Jump to content

Worklogg Berg Olsen Furuholmen plattgatter


Geir Hel

Recommended Posts

Grønn med å finne ut hvilken propell som kan passe. Motoren virker hissig å lett dreven så eg tror nok propellen er litt liten.

maks turtal er 3300 får da ca 11 knop propellen er venstregående 16x15 har ikke funnet ut ka utvekslingen er. kan vær 2.1 eller 2.91. vannlinja er 208 bredt bak og 725 langt.

 

Så noen som tar utfordringen???

Endelig båt igjen

Link to post

Ingen som tørr det nei...

 

Me har vært 2 stk som ha jobbet på båten i dag så eg har satt i gang med å utbedre råte skaden på barbord side..

Beklage di dårlige bildene, men ikke kul eg får tatt bedre bilder med mobilen.

 

her er synderen

 

 

img_20110609_174454.jpg

 

 

satt i første lista

 

 

img_20110609_190604.jpg

 

 

fjerna litt mere

 

 

 

img_20110609_221601.jpg

 

andre lista på vei inn

 

 

img_20110609_221517.jpg

 

 

ferdig plan slipt

 

img_20110609_234927.jpg

 

img_20110609_234943.jpg

Endelig båt igjen

Link to post

Om motoren din røyker så mye til vanlig, så vil jeg si at det er mer enn normalt. Kjenner ikke den motoren så godt, med på motorer som har kjølevann og eksos sammen, så tyder mye hvit røyk på dårlig kjøling. Altså at kjølevannet fordamper i eksosen, og skaper hvit røyk.

 

 

Har ein misstanke om det selv. Impelleren skal være nettopp skiftet av siste eiger, men får sjekke det ut selv hvordan det ser ut.

Endelig båt igjen

Link to post

sliter selv me samme problemet med min mb10a.

den og ryker veldig kvitt damp ved full pådrag.

dampen står ut eksos potta. den har lurt meg en gang til og bytte topp pakning men røyk like mye etterpå.

jeg har også ny impeller nytt sjøvannsinntak og slanger, motor er rensa staka og kjørt systemrens. så jeg vet ikke hvorfor den damper :p

Link to post

Grønn med å finne ut hvilken propell som kan passe. Motoren virker hissig å lett dreven så eg tror nok propellen er litt liten.

maks turtal er 3300 får da ca 11 knop

Du mangler tydeligvis en del på å nå riktig max turtall. Virker heller som propellen har for stor stigning, eller at motoren av annen årsak ikke greier å oppnå max. turtall.

 

ref data fra VP's motordatabase

Tekniske data

Motor MD32A

Produksjons periode 1970-1977

Drift 4- takt

Sylinder konfigurasjon 6

Slagvolum (mm.) 90

Sylinder (mm.) 83

Kompresjonsforhold 22,1:1

Deplassement (liter) 3,17

Power (hk) 106

Max turtall (omdreining pr. min.) 4000

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Du mangler tydeligvis en del på å nå riktig max turtall. Virker heller som propellen har for stor stigning, eller at motoren av annen årsak ikke greier å oppnå max. turtall.

 

Eg tror uten å helt sikker på at den er nedjustert på turtall. Skal fjerne blomba på maksturtall skruen å se om eg får mere. virker som motoren går veldig lett kan ligge på 2000 å flate fjøla så sprette turtallet rett opp te maks.

Endelig båt igjen

Link to post
  • 2 uker senere...

Testa helga som var hvor fort opp i turtall den går, fra i gir på tomgang å bånn gass så sprette turtallet rett opp te 2800 for så øke gjevnt til 3300 omdr som er maks. Selv om den ikke går di 4000 som den skal, så føle eg at me kan gå opp noen størrelser Eller er eg helt på viddene nå??

Endelig båt igjen

Link to post

Ang MD32, har dessverre ikke så bra rykte denne motoren, spesielt i planende båter med høyt turtall. Sjekk her og her

 

Kanskje motoren din er nedjustert med god grunn?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Ang MD32, har dessverre ikke så bra rykte denne motoren, spesielt i planende båter med høyt turtall. Sjekk her og her

 

Kanskje motoren din er nedjustert med god grunn?

 

 

 

Ja er klar over rykte på denne motoren så eg er forsiktig opp til 2800 som eg bruker som marsj fart. Å eg tror den er nedjustert til 3300 omd

Ræva begynne å grave seg ned på ca 2500 omd . å den bråker mindre på 2000 omd så me har lyst å sette på større propell for å få høyere fart på mindre omdr som me pleie å ligge på, vil ikke ligge over 3000. Å slik som motoren oppføre seg så virker propellen alt for liten

 

Til nå så virker motoren meeeget god (bank i bordet) men må innrømme at eg kikker på andre motorer. Vet ikke ka motor som er best til båten. tenker maks 20000 til motor

Endelig båt igjen

Link to post
  • 2 uker senere...

Holde på å vaske kjølen,fyyy for ein dritt jobb (neste båt eg kjøper så skal selger få vaske kjølen før kjøp)

Hadde tidligere vaska litt med kraftvask uten å skylle godt, så nå er det alltid lukt og oljesnerk etter oss når pumpa har gått. Så nå skrubbe eg vekk all drit å skyller nøye der eg kommer te.

 

Ellers så har eg skrudd opp maksturtallet så nå ligge den på 3500 å farten er nesten 13, tror den ikke orker 4000 pågrunn av at den ligge rett før plan, skal lage og montere flapser før me bestemmer for hvilken proppel me går for.

 

PS skal ikke ligge over 3000 omd med den

 

 

Ja ein annen ting, kommer olje i kjølevannet (ferskvann) er det simmering eller noe i den dur bak (inni) sirkulasjonspumpa ?

 

Er ikke anntydning te vann i olja så eg håper det ikke er toppakning i denne omgang. Uannsett så er det te å leve med denne sesongen.

Endelig båt igjen

Link to post

En tyngre propell vil gi høyere belastning på lavee turtall, og med en såpass skjør motor tror jeg ikke at jeg ville ha tatt sjansen på noe slikt.

 

Sirkulasjonspumpen er ikke i befatning med olje, så det kommer ikke derfra. Jeg ville prøvd å etterteite toppen, kanskje du kan berge toppakningen før den blåser ut skikkelig. Mener å ha hørt at disse motorene bør få boltene til toppen etterteitet med et par-tre års mellomrom for å unngå å blåse toppakningen.

 

Andre steder oljen kan komme fra kommer ikke jeg på, med mindre motoren har oljekjøler på ferskvannsiden da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Søndag og mandag har gått i innvendig vask av kjøl, begynte framme siden det er der båten er dypest å pumpene er,vaska å staka under bindeverket(spant) slik at vann får vandre fritt til akter, for så å vaske å stake fra akter til baug for så å skylle og skylle til vannet ble gjennomsiktig. Så laga eg ein feit blandig av vann og tøymykner som eg spraya under dørken fra akter til baug så nå er det myyyyye friskere lukt.

 

 

Ellers så holde eg på med lokalisering av lekasje i taket, vært mye hugging og riving av lekter og finer. har kommet frem til at lekasjen kommer ifra der glassfiberen slutter noen cm opp til frontglasset. Utrulig hvordan vann kan presse seg gjennom små sprekker, tapa med sølvtape i alle kunstens regler, etter 3 forsøk så slutta det å dryppe. Av mangel på regn (sol og nydelig båt vær idag) så måtte eg ty te hageslange.

 

Under spylingen så har eg også kommet frem til at det er på tide å fikse dollbordet på styrbord side der me går inn, for der samle vannet seg å fosser inn.

 

Er ein jobb til som bør gjøres. Tapper halv kopp med diesel ifra tanken etter hver tur, å der kommer det ein del gørr ut hver gang.

å må få tømt tanken å vaske den, kipa er at det er ikke mannhull i den, å har ikke lyst å lage hull, tviler sterkt på at det er slingre skott i den også, skvulpe å slår godt i tanken.

Endelig båt igjen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...