Jump to content

Gammel evinrude 55 hk, hører bare klikk når jeg skal starte


leifG

Recommended Posts

hei.

satt båten på vannet for 3 dager siden etter ca 8 mnd lagring på land men da jeg skulle starte motoren hørte jeg bare et klikk og ikke noe mer ( har ikke peiling på verken båt eller motor derfor jeg forhører meg her ) tenkte det kansje var batteriet som var flatt så jeg tok det med hjem og ladet det og tok det med igjen dagen etter sammen med en start booster men fikk det samme resultatet.

 

er det noen kloke hoder her som kan gi meg noen tips om hva det kan være ?

 

11_1018174370.jpg

Link to post
Share on other sites

Gamle motorer er lunefulle, men ofte er det helt ok å stadfeste feil. Jeg har selv båten i Larvik og er der ofte så det er bare å slå på tråden så skal jeg stikke innom og måle litt. Nummer sendt på IM

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Brent startrelee??

Er det i starteren eller releet mellom starteren og batteriet du hører det klikker.

 

Følg den røde tykke kabelen fra batteriet opp i motoren, denne går inn på ett lite relee (ca 5x5cm)før den går videre til starteren, har e misstanke om at det er her feilen ligger.

Er det denne som bare sier klikk kan du prøve å banke litt på den før og samtidig som du får en til å vri på nøkkelen.

Starteren den ikke da og det er i releet det klikker kan det være en brent kontakt der, da må du åpne releet (4skruer) og pusse alle kontakter og flater rene med fint våtslippapir og spray det gjerne med kontakt spray før du monterer sammen og tester på nytt.

 

 

Har du sjekket at du får svingt rundt svinghjulet forresten, så ikke motoren har satt seg.

 

Kan selvfølgelig også være jordkabelen som ikke jorder godt nok, så skru av denne, puss godt på kabelsko og rundt skruehullet der skruen går inn på motoren.

 

så sjekk først svinghjulet at det går rundt når du prøver å skru det rundt for hånd, sjekk så jordingskabel og sier da fortsatt bare klikk så sjekk startreleet som nevnt

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Det høres fortsatt ut som et tillfelle av for lite strøm til starteren.

Veldig ofte, kommer det av dårlig kontakt et eller annet sted. Sjekk polskoene nøye og følg ledningene hele veien til starteren og sjekk at det er god kontakt. Selv om det er spenning nok uten belastning, er det antagelig for dårlig kontakt et eller annet sted, slik dette kontaktpunktet ikke klarer overføre nok strøm til å dra starteren rundt.

 

Det kan selvfølgelig være noe annet, men dette er det jeg anser som den mest trolige årsaken.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

hadde nøyaktig samme problemet som jeg fikset i dag. det sa bare klikk i releet. så jeg skrudde ut starteren, for denne ble bare varm. tenkte å bytte hele startmotoren, men når jeg kom til verkstedet så skrudde vi den fra hverandre. da satt den helt fast. gikk ikke ann å snurre den rundt på den plata som sitter på toppen. så du kan bytte starter eller skru den opp(2 skruer på toppen) ta den fra hverandre. kan være litt vannskleig hvis den har stått en stund, men bank litt lett på den med en hammer. så kan varme opp den runde plata som er på toppen den du srkudde først. denne skal bevege seg fritt rundt. gjør den ikke det er det her feilen ligger, mest sannsynelig. varm opp denne og bank forsiktig litt og litt. så spører du med crc til den er lett å bare snurre rundt. vær forsiktig med bankingen for dette er alliminium og kan knekke fort. var dette som var feilen hos meg. kostet meg 200kr på et verksted kontro 1500-2500 for ny starter. lykke til :)

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for alle tipsene :)

 

skal se om det er noen av disse feilene som gjør at den ikke starter

var og sjekka svinghjulet igår og det gikk rundt så det er ikke det som er problemet

 

og Per Harald jeg ringer deg hvis jeg fortsatt ikke får start på den

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...