ares Startet 8.Juni.2011 Del på Facebook Startet 8.Juni.2011 Er det noen som kan gi meg et tips om hvor på motoren (kamd43p) jeg kan feste minus kabelen til baugpropellen. Det er ikke plass på minus bolten til startmotoren. Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Først, du må nok endre tittelen. Det er anbefalt med eget batteri til baugthrusteren pga. spenningsfallet i lange ledninger. Dersom du ikke har det, bør kablene gå rett fra batteriet. Den trekker mye strøm og det er batteriene som leverer energien. Hvis du velger å koble deg på motoren er det nærmest mulig der minuskabelen er festet, men jeg ser ingen grunn til å ikke gå rett på batteriet. Hvert koblingspunkt gir litt tap. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ares Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Ok, men da vert det 4 mtr. mer med kabel. Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Ta korteste veien fra batteriet, kortere blir det ikke. Dersom du kobler deg til på motoren må strømmen gå fra batteriet via starteren, gjennom den og motorblokka og koblingspunktet. Har du batteriene fire meter bak motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 jording må til jord deg på blokka du så går det greit Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 (redigert) Mange med aksling har motoren mye nærmere baugtruster en batteriene. Så der ville jeg funnet det nærmeste stedet minuset kommer fra batteriet inn på motoren, og festet til. Er minuset som brukes på motoren koblet rett til starteren? Hva med å flytte minus til et annet sted på motoren med gode muligheter for å feste flere kabler. Også lage en egen kabel fra dette stedet opp til starteren, og frem mot baugtruster? Blokken skal vel uansett jordes bra. Redigert 8.Juni.2011 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
sera Svart 8.Juni.2011 Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 (redigert) Dim. på kabel? Redigert 8.Juni.2011 av sera (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Dimensjon avhenger av effekt og lengde. Jeg pleier å bruke 95 kvadrat på en 4 hk sleipner. 2X95kvadrat på en 8hk.Hvis det er en sleipner side power du har kjøpt står denne tabellen godt besskrevet i heftet. For å utnytte baugpropellen max, må du ha skikkelige kabler. Er man kjip mister man lett 1 hk skyvekraft på en 8 hk baugpropell. Når du er ferdig får du en kompis til å kjøre baugpropellen mens du måler spenningen over den. Da får du se hva påtrykt spenning er under drift og får et greit svar om du er fornøyd. Forøvrig ville jeg smurt disse koblingspunktene med noe "fett". Kan annbefale et stoff som heter clear lube. Bruker på alle koblingspunkter,batteri,inni lanterner osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.