BG-21 Svart 12.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Jeg tror jeg vet om en fin ED6..... De ser ut til å være flotte motorer. Jeg ville vel 80% av tiden være happy også med ytelsen.. Har du detaljer kan du kanskje sende meg en IM? Er litt redd jeg vil savne krefter - at den er for liten for båten. Nå er det jo absolutt ingen reserbåt, men den er jo litt sporty... 80hk vil vel gi toppfart rundt 12 knop og marsfart ca 10? Jeg fant nettopp en Ford 300 rekkesekser (fra F150 truck) som jeg kan få kjøpt. Den skal ha 177 hk. Men den må evt mariniseres, finne gir mm.. Ser at både Ford og Chevy brukes til dels mye i båter i andre land så kjølte manifoiler, båt-gir mm kan nok evt kjøpes fra utland.. Hmm.. Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 (redigert) Fikk du sjekket hvilken MBmotor du har fått med... Motoren som følger med er Mercedes OM 314. Firecylinder 3,7 liter diesel som yter 80hk på 2.800 omdreininger. Tror det er en bra motor til båt, men jeg tror den er litt liten (selger hadde ikke vært happy med ytelsen...) Har sjekket litt og det ser ut til at jeg pt kan få tak i: 1. En Volvo ED6 (tusen takk for tips Dieseldahl:) 80hk 6cyl som går på bensin eller parafin. Veldig bra "klassikermotor". 2. En Ford 300cid (4,9l) rekkesekser. Vet ikke nøyaktig årgang enda. De har generelt bra dreiemoment lavt nede (maks på 2000 omdr) og maks effekt på ved 2800 omdreininger (vet ikke enda hva denne har kanskje 145hk). Enkel deletilgang fra US. Veier ca 225 kg uten gir og manifoiler. 3. En MB OM352 6-cyl turbodiesel med maks 170 hk ved 2.800 omdr og dreiemoment på 540nm ved 2000 omdr. Volvoen er marinisert og med gir. MB 352 ville vel være mest "fornuftig" om man skal kjøre mye. Forden ville nok bli veldig bra om man får den godt tilpasset/marinisert med rett gir mm (blir kanskje litt dyr å kjøre..). Volvoen passer kanskje best i en klassisk båt som denne. Må tygge litt til på det her:) Ellers gleder jeg meg til å få båtyen hjem og komme i gang. Vet ikke helt når det blir (sept-okt). Må ordne en del ting her først.. Redigert 16.August.2011 av BG-21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 17.August.2011 Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 (redigert) Beklager hvis jeg ikke har fått med meg om denne er vurdert, men har du sett på Chevy 4,3L V6? De er mye brukt i båt, gir drøye tohundre hester i marineutgave og er forholdsvis rimelige. Eksempel1 Eksempel2 Redigert 17.August.2011 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.August.2011 Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 (redigert) Jeg har to sånne i min windy og jeg må si jeg er fornøyd med de. Sterke, lette, kompakte, økonomiske og ukompliserte. Mine går med DP-SM drev og erstatter to eldre 350'er godt. Går meget stille og er billige å vedlikeholde, de er kanskje allikevel litt for moderne for deg, med injection, elektronisk tenning. balanseaksel,mm.? Redigert 17.August.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 17.August.2011 Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 De finns nok med forgasser også. Og uten balanseaksel, dersom man ønsker mer vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.August.2011 Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Fattern har en R6 ford marinemotor stående i garasjen som du sikkert kan få for en veldig hyggelig pris. Kan høre med han om nøyaktig type/effekt om det er interessant. Var ment til bruk i vår forrige furuholmen plattgatter på 32fot:) Fin båt, blir spennende å følge med videre her! Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
BG-21 Svart 19.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Fattern har en R6 ford marinemotor stående i garasjen... Noe sånt var jo høyest på "ønskelisten" så veldig interessant - sender IM Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 19.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 Skjer ikke så mye her enda... Men; fikk tips fra Tomzern om en SABB marinisert Ford R6 diesel. Vet foreløpig ikke nøyaktig hva det er men den skulle ha 100hk. Kanskje Ford D6 (5,4l) som stod i Ford County traktorer og noen engelske lastebiler. Vil se den an nærmere og evt teste den på bukk. Dersom den ser ok ut satser jeg nok på den... Planen er å hente ila uken så får vi se... Satser på å hente båten ila oktober. Har tenkt litt på innredning. Var et stort skap som jeg egenlig ikke likte... Meningen er jo ikke å kjøre rundt i et antikt kjøkken:) Tenkte på å sette kokeapparat og oppvaskbenk under sete ved siden av motorkassen. Det er 2,10 innvendig bredde i salong. Satte meg til en kveld og laget 3D-modell med Google Sketchup. Ganske artig verktøy - kan prøve ut ulike ting å se hvordan det tar seg ut: Hadde vært litt kult med "familiesofa" foran:) litt upraktisk kanskje.. Må selvfølgelig få kontroll på selve båten først og fremst. Men det er jo også greit å bygge opp litt motivasjon ved å fantasere om hvordan det kan bli:) Sitér dette innlegget Link to post
pberg Svart 19.September.2011 Link til dette innlegget Svart 19.September.2011 BMW laget en motor som de kalte for en E-motor på 80-tallet. Det er en 2.7l M20 rekkesekser med maks effekt 125hk(?) på ca 4300rpm eller så. Den var laget for å være veldig økonomisk og gå på lave turtall. De er veldig lite ettertraktede på bruktbilmarkedet, men har nok karakterestikk som passer bedre i en båt. Ellers har en jo de gamle 3.5L rekkesekserene til BMW som hadde 218hk og litt over 300Nm. Vet at det er marinisert en god del av disse oppigjennom. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 12.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2011 Her har det stått stille gitt. Har det skjedd noe mer siden du hentet motoren?=) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
BG-21 Svart 12.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2011 Hei Tomzern, og takk for sist! Vel, jeg har vært i Bergen og hentet båten. Det var den helgen Berit blåste Hun blåste meg av lastebilplanet og båten over ende når vi losset her hjemme. Men det gikk greit - ingen skader. Var spent på løfting og transport pga de mange knekte spantene. Men det gikk uten problem. Båten var helt stabil, ingenting bøyde seg, ingen knak eller knekk og den stod også stødig på planet fra Bergen til Mandal. Når det gjelder motoren så laget jeg meg en håndsveiv og tørnet den litt (mangler starter enn så lenge). Var dårlig kompresjon. Tok av manifoiler og det plystret/ blåste gjennom ventilene. Smurte med en blanding av diesel og olje, vred ventilene med en tang ovenfra og nå synes jeg den virker ok. Hadde jo stått lenge. Tror jeg har fått tak i en starter hos Knutsen elektro (lokal starter-dynamo-reperatør). Han måtte bare ha et par uker for å se over om den han har er ok. Kan alternativt kjøpe ny på Økonomideler. Mangler også er par smådeler til diesel-tilførsel. De som står på Fordson Major passer så jeg har vært i kontakt med Kvås traktorlag. Litt mer graving så har vi det nok. Blir snart oppstart - eller forsøk i det minste Så får vi se litt nærmere hva vi har å gjøre. Båten står under presenning. Skal i gang å bygge et skur rundt den. Har fortsatt som ambisjonen å være på vannet til sommeren. Men det er jo en del jobb så jeg kan vel ikke si jeg har helt kontroll på det enda... Men jeg gleder meg til arbeidet videre. Så det blir snart mere oppdateringer når det skjer mer konkret her. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 12.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2011 Dette høres jo ut som at er liv laga ihvertfall Bra det gikk fint under transporten på tross av litt motgang av hu derre Berit! Godt å høre at du fortsatt holder på da, så får du passe på å holde oss oppdatert. Jeg er ihvertfall veldig interessert i å følge med på dette! Du får holde målet om å rekke sommeren så lenge du klarer, og hvis det ikke går så får det bare bli neste etter der igjen. Er heldigvis flere sommere i vente enn 2012 Viktigste er jo å ikke miste pågangsmotet. Jeg har ihvertfall lært at båtplassen er en stor hjelp hvis man trenger pågangsmot så lenge man er flink til å oppdatere prosjekttråden, men det vet du vel Uansett, lykke til videre! Jeg følger spent med Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
BG-21 Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Da fikk jeg tak i deler til Ford-motoren. Hadde et trivelig besøk hos en Major-fan i Agder Motorhistorisk Klubb. Han hadde fyrt opp vedovnen i garasjen og vi hadde en hyggelig prat om motorer og sånt:) Jeg lagde tidligere en håndsveiv for å tørne og teste kompresjon. Den var opprinnelig veldig dårlig. Jeg så det var mye sot og dritt så jeg sprøytet diesel inn på ventetilene gjennom åpningene ut til manifoil og vred på dem med en tang ovenfra. Det hjalp veldig. Fordel med håndsveiv er at man har kontroll og kan sjekke kompresjon/lekkasje cylinder for cylinder. Hadde også ute dysene og fjernet sot (det var ganske mye der). Så satte jeg på starter (kjøpte ny på Økonomideler for ca 1600), luftet dieseltilførsel, koblet til batteri og: http://www.youtube.com/watch?v=E3ys1vlb_kI Det ble ikke lange filmen. Tåken kom sigende på veldig raskt:) Jeg hadde ingenting der giver til oljetrykk skal stå. Ville følge med om det kom olje. Det gjorde det ikke. Ville ikke kjøre lenge uten oljetrykk. Når det ikke kommer olje der gir ikke pumpen noen ting. Muligens fordi pumpen foreløpig ikke har klart å plukke opp oljen. Det kan være feil på sil/"pick-up-rør" eller pumpen. Vi får se...:) Tenkte å begynne med å gi pumpen olje ovenfra og se hva som skjer. Skal også koble til manifoilene å prøve å lede vekk litt tåke:) Jeg har ikke gjort noe med båten foreløpig bortsett fra litt rydding pluss at nå står båten i et opplyst telt jeg bygde (har også varme/byggtørke der). Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Til hel.... Satte på manifoiler og en eksoslange ut av bygget. Primet oljepumpen. Startet. Kjørte ca 30 sek. Fusket litt, gav litt gass, og så gikk den klokkerent også på tomgang - bredt smil Så stoppet den. Gikk rundt motoren. Oljepumpen hadde kommet i gang. Den hadde den spyttet ut "et halvt tonn" olje på motsatt side av motoren fra der jeg satt via et manglende rør mellom motor og oljefilter, som jeg ikke hadde sett manglet. Nå har den låst seg. Er vel rådelagrene. Gud hjelpe for et set-back. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 11.September.2012 Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 Trist med motoren BG, men håper ikke du gav helt opp? Hvordan går det her? Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Ja, på tide med en oppdatering her . Nydelige linjer og båten blir et flott syn når den er ferdig. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Babord Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 Disse båtene er etter min mening noe av det lekreste som noen gang er laget. All honnør til den som har pågangsmot. Hvordan går det? Sitér dette innlegget Link to post
Furet Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Hei, Kom over denne tråden nå, etter en stunds fravær. Dette blir fint når det er ferdig! Stå på! Hvis du går inn på www.ruggen.no så kan du jo hente litt inspirasjon. Har gått nesten samme veien som deg, selv om mitt utgangspunkt kanskje var noe bedre. Motormessig har jeg en Volvo B-18 i min "Bris". Opprinnelig sto det en Albin i denne, og ut fra hva jeg har fått med meg var den største Albin'en på 50-60 hk. Ikke noe racebåtmotor akkurat. Nåværende motor har ca 80 hk, med Volvo backslag. (helmekanisk gear). Er selv på jakt etter et gear som kan betjenes via wire og vanlig gearkontroll. Med dette oppsettet klarer jeg ca 12 knop ved 2000 omdr. Grei marsjfart på 1700 er ca 8-9 knop. Ville tro 120-150 hk er riktig effekt, så sant skroget henger sammen som det skal. Husk at hver kilo (mindre) motorvekt teller i disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 23.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Takk for oppmuntringer Jeg har flere ganger vært å sett på ruggen.no. Flott båt og bra inspirasjon Det gikk heldigvis ikke så galt med den motoren. Åpnet og fant lager mm i fin stand foruten et. Kjøpte nytt lager og pakningsett fra England. Men, det ble omprioritering av prosjekter. Jeg endte opp med å kjøpe en Vindø 30 som jeg satte i stand i fjor. Jeg har ikke gjort noe særlig mer med Furuholmen, men den er innbygget slik at den står tørt lagret med plass rundt seg for maskiner. Har vurdert å kvitte meg med den pga for mye å gjøre, men jeg har ikke fått meg til det. Så en vakker dag er man kanskje i gang igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Furet Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Så, hvordan går det med prosjektet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.