Luke Startet 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2011 Med "flyndre" mener jeg den metallbiten som går fra kjølen og støtter roret i nedkant. La merke til at rorstammen hadde gått ut av hylsen som støtter oppe under akterdekket. Tilsvarende ser det ut som flyndra er bøyd nedover samme avstand (2-3 cm). Planen er å jekke opp flyndra og håpe at den går tilbake. Båten veier 2,8 t, så bør vel få et bra press her. Høres dette ut som en grei måte å løse problemet på? Kan flyndra eller festene ryke? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Festene kan vel ryke. Burde kanskje vært tatt av og varmet opp før man bøyde tilbake. Vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Jeg har gjort den operasjonen på båten vår, det var ikke noe problem. Flyndra var bøyd fordi den hadde blitt stroppet feil ved opptak. Det du må gjøre er å demontere den og rette den. Dersom den er laget i stål trenger du ikke å varme, du kan fint kaldrette den. Jeg rettet den kaldt i en hydraulisk presse (vanlig verkstedpresse). Dersom du ikke har tilgang til det kan du bruke en hydraulisk donkraft (hundrelapp på Tema) og rigge deg til med et provisorisk anhold. Lykke til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
S/Y MAMOSA Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Dette er en av de bedre emne titlene jeg har lest! Sitér dette innlegget Link to post
Luke Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Dette er en av de bedre emne titlene jeg har lest! Takk Jeg er og mektig imponert av meg selv. Takker ellers for gode råd. Er det virkelig helt på trynet å forsøke med donkraft uten å demontere? Flyndra og festene har jo tålt dette en vei (aner ikke hvordan det har skjedd) , så hvorfor ikke tilbake... Så i min enfoldighet hadde jeg tenkt å jekke med et visst press (noen hundre kilo), men ikke så mye at jeg løfter båten ut av krybben. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Jeg hadde ikke tatt sjansen pga innfestningen i skroget. En annen ting er at den ikke kommer til å bli rett. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kalle74 Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Har kjørt på grunn mere enn en gang i ungdommen med tresjekter, da var det bare og bøye flyndra på plass igjen med en flaskejekk, ikke noe problem. Men er jo lov og bruke litt sunn fornuft når man holder på slik at man ikke presser f.eks rorstammen opp gjennom båten Propellen retta vi på en ambolt med hammer. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
RSL Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Jeg rettet flyndra på min Scand Classic med en garasjejekk. Presset den opp nok til at det ble litt trangere for roret slik at det ikke var fare for at det skulle hoppe av under kjøring. Flyndra ble slettes ikke rett men det er det ingen som ser når båten er på vannet. Så lenge roret står trygt og det ikke klyper nede, er resten kosmetikk etter min mening. Ikke ta det for gitt av min og din flyndre er lik og/eller tåler det samme. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
dieselfan Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 (redigert) Kalle74, jeg har hørt rykter om at du har kjøpt ny båt.... ikke meniga å være morra di men det står Hellefisk enda Redigert 9.Juni.2011 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Stemmer det men Hellefisken har jeg enda, det er Draco´n som er solgt. Marex´en blir lastet på bil nå og er på plass i havna i morgen tidlig.Så i morgen må jeg forandre profilen min Spørs om det blir noe særlig med i natt Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Luke Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2011 Trådstarter her. Takker for svar. Jeg brukte en saksejekk med moderat press under flyndra helt akter under kjølen for å stabilisere. Så en donkraft bakerst der rorstammen går inn. Presset lett opp de tre cm var slakken. Flyndra gikk tilbake det meste. Flyttet donkraften fremover noen ganger. Var redd det ble litt tøft, men tilslutt fikk jeg en cm opp. Ikke optimalt. Skulle gjerne hatt to cm for bedre støtte i hylsen oppe, men det får holde. Havnesjefen er sur og vil ha skuta ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Hei, Løfter denne tråden siden jeg også har fått bøy på flyndra.. Som i et av innleggene over ble min bøyd ved feil stropping ved opptak. Dvs at den går i en bue opp mot propellen (berører ikke), men skjevheten er nok til at roret er blitt tregere. Derfor bør den rettes litt tilbake. Båten er en Nidelv 24. Hvordan er denne festet i kjølen? Bør jeg demontere eller prøve å rette den opp fastmontert? Hvordan? Skal fjerne roret først siden rorgjennomføringen også skal byttes. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
baatmann Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Denne flyndra er kanskje laga av eit flattjern, ikkje uprofil. Då skulle det vel vere nokså enkelt å rette den. Har du god plass under flyndra kan du legge ein kraftig uprofil under og bruke ei kraftig skrutvinge eller lknande (skrustikke) å skrue sammen for å presse flynra rett igjen. Flyndra er sikkert festa med skruer opp gjennom kjølen, så det kan vel vere enklast å skrue den av for å rette den. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Jeg benyttet spennbånd for å rette flynda. Det gikk helt greit. Flyndra var laget av av bronse.Da har du bedre mulighet til å rette kraften i ønsket retning. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Hvordan gjorde du det med spennbånd? Vet ikke hva den er laget av, men den er flat (ikke u) Takker for svar Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Kaskazi Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Båten hang i en kran på land. Vi benyttet to spennbånd. Med spennbånd mener jeg solide lastestropper med en strammemekanisme. Et bånd var festet ca midt på staget og et var festet ytterst slik av jeg fikk mothold. Endene var festet til kranvogna. Trakk til med det ytterste båndet og fikk senterjustert flyndra. Den var vel slått omlag 2-3 cm til babord og klemt 1 cm opp. Ble 100 % etter behandlingen.Innfestingen på flyndra var ganske solid med bolter. Det er selvfølgelig risk for at fester eller stag kan ryke. Jeg så at ny flyndre kostet 10.000 SEK! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 . Jeg så at ny flyndre kostet 10.000 SEK! Må jo ha vært laget av gull ?? Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Skal prøve å få jobbet litt med dette i helgen. Planlegger å lage en liten prosjekttråd når jeg setter i gang med vinterens båtoppgaver. Må bare huske. Få tatt bilder:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Cpt. Sørensen Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Hvordan behandler dere flyndrene deres? Min er ganske rusten også flasser den av noe som kan se ut som et glecoat lignende plast belegg. Planen er å pusse den med vineklsliperen, ha på noen strøk med 2 komp. primer, og deretter bunnstoff. Kan dette funke eller har dere noen bedre løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.