Jump to content

Montere coil og fordeler aq200d


Thorris

Recommended Posts

Hei! Min aq200d sa pang og jeg har nå byttet selve motoren til en GM 350 som skal være akkurat samme motoren men 5,7liter..

Fikk ny HEI fordeler som jeg fikk høre jeg ikke måtte finne på å bruke pga fare for gnist.

Så derfor har jeg nå dratt fram den gamle fordeleren med coil og hele pakka men jeg er usikker på hvordan jeg skal koble det opp igjen.

Dette er ledningene jeg har nå:

 

Ignition coil + fra ledningsnett. Skal disse rett på coilen?

Ignition coil - fra ledningsnett.

pluss minus ledninger fra fordeler. regner med at disse går rett til coil?

Ignition coil + er delt opp i flere små ledninger. Er dette bare vanlig strøm og jeg kan koble til f. eks elekstrisk choke fra edelbrock forgasseren?

Det kommer en annen lilla ledning opp sammen med de andre som ikke er merket. Er det mest sannsynlig strøm?

Fuse feed. en litt tykk ledning som kommer med ledningsnettet.

Fuse batt. en litt tykk ledning som skal ned på startmotoren.

Så er det sikringen. en 40 amp med en rød knapp på som er skrudd fast i gassbrakketten. Jeg regner med at det er her jeg skal skru på fuse feed og fuse batt ledningene.

Er det samme hvilken ende av sikringen jeg monterer disse? eller må strømmen gå EN vei gjennom den?

 

Dette tok litt lenger tid enn jeg hadde planlagt så det jeg trodde jeg skulle huske såå godt har gått litt i glemmeboka!:)

Det begynner å haste litt nå og jeg har ikke noe for å måle om det er strøm osv..

Også lurer jeg på om det er dumt å bruke en fordeler og coil fra en aq200d til en aq260 eller hva det her i teorien blir. Er jo bare 0,7l større volum men det er klart at det er mer bensin og luft som skal antennes nå.. Skal uansett byttes etterhvert..

 

Håper noen har noen tips!

På forhånd takk:)

Link to post
Share on other sites

Hva er problemet med HEI fordeleren sa du? Vel men eg ville uansett pælmet den gamle volvofordeleren og kjøpt en komplett elektronisk tenning. Det smaker mer enn det koster. Blir under 5000.- for komplett sett med coil, kabler og alt. Eurofritid f.eks har til 4500.- http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27485831

Link to post
Share on other sites

Problemet var at det ikke var en marinefordeler. Og kunne føre til gnist i motorommet..

Samtidig var den veldig stor og i veien for bla annet oljetrykksgiver osv.

Den du linket til så ikke så stor ut og passer nok fint. Blir vel å gå for en sånn.

Men jeg får samme problemene med å koble til:)

Link to post
Share on other sites

Fordeler, dynamo, starter og forgasser er annerledes på en båtmotor. De tre første utgjør en reell gnistfare i en båt ettersom bensindamp har en lei tendens til å legge seg på bunnen i motorrommet, og en gnist kan antenne denne dampen, og det blir litt utrivelig når dette sier pang.

 

Veldig forenklet forklart har elektriske komponenter for marine motorer gnistfangere i alle lufteåpninger og annet, slik at gnistene som oppstår inne i elektromotorer slik som dynamo, og gnistene som selvfølgelig oppstår inne i en fordeler, ikke kan komme ut og få kontant med bensindampen.

 

I utgangspunktet er disse motorene veldig like, og det meste av deler bør gå om hverandre, slik at det er sannsynligvis ingen problemer med å bruke delene fra den gamle AQ200 motoren.

 

Legger ved et koblingsskjema for disse motorene, kanskje det hjelper deg litt, det er egentlig ganske enkelt å koble opp dette !

 

aq260_skjema.gif

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...