Jump to content

mercruiser 5.0 mpi sjøvann til varmeveksler


Rolfen

Recommended Posts

Jeg sitter på et lite problem.

Koblet klokke på drevet og kjørte i 15 minutter med vann tilkoblet drevet men visste ikke da at det var egen sjøinntak til varmeveksler.

Slo da av motoren og mitt spørsmål nå er om Impeller i sjøvannsinntaket kan ha overlevd dette eller om jeg må bare bytte dette og evt hvor mye skade dette kan ha forutsaket.

Takker for alle svar

 

Mvh Rolf

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å svare på hvor mye skade som kan oppstå etter ett kvarter uten kjøling.

 

Begynn med å sjekke impeller. Har vært borti impellere som blir svidd etter bare noen sekunder, mens andre holder i mange minutter, kommer litt an på diverse ting, slik som om det var vann på motoren i utgangspunket osv.

 

Videre dersom motoren i løpet av disse minuttene har blitt stedvis for varm kan det ha ført til skjevheter, pakningbrudd, lagerhavari, u name it, men normalt går det bra i løpet av så kort tid, men bare time vill show ???

Link to post
Share on other sites

Hvis du får enkel tilgang til impelleren så er det selvsagt bare å sjekke den. Men i og med at du skriver dette så antar jeg at det er litt arbeid for deg. Personlig hadde jeg ikke lagt mye arbeid i å demontere nedre del av drevet (?) for å sjekke impelleren, men jeg hadde kjørt drevet en stund i en tønne med vann (evt slike kjølevannsmansjetter man kan sette på), sjekket at det kom en grei kjølevannstråle og at motoren i alle fall holdt temperatur på tomgang. Det er riktignok først under belastning at du ser at motoren får NOK kjøling og dessuten kan problemene komme om en stund.

 

Jeg ville ha sjanset på at dette hadde gått bra. Tviler på at det er noen her på forumet som vil gi deg noen garanti for det. Det hele koker vel ned til hvilket problem det vil være for deg hvis motoren skulle vise seg å tape kjøling og du må ta den opp for impellerskifte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...