marcus^ Startet 7.Juni.2011 Del på Facebook Startet 7.Juni.2011 Vet det er en del som lurer på hvordan en skifter girolje og impeller på Mercruisers populære Alpha One-drev. Legger derfor ut hvordan jeg gikk frem for å bytte på mitt drev, et Alpha One, generasjon 2. Forberedelser Det du trenger: – Impellerkit (fortrinnsvis med pakninger, plater, nytt vannpumpehus etc). Dette har for gen 2 alpha one følgende delenr (Sierra): 18-3147 – Girolje, Quiksilver HI-PERF gear lube. Beregn ca 1,5 L – men kjøp en ekstra litersflaske dersom du har girolje-reservoar i motorrommet. – Quiksilver oljepumpe for refylling. – Quiksilver 24C multi-purpose grease (vannfast fett) – To sett fastnøkler (fortrinnsvis i amerikanske enheter) – En bred flat-trekker – Et sett mindre hylser og skralle – Trykktest-utstyr (jeg brukte noe så enkelt som en biltema-sykkelpumpe) – Sink-kit (kan være greit å bytte i samme anledning) – Stativ til å holde drevet i oppreist stilling. 1. Tappe girolje. Først og fremst, finn noe passende å samle oljespillet i, f.eks. tom spylervæske-kanne. Deretter – Få en medhjelper til å snurre propellen (IMOT) klokken mens du setter båten i gir (framover) til det sier klikk. Etter dette er gjort, IKKE rør propellen så den smetter ut av gir. Skru deretter løs tappeskruen som du finner rett under en tenkt linje i plan med propellakslingen (flat skrue). Skru deretter løs lufteskruen i toppen av øvre girhus (mrk.: oil vent – flat skrue) for å få fart på tappingen. Ta deretter en kaffekopp eller 3 og la dette gå sin gang. 2. Skru løs nedre girhus Aller først, gjør ferdig stativet ditt. Begynn deretter med bolten (som alle glemmer) ved sinkplaten i forkant på kavitasjonsplaten. Ikke ta ut bolten. Løsne deretter skruen (som kan sitte svært hardt) som sitter under sinkanoden i bakkant av kavitasjonsplaten. Da er det på tide å løsne de to festene på hver side på mitten av kav.platen. Løsne disse så mye som mulig uten å ta ut boltene helt – før du får hjelp til å ta i mot drevet. Å dele nedre og øvre girhus kan være svært strevsomt men med litt hjelp samt en sparkelspade og et flattjern kile skal dette gå helt fint. Nå girhusene er separert kan delene splittes. Sørg for å ta ut girhuset i en tenkt linje ut fra akslingen. Vanninntaks-guiden kommer antakeligvis til å falle ned samtidig. Støtt girhuset opp i stativet ditt. Jeg lagde et eget provisorisk med noen bjelker og to lastelemmer fra en tilhenger. Å spikre to 2x4-tom bjelker i en gammel benk med avstand tilsvarende kavitasjonsplaten fungerer utmerket. Ikke ta sjansen på å gjøre denne jobben med drevet mellom bena. 3. Fjern gammelt vannpumpehus På bildet ser du hvordan det ser ut rett etter demontering av vannpumpehus (impellerhus) rett etter demonteirng av denne. Forrige impellerbytte ble utført anslagsvis for tre år siden. Impelleren (se bilde) var ikke nevneverdig slitt men jeg byttet likevel. Vannpumpehuset demonteres ved hjelp av passende hylser (2 skruer m/sekskanthode på hver side). Ta også av plast-toppen på huset og bytt ut denne, evt. bare bytt pakningene på innsiden (2 stk). Ta impelleren ut av pumpehuset (Notér dreieretning). Bytt ut stålplatene med nye og ikke minst også pakningsarkene. Sørg for å ha alt riktig vei. Notér/ta bilde av alt underveis for sikkerhets skyld. Sett inn ny impeller etter litt lett CRC 556 / WD-40 e.l-smøring i pumpehuset drei bladene i korrekt retning. Husk å sette inn Impellernøkkelen. Lukk pumpehuset ved å skru igjen hardt nok til at du med makt kan dreie akslingen (i gir) med håndkraft). Bytt deretter ut pakningen til girolje-gjennomføringen (se bilde) og sett på ny O-ring med tilhørende plasttopp nedover propellakslingen til det flukter med pumpehuset. Smør opp propellakslingen -lett- med Quiksilver 24C eller tilsvarende vannfast fett. Sørg for å rengjøre skikkelig for ev. avskallet lakk eller annet møkk! Undersøk også øvre girhus undenfra samtidig som du undersøker det nedre for skader og råte. Personlig bytter jeg dette hvert tredje år da min for det meste suger ferskvann så nå er din gylne sjanse til å kunne sove godt om natten vel vitende om at girhuset er rent og pent og fritt for skader. 4. Sett tilbake nedre girhus – og trykktest Sett i øvre oljeskrue (ventilasjonsskruen) og gjør klar til trykktesting. Det finnes et utall måter å trykkteste på. Jeg synes det er helt greit å bruke en sykkelpumpe med korrekt nippel tilsvarende oljetappe-skruen, deretter senke girhuset i en stor balje med vann og trykksette drevet (noe ala 16 PSI) Kommer det ingen bobler kan du ha god samvittighet og fortsette. I motsatt fall, lokalisér feilen, skyld eventuelt på hjelperen din for selvtillitens skyld og utbedre lekkasjen. Rop på hjelperen din og navigér nedre girhus -forsiktig- opp i det øvre, MED vannpumpe-guiden på plass. Om alt er i linje på veg opp skal disse smette perfekt sammen. Sørg for at både gir og drev er i gir. (Propellen skal låses én retning, og klikke motsvarende). Skru på plass av alt bolter og ev. bytt sink samtidig. Skru dette til skikkelig. 5. Refyll olje Nå som alt er gått bra hittill fyller man på ny girolje. Selv bruker jeg standard "Quiksilver HI-perf gear lube". Skru ut oljevent-skruen, skru inn oljepumpen i tappehullet nederst og begynn å pumpe opp olje. Unngå luftbobler. Når du har en jevn og luftfri flyt ut av vent-hullet får du hjelperen din til å skru dette igjen. HVIS du har oljebeholder i motorrom skal du nå fortsette å fylle til beholderen i motorrommet er full. Deretter er du rask, tar ut oljepumpen og skrur inn tappeskruen i bunn skikkelig. Inspektér særlig denne pakningen. 6. Ta en seierspils, og gled deg over sparte kroner Jeg må presisere at dette er metoden jeg selv bruker, og at jeg ikke kan gi noe garanti for hvorvidt den er korrekt, og jeg må fraskrive meg ethvert ansvar. Jeg hjelper derimot gjerne til om du det skulle være noe. Og til andre Mercruiser-gjørdetselvere: Gi meg gjerne tilbakemelding om noe er uriktig utført. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Vanvittig flott, Marcus ! Den der er det nok mange som vil ha nytte av ! Burde ligge i dokumentarkivet her på BP, denne ! Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 VELDIG bra. Det er slike praktiske tips som mange kan ha glede av. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Ingar Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Burde ligge i dokumentarkivet her på BP, denne ! Slutter meg til ovasjonene. Har lenge tenkt på å lage en løsning som fremhever unike tråder, men så langt ikke funnet noe som er bra nok. For det er endel slike, vi hadde nettopp den impellertråden til Fredrik. En mulig løsning er å lage noe tilsvarende 'Eksterne linker', bare med linker til emner på forumet istedet. Så det er under vurdering. Om noen har forslag så ta det opp her: https://baatplassen.no/i/forum/158-forslag/ Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Og til andre Mercruiser-gjørdetselvere: Gi meg gjerne tilbakemelding om noe er uriktig utført. Oljeskift er etter boka. Jeg pleier i tlllegg å ta av lokket på innvendig reservoar under tapping og fylling. Impellerskifte har jeg ikke forsøkt meg på ennå. (Neste utfordringen min blir skifte av belger. ) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
marcus^ Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Takk for positive tilbakemeldinger, glad for å kunne bidra! Jeg pleier i tlllegg å ta av lokket på innvendig reservoar under tapping og fylling. Impellerskifte har jeg ikke forsøkt meg på ennå. (Neste utfordringen min blir skifte av belger. ) Jens_P: Yes, samme her. Glemte å føre opp dette punktet. Angående belger er ikke dette så avansert men belag deg på å legge goood tid til det. Eksosbelgen er relativt ok å skifte men drivknutebelgen er kinkig da denne sitter øverst. Ta f.eks. av øvre girhus (sammen med nedre) og støtt opp gimbalhuset høyt. Kan være nyttig å bruke en "device puller" for å få ut belgene. I verste fall kan du skjære opp / svi av belgene og rive de ut. Sørg for at alt er rent i kontaktflaten hvor de nye belgene treffer og bruk gjerne spesiallim (Permatex?) for å sikre at alt sitter. Skal nevnes at jeg droppet lim i fjor, men vær på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 13.Mars.2012 Del på Facebook Svart 13.Mars.2012 Den pakningen som tres nedpå propellakslingen mot pumpehuset, hvilken funksjon har den og skal den virkelig bare sklis ned slik at den ligger oppå pumpehuset? Det er min tolkning av bruksanvisningen som fulgte med impellerkitet men litt usikker. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Jeg har ikke erfaring med dette selv (ennå). Her er link til amerikansk side: http://www.mercstuff.com/waterpumpinst.htm Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 26.Mars.2012 Del på Facebook Svart 26.Mars.2012 Løfter denne siden jeg nå har begynt på skifte av belger. Lurer på, er det mulig å bytte belger uten å demontere bell house? Hva med slange til "gear lube monitor" på bell house. Denne må vel av om bell house må demonteres. Er denne vanskelig å komme til? (Finner ingen gode beskrivelser.) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
bayliners Svart 26.Mars.2012 Del på Facebook Svart 26.Mars.2012 Det som er veldig bra er å gå på youtube skriv eks, changing gearoil on bravo outdrive så får en se film om hvordan en skifter gear olje Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 1.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2012 Den pakningen som tres nedpå propellakslingen mot pumpehuset, hvilken funksjon har den og skal den virkelig bare sklis ned slik at den ligger oppå pumpehuset? Det er min tolkning av bruksanvisningen som fulgte med impellerkitet men litt usikker. Sent svar fra meg: Det stemmer, den skal bare sklis ned og flukte med pumpehuset. Og funksjonen dens er å tette mellom aksling og pumpehus. Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 1.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2012 Løfter denne siden jeg nå har begynt på skifte av belger. Lurer på, er det mulig å bytte belger uten å demontere bell house? Hva med slange til "gear lube monitor" på bell house. Denne må vel av om bell house må demonteres. Er denne vanskelig å komme til? (Finner ingen gode beskrivelser.) Ingen grunn til å ta av bell house (gimbalhus), bare ta av øvre og nedre girhus sammen ved å løsne de 6 boltene i front. Da slipper du også tenke på det andre du nevner. Skaff deg en "device puller" fra f.eks Biltema om du vil gjøre jobben lettere. Denne er uvurderlig om belgene sitter hardt mot flensene. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 hvordan ser en device puller ut? hva heter den på Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
ingefs Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 hei, lurte på om man må bytte den gearoljen som er i oljebeholderen i motorrommet? eller er den ubrukt og fin? Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 den å skal byttes Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 1.Mai.2013 Del på Facebook Svart 1.Mai.2013 (redigert) Du nevner noe om "ikke rør propellen så den går ut av gir" Hva er konsekvensen av det? Lurer på om ikke jeg har gjort det....:/ Vet det er en del som lurer på hvordan en skifter girolje og impeller på Mercruisers populære Alpha One-drev. Legger derfor ut hvordan jeg gikk frem for å bytte på mitt drev, et Alpha One, generasjon 2.ForberedelserDet du trenger: – Impellerkit (fortrinnsvis med pakninger, plater, nytt vannpumpehus etc). Dette har for gen 2 alpha one følgende delenr (Sierra): 18-3147– Girolje, Quiksilver HI-PERF gear lube. Beregn ca 1,5 L – men kjøp en ekstra litersflaske dersom du har girolje-reservoar i motorrommet. – Quiksilver oljepumpe for refylling. – Quiksilver 24C multi-purpose grease (vannfast fett)– To sett fastnøkler (fortrinnsvis i amerikanske enheter) – En bred flat-trekker – Et sett mindre hylser og skralle – Trykktest-utstyr (jeg brukte noe så enkelt som en biltema-sykkelpumpe)– Sink-kit (kan være greit å bytte i samme anledning) – Stativ til å holde drevet i oppreist stilling. 1. Tappe girolje. Du nevner noe om "ikke rør propellen så den går ut av gir" Hva er konsekvensen av det? Lurer på om ikke jeg har gjort det....:/ Redigert 1.Mai.2013 av Flyrikk (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
marcus^ Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 Om girhuset fremdeles sitter på er det bare å starte på nytt og sette den i gir igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 8.Mai.2013 Del på Facebook Svart 8.Mai.2013 (redigert) Sitat trådstarter innlegg #1: "........og sett på ny O-ring med tilhørende plasttopp nedover propellakslingentil det flukter med pumpehuset." "Plasttoppen" du nevner er strengt tatt kun et verktøy for å få plassert pakningen riktig og skal fjernes før det nedre girhuset monteres sammen med det øvre. Ikke at jeg tror det spiller noen stor rolle at man lar den sitte på, men manualen spesifiserer at den skal fjernes etter bruk. Redigert 8.Mai.2013 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Innlandsskipper Svart 28.Mai.2013 Del på Facebook Svart 28.Mai.2013 Jeg er i ferd med å følge denne oppskrift, men jeg klarer ikke å skille øvre og nedre gir girhus :( Noen tips ? Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 (redigert) Jeg er i ferd med å følge denne oppskrift, men jeg klarer ikke å skille øvre og nedre gir girhus :( Noen tips ? Har du husket å fjerne bolten som sitter ved sinkanoden rett over propellen? Den er det veldig mange som glemmer. EDIT: Altså 76-214-5 på dette bildet her: http://www.boatzincs.com/images/alpha-one-gen2-SD.jpg Redigert 29.Mai.2013 av marcus^ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinkid Svart 7.April.2015 Del på Facebook Svart 7.April.2015 Hei og veldig godt tips Marcus, følger din oppskrift ? Men hvor er det lønnsomt og handle delene rimeligst ? skal også bytte belger, Sitér dette innlegget Link to post
marcus^ Svart 9.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2015 Hei og veldig godt tips Marcus, følger din oppskrift ? Men hvor er det lønnsomt og handle delene rimeligst ? skal også bytte belger, Takk for hyggelig tilbakemelding! Bra du tar belgene samtidig, når du likevel er i gang. Jeg har som regel kjøpt deler fra gutta på Norsk Bilkompani i Oslo, fordi jeg bor her (og ikke minst fordi de er veldig hyggelige). Ellers ville jeg sjekket ut ravnsgarage.no, marineshop.no, amatrading.no (telefon) eller rt-fritid.no. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Hva er forskjell på Alpha one 1 og 2? Kan man se det med det blotte øye? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.