Jump to content

bytte impeller på evinrude 60hk 89modell ?


buerjr

Recommended Posts

nå har jeg endelig fått start på motoren min, men når den går så kommer det ikke noe kjølevann. dette er nok impelleren som må skiftes regner jeg med. den bør nok byttes uansett. noen som kan forklare meg litt nøyaktig hvordan jeg gjør dette?

 

tusen takk :)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har du bilde? Hjelper som regel masse :)

 

Du må først skru av undervannshuset det sitter antakeligvis med 5 bolter. 4 som du ser og en under "styrefinnen". Sansynligvis må du også splitte gir stanga. På min 85 johnson var det en skrue under forgasserem. Så er det bare å dra undervannshuset av og åpne pumpa og skifte impelleren. Og montere i motsatt rekkefølge (obs vær forsiktig og pass på at vannrøret treffer når du skal sette på undervannshuset. Gjelder også drivaksling og gir stang forøvrig.

 

Så nettop en fin "guide tråd" her om dagen, riktig nok på en annen motor, men den kan nok være nyttig uansett da prosedyren er relativ lik på alle.

 

Edit: det kan hende det er "hullet" til kontrollstrålen er tett. Kan Evt prøve å stake med ståltråd e.l. Men er uansett En billig forsikring å skifte impelleren.

 

Lykke til :)

Redigert av espenal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og til slutt kan du finne splitt tegninger av motoren din her:

http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=50127078-ad8d-4d7b-a035-1365847da908&brands=ej

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

nå har jeg fått av de 4 enkle boltene. men sliter med å finne den siste bolten som løsner girstanga. klarer ikke helt å lokalisere det på bilde på linken som er sendt over. noen som kan forklare litt godt hvor den sitter så jeg får av stanga og kan bytte impeller :D

Link to post
Share on other sites

Du skriver at du har fått av 4 skruer, det skal være 5stk, altså så misstenker jeg at du har glemt skruen (nr 70 BILDE UNDER) som sitter under styreplata (nr 76 BILDE)som du løsner med å skru ut skruen merket med77, og der finner du skruen som du har glemt.

 

30.png

 

Du må også løsne gearstaget, denne skruen finner du under forgasserene, hvis du følger gearveksleren på motoren og ser hvor den går under forgasseren, finner du fort den lille skruen.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

nå har jeg stått å skrudd i 5 timer. alle boltene som holder undervannshuset (5 bolter), men jeg klarer ikke finne eller få tak i den skruen som sitter under forgasserene. ser at staanga kommer opp fra stammen, men den har en vinkel på seg så den kommer mest sannsynelig ikke ned det lille hullet som er igjennom motor stammen. kan noen hjelpe meg med dette? merker jeg begynner å bli litt stressa for båtsessongen nå! tusen takk for all hjelp :D

Link to post
Share on other sites

har nå sett at stanga kan gå igjennom stammen. men skjønner ikke hvordan jeg skal få den av. klarer ikke se noen skrue under der heller. ser bare ut som det er en mini bolt som sitter igjnneom. hvais noen har noe form for bilder og sånn så sier jeg tusen takk :D

Link to post
Share on other sites

Den delen som er merket med nr 50 på bildet over er gearstaget, denne går fra under forgasseren og ned til gearhuset.

Vet det er noen som har hatt bolt med låsepinne i steden for skrue for å lette demonteringen.

Hvis du rører litt på den delen som gearwiren går inn på pinnen på motoren mens du titter under forgasserene så ser du hvor gearstaget kommer opp fra stammen og da ser du hva du må demontere for at gearstaget skal bli løsnet.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

takk takk. ser alt veldig oversiktlig. men på toppen av del 50 så skal der være en srkue eller bolt eller noe sånn. men det er ikke gjenger på den, og det går heller ikke ann å banke den ut. skal demontere forgassere og sånn igjen nå så får jeg se hva som kommer fram igjen :P

Link to post
Share on other sites

da var impelleren byttet. tengte verken å ta av noe forgassere eller luftfiltrer. kun en liten saksesplint som sitter ved girarmen. også var den av. men kommer fortsatt ikke noe kjølevann. så nå trnger jeg noen råd for hva det kan være. prøvde å la motoren gå litt men den ble så varm og det kom ikke noe vann så er vel tett et sted. noen forslag?

Link to post
Share on other sites

har kanksje ikkke høy nok stamp nei. rekker akuratt over innsuget. prøve å sjøsette den og se da. har jo tross alt ligget ute hele vinteren. han som hadde annsvaret for den tok den aldri opp :P kan det hjelpe at propellen går rundt også eller?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...