Geir Hel Startet 8.Juni.2011 Del på Facebook Startet 8.Juni.2011 (redigert) Da va ein ny båt eg skal holde på med (ikke eg som har kjøpt den) Båten bygd i 1976 av Berg Olsen for Furuholmen ca 26 fot Byggnr 436 (tror eg) Motoren er md32a 106 hk vp (timer ukjent) Starte som ett skudd å går som ein klokke. Redigert 8.Juni.2011 av LEVIND (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Fått båten på slipp for bunnsmørning og div. Propellen har eindel hakk å eg synest den er for liten står V 16x15 på den lurer om me skal gå for 17x15 eller 18x15 Roret er veldig lite, men det får vel holde Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2011 Grønn med å finne ut hvilken propell som kan passe. Motoren virker hissig å lett dreven så eg tror nok propellen er litt liten. maks turtal er 3300 får da ca 11 knop propellen er venstregående 16x15 har ikke funnet ut ka utvekslingen er. kan vær 2.1 eller 2.91. vannlinja er 208 bredt bak og 725 langt. Så noen som tar utfordringen??? Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Ingen som tørr det nei... Me har vært 2 stk som ha jobbet på båten i dag så eg har satt i gang med å utbedre råte skaden på barbord side.. Beklage di dårlige bildene, men ikke kul eg får tatt bedre bilder med mobilen. her er synderen satt i første lista fjerna litt mere andre lista på vei inn ferdig plan slipt Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Bilder fra dagen den ble henta.. Noen som kan se om det er normal røyk eller ikke ? Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Jo jo sånn er det Jeppers Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Anders_O Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Om motoren din røyker så mye til vanlig, så vil jeg si at det er mer enn normalt. Kjenner ikke den motoren så godt, med på motorer som har kjølevann og eksos sammen, så tyder mye hvit røyk på dårlig kjøling. Altså at kjølevannet fordamper i eksosen, og skaper hvit røyk. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Om motoren din røyker så mye til vanlig, så vil jeg si at det er mer enn normalt. Kjenner ikke den motoren så godt, med på motorer som har kjølevann og eksos sammen, så tyder mye hvit røyk på dårlig kjøling. Altså at kjølevannet fordamper i eksosen, og skaper hvit røyk. Har ein misstanke om det selv. Impelleren skal være nettopp skiftet av siste eiger, men får sjekke det ut selv hvordan det ser ut. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
margarus Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 sliter selv me samme problemet med min mb10a. den og ryker veldig kvitt damp ved full pådrag. dampen står ut eksos potta. den har lurt meg en gang til og bytte topp pakning men røyk like mye etterpå. jeg har også ny impeller nytt sjøvannsinntak og slanger, motor er rensa staka og kjørt systemrens. så jeg vet ikke hvorfor den damper :p Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 (redigert) Grønn med å finne ut hvilken propell som kan passe. Motoren virker hissig å lett dreven så eg tror nok propellen er litt liten. maks turtal er 3300 får da ca 11 knop Du mangler tydeligvis en del på å nå riktig max turtall. Virker heller som propellen har for stor stigning, eller at motoren av annen årsak ikke greier å oppnå max. turtall. ref data fra VP's motordatabase Tekniske data Motor MD32A Produksjons periode 1970-1977 Drift 4- takt Sylinder konfigurasjon 6 Slagvolum (mm.) 90 Sylinder (mm.) 83 Kompresjonsforhold 22,1:1 Deplassement (liter) 3,17 Power (hk) 106 Max turtall (omdreining pr. min.) 4000 Redigert 11.Juni.2011 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mulligan Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Båten bygd i 1976 av Berg Olsen for Furuholmen ca 26 fot Byggnr 436 (tror eg) Mnja. Richard Gustav Furuholmen døde i Mars 1963. Berg-Olsen Båtbyggeri bygde riktignok mange båter for Furuholmen tidligere, men den der er Berg-Olsen sin egen. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 11.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Du mangler tydeligvis en del på å nå riktig max turtall. Virker heller som propellen har for stor stigning, eller at motoren av annen årsak ikke greier å oppnå max. turtall. Eg tror uten å helt sikker på at den er nedjustert på turtall. Skal fjerne blomba på maksturtall skruen å se om eg får mere. virker som motoren går veldig lett kan ligge på 2000 å flate fjøla så sprette turtallet rett opp te maks. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 11.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Mnja. Richard Gustav Furuholmen døde i Mars 1963. Berg-Olsen Båtbyggeri bygde riktignok mange båter for Furuholmen tidligere, men den der er Berg-Olsen sin egen. Da har eg ein grov feil i tråden som må sjekkes å fikkses opp i Takk for tipset Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 11.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Forstatt ein del svarte områder men det får nå holde for sesongen. har fått ett strøk med lakk i dag Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Da har båten fått 1 strøk med lakk og bunnsmørning, så nå er det til å vente på flo slik at den kan bli sjøsatt. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Diverse elverktøy som er blitt brukt Dårligt bilde, men her er den på vei ut Endelig på sin plass Neste gang den skal opp for puss,så skal me prøve å få bleika trevirket. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 Testa helga som var hvor fort opp i turtall den går, fra i gir på tomgang å bånn gass så sprette turtallet rett opp te 2800 for så øke gjevnt til 3300 omdr som er maks. Selv om den ikke går di 4000 som den skal, så føle eg at me kan gå opp noen størrelser Eller er eg helt på viddene nå?? Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 22.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2011 PS me hadde bever 460 med 30 hk tohatsu på slep neste dag, den gikk forsatt 3300 på maks turtall Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Rolf Svart 23.Juni.2011 Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Ang MD32, har dessverre ikke så bra rykte denne motoren, spesielt i planende båter med høyt turtall. Sjekk her og her Kanskje motoren din er nedjustert med god grunn? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Geir Hel Svart 23.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2011 Ang MD32, har dessverre ikke så bra rykte denne motoren, spesielt i planende båter med høyt turtall. Sjekk her og her Kanskje motoren din er nedjustert med god grunn? Ja er klar over rykte på denne motoren så eg er forsiktig opp til 2800 som eg bruker som marsj fart. Å eg tror den er nedjustert til 3300 omd Ræva begynne å grave seg ned på ca 2500 omd . å den bråker mindre på 2000 omd så me har lyst å sette på større propell for å få høyere fart på mindre omdr som me pleie å ligge på, vil ikke ligge over 3000. Å slik som motoren oppføre seg så virker propellen alt for liten Til nå så virker motoren meeeget god (bank i bordet) men må innrømme at eg kikker på andre motorer. Vet ikke ka motor som er best til båten. tenker maks 20000 til motor Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 4.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Holde på å vaske kjølen,fyyy for ein dritt jobb (neste båt eg kjøper så skal selger få vaske kjølen før kjøp) Hadde tidligere vaska litt med kraftvask uten å skylle godt, så nå er det alltid lukt og oljesnerk etter oss når pumpa har gått. Så nå skrubbe eg vekk all drit å skyller nøye der eg kommer te. Ellers så har eg skrudd opp maksturtallet så nå ligge den på 3500 å farten er nesten 13, tror den ikke orker 4000 pågrunn av at den ligge rett før plan, skal lage og montere flapser før me bestemmer for hvilken proppel me går for. PS skal ikke ligge over 3000 omd med den Ja ein annen ting, kommer olje i kjølevannet (ferskvann) er det simmering eller noe i den dur bak (inni) sirkulasjonspumpa ? Er ikke anntydning te vann i olja så eg håper det ikke er toppakning i denne omgang. Uannsett så er det te å leve med denne sesongen. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
index Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 En tyngre propell vil gi høyere belastning på lavee turtall, og med en såpass skjør motor tror jeg ikke at jeg ville ha tatt sjansen på noe slikt. Sirkulasjonspumpen er ikke i befatning med olje, så det kommer ikke derfra. Jeg ville prøvd å etterteite toppen, kanskje du kan berge toppakningen før den blåser ut skikkelig. Mener å ha hørt at disse motorene bør få boltene til toppen etterteitet med et par-tre års mellomrom for å unngå å blåse toppakningen. Andre steder oljen kan komme fra kommer ikke jeg på, med mindre motoren har oljekjøler på ferskvannsiden da? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Geir Hel Svart 4.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Får kansje holde oss te 16x15 proppel da ja. Ja får ta å etter teite toppen å håpe me får kjøpt oss litt tid Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Søndag og mandag har gått i innvendig vask av kjøl, begynte framme siden det er der båten er dypest å pumpene er,vaska å staka under bindeverket(spant) slik at vann får vandre fritt til akter, for så å vaske å stake fra akter til baug for så å skylle og skylle til vannet ble gjennomsiktig. Så laga eg ein feit blandig av vann og tøymykner som eg spraya under dørken fra akter til baug så nå er det myyyyye friskere lukt. Ellers så holde eg på med lokalisering av lekasje i taket, vært mye hugging og riving av lekter og finer. har kommet frem til at lekasjen kommer ifra der glassfiberen slutter noen cm opp til frontglasset. Utrulig hvordan vann kan presse seg gjennom små sprekker, tapa med sølvtape i alle kunstens regler, etter 3 forsøk så slutta det å dryppe. Av mangel på regn (sol og nydelig båt vær idag) så måtte eg ty te hageslange. Under spylingen så har eg også kommet frem til at det er på tide å fikse dollbordet på styrbord side der me går inn, for der samle vannet seg å fosser inn. Er ein jobb til som bør gjøres. Tapper halv kopp med diesel ifra tanken etter hver tur, å der kommer det ein del gørr ut hver gang. å må få tømt tanken å vaske den, kipa er at det er ikke mannhull i den, å har ikke lyst å lage hull, tviler sterkt på at det er slingre skott i den også, skvulpe å slår godt i tanken. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.