Jump to content

hvor store bølger har du vært ute for i din lille åpne båt?


Alternes.

Recommended Posts

Når jeg mener liten, så mener jeg fra de minste jollene og opp til 15- 16 ft. Hvor mye kan en liten småbåt takle av store bølger egentlig, uten å velte eller i verste fall forlise?

 

Har selv stilt meg dette spørsmålet mange ganger og har funnet ut at om man legger vettet igjen hjemme så er det utrolig hvor mye en liten båt faktisk kan klare seg i gjennom om man er en erfaren båtfører.

 

Jeg selv har en åpen 15 ft båt med et meget lavt fribord, som jeg nylig var ute i over 2 meter høge bølger!!

 

Fortell din historie!!!

Redigert av Alternes (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Uten å ha lagt fra meg vettet så har jeg vært ute i svært mye sjø i RIBen (15,5 fot) og aldri følt meg utrygg eller at jeg var nære grensen. Grensen finnes vel en plass, men så lenge man følger med og er aktiv i kjøringen så tror jeg den ligger høyere enn man kommer til å finne ut av.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sant nok, vettet kan være greit å ha i en slik situasjon, hvorvidt man drar ut i slikt vær med en liten båt med vettet med seg kan nok diskuteres :giggle:

 

Tingen er at jeg liker meg i uvær, sist gang for 1 uke siden var det stiv kuling med orkan i kastene som rullet nedover fjellsiden i fjorden, det haglet til og med i juni!! det var selvsagt ikke så ille som dette når jeg dro ut og det er lenge siden jeg har vært ute i slikt vær.

 

Men det jeg egentlig vil, er å høre andres historier. for slike båter som jeg har er sååå absolutt ikke beregnet for slikt vær! Men når man ser at faktisk båten klarer uværet godt med riktig manøvrering så kan man jo begynne å lure på hvor grensene egentlig går? da den skulle vært passert for lenge siden!!

Redigert av Alternes (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Kjørt en wesling 16 utenfor hvaler med rett over 3 meter bølger og kuling imot da vi skulle ut til Tistler å dykke.

 

Hoppet på hver bølge og ble tatt av vinden i kastene så båten "stoppet" i luften og datt ned med hekken så vannet fosset inn over motor og bakseter...

Ble desverre tilslutt litt for heftig så vi snudde halvveis da kompis ble slått rett ned i gulvet ved en landing og hektet fast våtdrakten i kalesjefeste så drakten revnet og blodet "fløt"... :crazy:

 

Ble lite krabber den dagen , men husker turen garantert lenge...

Link to post
Share on other sites

Kjørt en wesling 16 utenfor hvaler med rett over 3 meter bølger og kuling imot da vi skulle ut til Tistler å dykke.

 

Hoppet på hver bølge og ble tatt av vinden i kastene så båten "stoppet" i luften og datt ned med hekken så vannet fosset inn over motor og bakseter...

Ble desverre tilslutt litt for heftig så vi snudde halvveis da kompis ble slått rett ned i gulvet ved en landing og hektet fast våtdrakten i kalesjefeste så drakten revnet og blodet "fløt"... :crazy:

 

Ble lite krabber den dagen , men husker turen garantert lenge...

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å fastslå nøyaktig bølgehøyde, men 2 meter høye bølger(dønninger) i Ytre Oslofjord er mindre skummelt enn krappe 2 metersbølger i Indre Oslo-fjord.

Med åpen 14 fotsjolle fungerer det greit utaskjærs i maks frisk bris, mens smerteterskelen for små skjærgårdjeeper er ca liten kuling. Joller blir jo som eggeskall å regne i forhold til skjærgårdsjeeper med høyt fribord og selvlensing selv om forskjellen i antall fot ikke er så stor.

 

Ellers er det jo avhengig av hvem som er ombord...for 2 voksne alene i båten kan vel trygt leke seg i større bølger enn hvis det er mange små og store passsjerer ombord.

Redigert av arildgimse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...