Jump to content

Sabb 10hk merket 'GB', hvilken modell er det? Overhaling?


CreaDell

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter dokumentasjon / manual / reservedelsliste o.l. til ein 10hk sabb.

 

På skiltet står det:

Type: GB

Serienr: 23NM

HK: 10

 

Her er eit par bilder av motoren.

tn_dsc_0983.jpg

tn_dsc_0984.jpg

 

Er dette en sabb type G? Hva står i så tilfelle B'en for?

Står det noen plass på motoren hvor gammel den er? Byggeår?

 

Er ca. 3 år siden forrige eiger hadde motoren i gang og den har stått på land siden. Jeg har nå sjøsett båten og den startet fint på 2. forsøk uten noe stell. Men jeg tenker at det kanskje hadde vært en ide å overhalt den litt. Hva ville dere ha gjort med denne motoren etter et opphold på land i 3 år????

Link to post
Share on other sites

Hei. Det skal stå byggeår på platen som er naglet fast i luftinntaket/sveivehuset.

 

En sabb trenger ikke overhales, kun overmales:-)

 

Skift olje, og smør opp greaseniplene.

Sjekk om kjølevannspumpen trenger en ny gummimembran.(den står rett nedenfor eksosbendet ditt).

 

Kjølekanalene i toppen på disse motorene kan ha en tendens til å tette seg til, så jeg ville erstattet en av de to pluggene på hver side av ventildekselet med et termometer.

 

Ja, sjekk klaringen på ventilene også. Husker ikke målet i farten, men det står i håndboken som Dinamo linker til.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...