Jump to content

Mariner 40HK EFI 2003 modell - Alarm


Rune2222

Recommended Posts

Sjøsatte i dag.

Etter en oppvarmingsperiode, gikk jeg opp i marsjfart.

Etter noen minutter begynner motoren å fuske/miste kraft og en uavbrutt alarm går.

Reduserer og alarmen forsvinner. Prøver på nytt og det skjer igjen.

Motor har god stråle på kjølevann, og oljenivå ca 1/2. (Det var vel nærmer fullt under vinterlagringen, så antar at endel ikke var rent ned i panna igjen.)

 

Kan det være at det er litt lite olje?

Andre årsaker?

En tur på verksted?

 

Kanske noen har vært borti lignende.

 

Rune

Redigert av Rune2222 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har selv en Mariner 2003 modell 60 efi hvor alarm gikk ved stadig lavere turtall. På min motor var det korrodert hull på adapterplate og deler av stamme.(ligger innefor plastdeksel) Her viste det seg at selger hadde lurt meg og plastert dette igjen midlertidig med stålplast. Iflg. importør er det en svakhet på på noen 40-60 hk i tidsrommet 2002-2004. Det eneste som hjelper er å skifte ut de korroderte delene. Det kostet meg kr. 18.000,- Sjekk impeller og tem. føler først. Lykke til.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Var på verksted.

Der koblet de seg på med en PC og fant ut at det var en overspeed alarm, turtallet var for høyt og den gikk i såkalt protection.

De løste problemet med å skifte til en større propell for å få ned turtallet.

 

Synes dette er litt merlig. Da må jo turtallet ha gått opp av seg selv,? dette har jo ikke vært noe problem tidligere. Bli kun kjørt på full når en skal opp i plan.

 

Kan alarm grensen flytte seg (turtall der alarmen slår ut), slik nevt ovenfor i forige innlegg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...