Jump to content

Hitachi LR180-03C generator og ekstern regulator ?

Enzo

Recommended Posts

Sitat

@Komodo da ser du hvorfor PDAR ikke er et alternativ (PDAR krever også at man gjør endringer på dynamo, hvilket jeg ikke vil ?)

jeg har også i bakhodet at dette også kan fungere dersom jeg en dag bytter fra AGM til lithium. Da er det temp sensor på dynamoen som beskytter, og med AGM start på utgang 1 og lithium forbruk (400-500 amp) kan det være et OK oppsett.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil gjøre en endring på dynamoen din. Du har jo fremdeles muligheter til å kjøre den på intern regulator om du ønsker det. Endringen virker kanskje avansert, men den er faktisk ganske enkel. Jeg er også litt usikker på hva du tenker på her. Tenker du å beholde Hitachien som primær-dynamo? I så tilfelle tenker jeg at du tyner grensene når du begynner å snakke om lithium og jordomseiling... 

Bitteliten skrev 28 minutter siden:

Takk @Joerg Becker ?

Hvorfor begrense til 360 med AGM og A2B. Blir belastningen på dynamo for stor?

Det har vært noen tråder her inne hvor enkelte har vært plaget med at PDAR watter opp ladestrømmen, men når dynamoen begynner å bli varm kutter PDAR ladingen, og slik fortsetter den videre med å slå ladestrømmen av og på. Jeg vet ikke hva som har blitt utfallet til slutt for disse, men jeg regner med at forhold som stor sulten AGM bank og muligheten til kjøling av dynamo spiller inn. 

Sitat

I og med at jeg har 575 amp AGM totalt, og det kan komme lithium over tid, er det da besre å gå for en Balmar 6xx 100amp med MC 614 med en gang?

Hvis jeg har forstått dette riktig ( @Joerg Becker, du får rette hvis jeg har feil), så kan du med en MC 614 regulator velge å begrense ladestrømmen fra dynamo. Slik jeg ser det blir det da en ideell løsning for lithium (og store AGM banker for den del) å bruke en stor dynamo, f.eks. fra Balmar, som kan gi høy ladestrøm og har gode egenskaper i forhold til å kvitte seg med spillvarme, og installere en MC 614 hvor man kan begrense ladestrømmen til et godt hakk under det dynamoen er laget for å gi. Da har man et robust system. Jeg har vel skjønt såpass at du har sirklet deg inn på en Balmar 6-serie på grunn av konfigurasjon med reimer osv. på framsiden av motoren. Jeg kan imidlertid ikke se noen gode grunner til å ikke gå for en større dynamo, f.eks. en Balmar XT-serie, og begrense ladestrømmen på den slik at du kan kjøre den på en singel A-reim. Som vi har vært inne på mange ganger så er jo Poly V-reim det beste, men det er vesentlig forskjell på en A-reim og en Z-reim også. Jeg mener bestemt at det er Z-reim på min Hitachi, og der har jeg ikke merket noe reimslitasje på de årene siden jeg byttet sist. Ladestrøm hos meg ligger typisk mellom 30-80A. Så med en A-reim og gode reimskiver bør vel ikke 100-110A være noe problem. Merk at den originale reimskiva på Hitachi dynamoen består av to pressede tynnplater som er skrudd mot hverandre. Dette er langt fra en ideell reimskive, og antagelig grunnen til at mange opplever reimslitasje som et problem. Jeg dreide meg ei reimskive av en bolt, mest for å få mindre diameter og større utveksling enn originalt. Dette belaster jo også reimen mer, men jeg har allikevel ikke hatt noe problem med det. 

http://www.oo.no/mediabank/store/5/5657/Transmisjoner-2019-web.pdf

Redigert av Komodo (see edit history)

@Komodo

endring på dynamo er uaktuelt. Jeg vil enkelt kunne bytte dynamo til sjøs om jeg må det, eller enkelt kunne sette inn en annen dynamo. Lodding etc er Ikke aktuelt for meg. 

Nå er vi langt inni detaljer her, men den v reima som står på motoren er en vanlig kilerem v form. Ikke noe støv eller slitasje. Hadde ikke overrasket meg om den er fra da båten var ny. de ekstra reimene jeg har ombord er disse https://www.optibelt.com/en/products/v-belts/optibelt-super-x-power-ms/

jeg tror det kun er 6 serien som leveres med løpehjul for v belte. http://www.balmar.net/balmar-technology/at-series-technology/

jeg har skjønt nå at tanken om å bruke samme dynamo som i dag på lithium ikke funker :wink: når jeg tenker gjennom lithium ser jeg for meg at det uansett er krevende mtp baugpropell så det blir nok AGM i overskuelig fremtid ? (vi har til nå ikke hatt noen problemer med AGM heller) 

spørsmålet er da egentlig om jeg går for en A2B lader eller Balmar e100 med mc614. Den første er for meg teknisk en mer forståelig løsning enn den siste ? eller om jeg bare har det som det er i dag ?
jo mer jeg spør jomer forvirra blir jeg om dette ?

denne er bra på å forklare http://www.balmar.net/choosing-a-balmar-charging-system/

dette er baksiden av dynamoen min i dag. Rød er strøm ut. E vil jeg tro er jord. Den pluggen vet jeg ikke hva er til.

F6DE127C-3A13-43AB-86FA-A459537FE9FA.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev 30 minutter siden:

@Komodo

endring på dynamo er uaktuelt. Jeg vil enkelt kunne bytte dynamo til sjøs om jeg må det, eller enkelt kunne sette inn en annen dynamo. Lodding etc er Ikke aktuelt for meg. 

Jeg skjønner at du ikke er sugen på å lodde og det bestemmer du selvsagt selv, men ta beslutningene dine på et riktig grunnlag. Modifiserer du dynamoen for PDAR eller annen regulering er det fremdeles ikke noe i veien for å bytte til annen dynamo som ikke er modifisert, evt. ha en annen modifisert dynamo klar. Slik jeg har det hos meg har jeg på en måte en enkel manuell hjemmelaget regulator som jeg kan slå av og på med en bryter. Dynamoen min er modifisert på samme måte som for PDAR, men jeg jeg benytter meg ikke av det. Det er kun en ekstra ledning ut fra dynamoen som jeg har stripset fast og ikke bruker. Hvis det er selve loddingen du er bekymret for så overlater du bare det til en som kan sakene. 

Nå er vi langt inni detaljer her, men den v reima som står på motoren er en vanlig kilerem v form. Ikke noe støv eller slitasje. Hadde ikke overrasket meg om den er fra da båten var ny. de ekstra reimene jeg har ombord er disse https://www.optibelt.com/en/products/v-belts/optibelt-super-x-power-ms/

At du ikke har problemer med reimslitasje til tross for Hitachis elendige originale reimskive er egentlig ikke rart så lenge du kjører med original intern regulator. Da er belastningen liten. 

jeg tror det kun er 6 serien som leveres med løpehjul for v belte. http://www.balmar.net/balmar-technology/at-series-technology/

Løpehjul, eller reimskive som jeg liker å kalle det, er lett å bytte. Hva den kommer med spiller mindre rolle, hva som fungerer etter ditt behov spiller større rolle. 

spørsmålet er da egentlig om jeg går for en A2B lader eller Balmar e100 med mc614. Den første er for meg teknisk en mer forståelig løsning enn den siste ? eller om jeg bare har det som det er i dag ?
jo mer jeg spør jomer forvirra blir jeg om dette ?

Ikke la forvirringen ta overhånd, du må ikke gjøre alt selv heller. Ut fra de alternativene du skisserer over her hadde jeg helt klart valgt Balmar dynamo og MC614 regulator. 

Husk navnet på tråden din: Optimal seilbåt for langtur :wink: 

Nødvendige remedier innkjøpt. Sterling A2B 130 amp lader og litt skikkelige kabler. 35mm2. Denne er skillediode og lader på en utgang. 

jeg kommer til å beholde dagens skillediode med alle kabler liggende som backup. Så Sterlingen får helt separat opplegg. 

6854250A-633D-4CBA-AD34-923BF12FF610.jpeg

D444CBF0-96DC-4853-87DB-69BEC0BAAEA5.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Her skjer ting raskt! Fint om du kan legge ut erfaringer når den er montert, Bitteliten. Denne boksen er jeg også nysgjerrig på.

Hvor mange batteribanker skal du fordele til?

AB-laderen har vel to utganger. Jeg har i dag en Quick batteriseparator som fordeler til tre batteribanker. Tenker i så fall å kjøre primærladingen fra AB-lader rett på forbruksbanken og kjøre den andre kanalen til Quick ladeseparatoren som da fordeler videre til startbatteri og batteri i baugen. Noe i veien for at en slik løsning vil fungere?

Redigert av Phoebe (see edit history)

AB laderen er skillediode med lader på 1 av 2 utganger. Skal kobles rett på dynamo. Utgang med lader til forbruksbank. Utgang uten lader til start. Temp sensor på dynamo og forbruksbank. 

oppkobling er enkel, men ting tar jo alltid tid i båt 

erfaringer kommer

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...