Jump to content

kamd43p, hvor på motoren kan jeg jorde baugpropellen?


ares

Recommended Posts

Først, du må nok endre tittelen.

Det er anbefalt med eget batteri til baugthrusteren pga. spenningsfallet i lange ledninger. Dersom du ikke har det, bør kablene gå rett fra batteriet. Den trekker mye strøm og det er batteriene som leverer energien. Hvis du velger å koble deg på motoren er det nærmest mulig der minuskabelen er festet, men jeg ser ingen grunn til å ikke gå rett på batteriet. Hvert koblingspunkt gir litt tap.

Link to post
Share on other sites

Mange med aksling har motoren mye nærmere baugtruster en batteriene. Så der ville jeg funnet det nærmeste stedet minuset kommer fra batteriet inn på motoren, og festet til.

 

Er minuset som brukes på motoren koblet rett til starteren? Hva med å flytte minus til et annet sted på motoren med gode muligheter for å feste flere kabler. Også lage en egen kabel fra dette stedet opp til starteren, og frem mot baugtruster?

Blokken skal vel uansett jordes bra.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Dimensjon avhenger av effekt og lengde. Jeg pleier å bruke 95 kvadrat på en 4 hk sleipner. 2X95kvadrat på en 8hk.Hvis det er en sleipner side power du har kjøpt står denne tabellen godt besskrevet i heftet. For å utnytte baugpropellen max, må du ha skikkelige kabler. Er man kjip mister man lett 1 hk skyvekraft på en 8 hk baugpropell. Når du er ferdig får du en kompis til å kjøre baugpropellen mens du måler spenningen over den. Da får du se hva påtrykt spenning er under drift og får et greit svar om du er fornøyd. Forøvrig ville jeg smurt disse koblingspunktene med noe "fett". Kan annbefale et stoff som heter clear lube. Bruker på alle koblingspunkter,batteri,inni lanterner osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...