Jump to content

gode råd til meg som første gangs kjøper av båt?


Kpt rødskjegg

Recommended Posts

Hei.

 

noen som har noen gode råd til meg som første gangs kjøper av båt?

 

jeg har vurdert å kjøpe båt en lang stund nå og har nesten bestemt meg for og kjøpe.

har funnet en båt som virker interiserende for meg da dette er en passe stor båt med mye og gjøre på.

det som er med denne er at det er en halvfabrikat som har stått på land de siste 5-6 år

den ser ganske matt ut i fargen både styrhus og skrog,båten ble laget på slutten av 70 tallet og er laget i glassfiber.

At den er matt i fargen gjør meg ikke noe i det jeg har tenkt og pusse ned og fikse opp det som er.

viss det er komt plastpest (osmose) på denne båten er det da mulig for meg og se dette da den har stått på land i 5-6 år?

og kossen er det med og sjøsette den uten og gjøre noe med skroget for så og slepe den hjem?

 

ok ka burde eg være ops på med en halvfabrikat? (hjemmelaget)?

Link to post
Share on other sites

Eventuell osmose vil ikke vise etter så mange år på land nei. Men osmose er ikke et så stort problem som malingsindustrien vil ha det til, så bare slapp av. Meg bekjent har ingen båter gått ned på grunn av plastpest her i Norge så langt, og det vil vel neppe skje heller.

 

Å sjøsette båten for hjemturen er ikke noe problem, bare sjekk at gjennomføringer er tette og at det er fett i hylsa.

 

Et halvfabrikat kan jo være litt av hvert, men om du sjekker den nøye burde alt være greit. Om den har holdt siden syttitallet uten større problemer så så har den neppe noen skjulte svakheterm med mindre selger har gått inn for å skjule noe da. Vær litt obs på områder med innbakt treverk, dette kan være råttent og ha svekket strukturen i båten. Skru ut evt. skruer som går inn i treverket, og sjekk om de er fuktige...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

takker for gode tips! med tanke på sleping av båte hjem er det lurt og bruke slepe tau med strikk?

med tanke på bølger og rykk og napp`?

 

selger sier også båten selges som den står.

har spurt selger om han kunne gjøre båten i stand for transnport til sjøss samt sjøsette den.

fikk svar at han kunne være behelpelig med sjøsetting som på meg virket dette som at han kunne bistå med det men ikke med noe kostnader. dette er forsåvidt greit men for min del har ikke eg lyst og betale noe sjøsetting med mindre eg har en garanti om at båten er i stand til sjøturen hjem. skal eg bare komme med tilbud etter eg har synfart båten på land og gi han en et pris tilbud spm gjelder når båten er sjøsatt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...