Lagavulin Startet 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2011 Har innhentet en del tilbud fra forskjellige forsikringsselskaper på forsikring av den nye båten min, og ved et av tilfellene kan jeg velge om jeg vil ha med ansvarforsikring i tillegg til den selvfølgelige kaskoforsikringen. Nå dreier seg ikke dette mer om en båtpenge i premie i året, men spørsmålet er i hvilke situasjoner kan jeg komme til å få bruk for ansvarsforsikringen min når jeg fra før har full kasko. Er det kun når jeg har vært grovt uaktsom at jeg trenger ansvarsforskring? Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
index Svart 8.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 Eller ved teknisk svikt hvor dette ikke skyldes dårlig vedlikehold. Og husk at kaskoen din ikke dekker skader du påfører andre under disse to forutsetningene. Det kan fort bli dyrt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lagavulin Svart 8.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2011 (redigert) Eller ved teknisk svikt hvor dette ikke skyldes dårlig vedlikehold. Du mener vel hvis det skyldes dårlig vedlikehold vel.. og dermed å anse som grovt uaktsomt. Mener og ha lest at det skal veldig mye til at en teknisk svikt skal kunne anses som grovt uaktsomt, men heller et "hendelig uhell", og det er jo ved disse uhellene kaskoforsikringen kommer inn. Redigert 8.Juni.2011 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Mariell Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Leste en eller annen plass at kun 2.5% av innbetalt premie for ansvarsforsikring ble utbetalt som erstatning. viser hvor skjelden de polisene kommer til anvendelse. En grei inntekt for forsikringselskapene. Kunne aldri tenke meg å ha noe annet enn full kasko som også dekker ansvarsdelen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
index Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Du mener vel hvis det skyldes dårlig vedlikehold vel.. og dermed å anse som grovt uaktsomt. Ja, det stemmer. Var nok litt trøtt der . Men om du renner inn i siden på en førtifoter og senker den, og det i etterkant viser seg at årsaken er en ødelagt gearwire som du ikke har smurt på noen år? Da blir du plutselig tildelt skyld, og uten ansvarsforsikring vil du måtte dekke regningen på noen mill. selv. Er det ikke verdt en tusenlapp i året for å slippe å tenke "hva om" hele tiden? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Stusset på at du fikke tilbud om kaskodekning uten ansvarsforsikring for i de selskapene jeg har benyttet så ligger ansvarsdekning automatisk inne hvis man tegner kaskoforsikring? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lagavulin Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 (redigert) Stemmer det Mouche, vanligvis er ansvar inkludert når man tegner kaskoforsikring, og tror vel ikke man kan velge bort ansvarsdelen. Men fra et selskap, så fikk jeg valget om jeg ville ha med ansvar, og det var da jeg lurte på hva denne egentlig dekker siden jeg i utgangspunktet tegner full kasko. Kommer uansett til å ha med alt, men er jo greit å belyse problemstillingen. Men om du renner inn i siden på en førtifoter og senker den, og det i etterkant viser seg at årsaken er en ødelagt gearwire som du ikke har smurt på noen år? Da blir du plutselig tildelt skyld... Så du mener at en person som "er ute av stand" til å gjøre vedlikehold selv, er grovt uaktsom hvis noe ryker og dette er årsak til skade på annen person eiendom? Det tviler jeg på, men jeg er ingen advokat. Redigert 9.Juni.2011 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
tom-ass Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Smøring av girwirer? Har jeg aldri gjort, eller hørt er et vedlikeholdspunkt på service. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
litt peiling Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 (redigert) Jeg ble tatt av et kraftig vindkast, noe som resulterte i at båten blåste sideveis inn i baugspydet på en annen båt. Dette skulle min ansvar forsikring dekke, men :::: neida! Det kunne ikke sees som mitt ansvar, siden det kom plutselige kastevinder. (naturkatastrofer). Så det blir trolig ikke dekket noe av skadene på båten til den stakkers båteier. Så forsikring er Redigert 9.Juni.2011 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Så du mener at en person som "er ute av stand" til å gjøre vedlikehold selv, er grovt uaktsom hvis noe ryker og dette er årsak til skade på annen person eiendom? Hva mener du her? Er du ikke ansvarlig for å holde båten din i sikker stand om du ikke kan skru selv? Hvem mener du skal være ansvarlig for skader du påfører andre på grunn av dårlig vedlikehold da? Verkstedet? Jeg tror nok du vil oppdage at det er du som eier som har det fulle ansvar for at båten er i orden og korrekt vedlikeholdt, uansett om du skrur selv eller ei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hafrsfjord Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 ........... Så det blir trolig ikke dekket noe av skadene på båten til den stakkers båteier. Så forsikring er Det er derfor han burde hatt kasko, så hadde han fått dekket skaden på sin båt Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Jeg ble tatt av et kraftig vindkast, noe som resulterte i at båten blåste sideveis inn i baugspydet på en annen båt. Dette skulle min ansvar forsikring dekke, men :::: neida! Så forsikring er Blir som om huset ditt brenner, Vind gjør at også huset til naboen tar fyr. Er ikke din polise som dekker det. Derfor kaskoforsikring. Nesten uansett hva som skjer er det din forsikring som dekker dine skader og kun dine skader. Unntaket er bilforsikring. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
småbåtentusiasten Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 For meg var forskjellen bare ca 100 kr opp til kasko på en forsikringspreemie på ca 2.000 pr år. Da dekkes også skade på egen båt og tilhenger ved transport, noe som kan være greit å ha for meg. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Men om du renner inn i siden på en førtifoter og senker den, og det i etterkant viser seg at årsaken er en ødelagt gearwire som du ikke har smurt på noen år? Da blir du plutselig tildelt skyld, Dette tror jeg ingenting på . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Marida Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Men om du renner inn i siden på en førtifoter og senker den, og det i etterkant viser seg at årsaken er en ødelagt gearwire som du ikke har smurt på noen år? Da blir du plutselig tildelt skyld, Tror du da ikke får skylda i heltatt, det er dette som er "hendig uhell" og dekkes av 40 foterens KASKOforsikring. Har han bare ansvar var det synd. Tror ikke du vil få skylda her. Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Ved skade på annen båt så kan det sikkert diskuteres i det vide og brede om det var uaktsomt eller hendig uhell. Tenk heller at du er litt opptatt av kartet eller plotteren og dermed ikke ser en kajakkpadler (eller jolle). Du kjører på denne og vedkommende blir 100% ufør. Det at du ikke oppdager en annen som er på sjøen kommer neppe under kategorien hendig uhell, men er grovt uaktsomt. Hvis du da har valgt å ikke ha ansvarsforsikring må du dekke hele kravet selv. Egentlig bør du i en slik situasjon håpe at vedkommende blir drept for da har du kanskje mulighet til å betale kravet. 100% ufør så er det snakk om erstatninger som fåtall av oss er i stand til å betale. At noen i det hele tatt tør å ferdes på sjøen i noe annet enn jolle eller robåt uten ansvarsforsikring er over min fatteevne. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Du kjører på denne og vedkommende blir 100% ufør. Det at du ikke oppdager en annen som er på sjøen kommer neppe under kategorien hendig uhell, men er grovt uaktsomt. Hvis du da har valgt å ikke ha ansvarsforsikring må du dekke hele kravet selv. Er det altså slik at ansvarsforsiking dekker grov uaktsomhet? Vanligvis når man er grovt uaktsom, så blir det en avkorting eller noen tilfeller bortfaller ertatning helt. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Fjellmatros Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Vanligvis når man er grovt uaktsom, så blir det en avkorting eller noen tilfeller bortfaller ertatning helt. Avkorting er noe som skjer nesten bare når du gjør ting med vilje eller i fylla. Ta f.eks. biltyveri av biler på tomgang i vinterkulda, og eier ikke er i umiddelbar nærhet. Ikke engang da er det garantert at det blir avkorting Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Eller som jeg som vraket en R6 på en flystripe i forbindelse med et drag. Ingen avkortning. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
enter4u Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Jeg har båtforsikring gjennom landbruksforsikring. Full kasko på jolle og snekke. ca 1100,- i året. Noen som har erfaring med det selskapet? Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 (redigert) Ingen krav til å drive vedlikehold. Så om båten er generelt sliten, og det fører til et uhell. Så er det et hendig uhell, og ikke noe ansvar dekker. Forsikringselskapet er heller ikke snill å dekker skader hos andre pga at du har fått dårlig samvittighet etter at du har voldt skade. Ut i fra en artikkel i Båtliv? Der en advokat har en fast spalte. Ble det vel nevnt at stort sett eneste gangene det ble utbetalt på ansvar var om du hadde f.eks. bestilt time hos verksted pga noe var dårlig på båten. Og du forårsaket skade på noe/noen pga at denne delen da plutselig sviktet. Da kunne ansvar komme til unnsetning. Men forsikringselskapet kan være kjapp til å komme med regress mot deg i ettertid. Så i realiteten hvor mye hjelp det er i en ansvarforsikring var ukjent. Han mente vel at denne forsikringen var bortkastet. Da burde en satse mer på ulykke/familie/passasjer forsikring. Og heller la vær å drikke alkohol, eller bruke båten når det finnes dokumentasjon på at det er noe galt med den som går direkte opp mot sikkerheten. (ref. bestilt deler/verksted). Edit: Hehe, ser oppvåkningen av denne tråden var kanskje litt OT. Menmen, muligens noen lurer på dette igjen i disse båt-utslipp tider. Redigert 19.April.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.