sleige Startet 8.Juni.2011 Del på Facebook Startet 8.Juni.2011 Hei! Har ein 1997 Johnson 70 hk med seperat oljetank. I det siste har varsel lyset for "no oil" begynt å lyse under oppstart. Første gangen gjikk det vekk etter litt kjøring, men nå lyser det konstant. Den separate oljetanken er full, så lurer på om sjølve oljepumpa kan være gåen. Har snakka med Johnson forhandlere og dei trudde ikkje oljepumpa var gåen, da denne svært sjelden går i stykker. Dei snakka om kanskje oljeføler var ødelagt, eller dårlig kontakt ein plass. Ein anna kar eg snakka med meinta at impeller var gåen. Dette pga. av at føleren for olje også er tilkoblet kjølesystemet på motoren. Han såg også motoren gå på tomgang og meinte at kjølevannet som kom, berre var ein kontroll-stråle. Eg har ikkje manual for motoren så lurer på om nokon veit kor oljeføleren står på denne motoren? Er det kun ein i tanken? Har sjekket flotøren og denne fungerer. Bilder av kor den står? Noken som har vært borti liknande? Hadde vært kjekt med litt info før eg begynner å skifte impeller evt. Noken som har manual til denne motoren / internettside kor den kan lastes ned? Tusen takk! Mvh Knut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 At oljen skal ha noe med tempratur og impeller og gjøre på den måten du beskriver har jeg aldri hørt om, men selvfølgelig kan jo være tilfelle det uten at jeg vet det, men jeg tviler. Det sitter vel kun en nivåføler på denne motoren og det er i oljetanken. Så jeg ville sjekket oljerør/slange og pumpe pluss filter. Den vannstrålen som kommer ut er en kontrollstråle og så lenge det kommer vann der, virker impelleren som dytter vannet opp. Når motoren går, kommer det noen eksos grå/hvit? jo mørkere den er jo mer olje får motoren. Regner med at det er 2T motor du har og jeg vet det er mange som har kuttet og blendet oljeslangen og heller blandet 2% olje direkte i bensintanken. Har ingen brukermanual på din motor, men HER HAR DU TEGNINGERmed delenummer og alt til din motor Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Captain Chaos Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Jeg skal ikke uttale meg bastant, men har ikke denne modellen en nivåføler i oljetanken? Mener at det gir No Oil melding. På en noe eldre Evinrude 90 hadde jeg dette, og den klikket innimellom med det resultat at jeg fikk piping for lavt oljenivå (hadde ikke instrument for dette). Jeg har også erfart at ved blanding av masse forskjellige 2T oljer så har oljen "gummiert" seg og tettet slangen mellom tank og motor. Dette har skjedd under opplag når oljen har stått stille i slangen. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.