppskrift, men jeg klarer ikke å skille øvre og nedre gir girhus :(

Noen tips ?

 

Har du husket å fjerne bolten som sitter ved sinkanoden rett over propellen? Den er det veldig mange som glemmer.

 

EDIT: Altså 76-214-5 på dette bildet her: http://www.boatzincs.com/images/alpha-one-gen2-SD.jpg

Redigert av marcus^ (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...

Hei og veldig godt tips Marcus, følger din oppskrift ?

Men hvor er det lønnsomt og handle delene rimeligst ? skal også bytte belger,

 

Takk for hyggelig tilbakemelding! Bra du tar belgene samtidig, når du likevel er i gang.

 

Jeg har som regel kjøpt deler fra gutta på Norsk Bilkompani i Oslo, fordi jeg bor her (og ikke minst fordi de er veldig hyggelige). Ellers ville jeg sjekket ut ravnsgarage.no, marineshop.no, amatrading.no (telefon) eller rt-fritid.no. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...