Jump to content

Chipping av VP D6 310HK


Pigeon

Recommended Posts

Vurderer å chippe min volvo penta D6 og lurer på om noen har erfaringer rundt dette. Båten min, en Sealine sc 29 har god nok fart, men så for meg bedre drift økonomi og raskere planing med ferie lastet båt.

 

er interresert i å høre om erfaringer rundt det å chippe båt motor

Redigert av Pigeon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen god ide. Dette kommer du til å angre på, sann mine ord. Har sett nok slike motorer med havari, chipping gjer det ikkje bedre det er vertfall heilt sikkert...

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Chip ivei, Sannsynligheten er stor for at mye mer enn 50% av båter med moderne dieseler er chipet.

 

Ville vært interisant om noen laget en måling med dette som tema.

For her på båtplassen er det ingen som gjør slikt :yesnod:

 

Ha en flott båt sommermed eller uten chip :flag:

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke du kan forvente noe særlig reduksjon i forbruket. Du kan jo fortelle litt om toppfart, cruisehastighet, cruiseturtall, forbruk, vekt, propellstigning, utveksling og powertrimvinkel. Kanskje noen har noen tall å sammenligne med... Med chip-tuning får du kanskje 10-15% mere moment, men ikke forvent deg "twin-engine performance". Til det trenger du to motorer :cool:

Link to post
Share on other sites

Nå selger Minges powerboks, hadde ikke gått for denne løsningen da denne øker dieseltrykket i common rail høyere enn det V.P har satt som max verdi. Med V.P sine dyseproblemer på D6 er det helt sikkert ikke bra og stresse dysene med høyere trykk.

 

Gå heller for en omprogramering av styreenheten hvis du skal ha høyere effekt.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Tror ikke KCR øker trykket, men optimaliserer bare dieselmengde/innsprøytningsyklus såvidt jeg vet. Har hatt KCR på 2 tidligere dieselbiler, men tok den av på den siste av de to.

Jeg ville uansett ikke ha brukt KCR eller chiptuning på en VP D-serie. Tukler man med noe kan du banne på at det er grunn nok til å ikke innvilge garanti eller reklamsjon hvis man skulle være uheldig å få problemer.

 

Har også nå dieselbil, men vil heller ikke bruke chiptuning eller "boks" på denne. Har garanti.

 

INFO

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DISSE virker ganske seriøse.

Det er liksom ikke bare plug & play der i gården. Der blir kundens spesifikke behov analysert og tatt hensyn til.

Ikke smart å koble til noe universale one-size-fits-all powerbox-greier.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takker for innlegg og fornuftige svar. jeg har herved bestemt meg å ikke gjøre noe som helst nå før ferien. Som sagt, båten har god fart slik den er ( 35,5K toppfart og fin marsj fart på 23-25 knop på 2800 omdreininger...

 

Slik jeg ser det bør en også skifte propell for at dette skal ha noe for seg...Og da vil det begynne å bli kostbart dvs vinningen vil gå opp i spinningen...

 

Kunne allikevel vært interresant om noen har erfaringer med å chippe liknende motorer kunne skrive litt om dette....

Link to post
Share on other sites

For økt toppfart må jo propell byttes.

Om det går an å få ned forbruket pr. nautisk mil tviler jeg nå litt på uansett hva man gjør.

310hk-versjonen har jo et beskjedent effektuttak sammenlignet med andre motorer. Yanmar og Cummins Mercruiser/VM tar jo ut 315-350 hk av 4,2 liter mot 5,5 liter på D6 (20% større sylindervolum).

Så at den trygt tåler 15-20% effektøkning skulle man jo anta dersom kjølesystemet har samme kapasitet som større versjoner.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

"Jeg vil gå så langt å si at chiptuning av båtmotorer er rent bedrageri."

 

"En person som bestiller chiptuning på sin båtmotor gjør en moralsk forkastlig handling med tanke på personen som kjøper båten av ham i bruktmarkedet. Før eller senere vil han få problemene i fanget, kanskje allerede etter et par år. Og du skal også ta med at alle garantier bortfaller om slikt skjer."

 

:giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvis garantien er utløpt og eier planlegger å ha båten i x-antall år framover så må det da være helt greit.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjenner igjen det sitatet fra et intervju med VP sjefen.. klart han ikke vil at folk skal gjøre dette.. da tjener jo de mindre penger hvis man kjøper "liten" motor og stresser den til "stor"

 

I utenbordmarkedet er dette MEGET utbredt.. kjøpe seg en 115hk mercury og chippe til 170hk.. sparer mange lapper på slikt.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Mercury Verado 135, 150, 175 og 200 er jo som kjent samme grunnmotoren (samme med 225-350 hk serien).

Ganske populært å trikse litt med ytelsen på disse. Men fabrikken har jo dimensjonert motoren for å tåle 200 hk uten problem, så det er vel mest staten som blir snytt for litt moms og noen hk-avgiftskroner og det får man vel tåle :wink:

 

"Vi kan oppgradere alle verado motorer med ny software.

Motorene har potensiale for effektøkning [med] opptil 130 hk."

http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCURY_VERADO.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du tenker på Edenquist,eller hva han heter i Volvo Capitaine?

Han har vel rett med hensyn på produktene han selger....

 

Chipet min ES 200 til 240 gamp, og det var en fornøyelse. Toppfarten var lik, da jeg beholdt propellstørrelsen, som er en fordel for levetid.

 

Kjøper ble gjort klar over dette, og han er meget fornøyd med båten. Har ofte tlf fra ham med div spørsmål. Dette er forørvig en motor uten common rail.

 

Leste en plass at normalt turtall på en Volvo D6 med den konstruksjon den har var rundt 3200 rpm. Så hvis Volvo skremmer den opp til 3500, forklarer det den gode responsen( lettere propell)

De kan f.eks ikke ha så høy marsjfart i % som Kad.

Link to post
Share on other sites

Kjenner igjen det sitatet fra et intervju med VP sjefen.. klart han ikke vil at folk skal gjøre dette.. da tjener jo de mindre penger hvis man kjøper "liten" motor og stresser den til "stor"

 

 

Du tenker på Edenquist,eller hva han heter i Volvo Capitaine?

Han har vel rett med hensyn på produktene han selger....

 

Sitatene var fra Volvo Pentas utviklingsdirektør Lars Ljunggvist, ja, og her er hele sitatet hentet fra Båtmagasinet nr. 1/2008:

 

VP-sjefen provosert

Utviklingsdirektør Lars Ljungqvist hos Volvo Penta blir kraftig provosert av å høre at båtimportører og forhandlere bestiller chiping av Volvo Penta-motorer.

 

- Dette er nytt for meg og jeg tar sterk avstand fra det. Vi er ikke interessert i å ha samarbeidspartnere som driver med det, sier han bastant.

- Tar du ut større effekt ut av motoren enn det vi har gjort standard, kutter du samtidig drastisk ned på levetiden. Jeg vil gå så langt å si at chiptuning av båtmotorer er rent bedrageri.

- Dette er jo helt vanlig på bilmotorer?

- Det er ikke samme sak, og du kan ikke sammenligne. En bil belastet over kort tid. En båt arbeider i motbakke hele tiden. Da sliter den med for høy temperatur.

- Eksperter hevder at det er mye å gå på i en båtmotor, at det ligger minst 20-25 ”ubrukt” kapasitet.

- Det er absolutt ikke riktig. Vi tar det som er forsvarlig ut av motorene. Det finnes ikke marginer å hente. En person som bestiller chiptuning på sin båtmotor gjør en moralsk forkastlig handling med tanke på personen som kjøper båten av ham i bruktmarkedet. Før eller senere vil han få problemene i fanget, kanskje allerede etter et par år. Og du skal også ta med at alle garantier bortfaller om slikt skjer. Om en importør eller forhandler gjør det, ja det tar jeg avstand fra og det vil få konsekvenser i vår relasjon, om vi får vite det.

- Det hevdes at motoren faktisk går lettere og drivstofforbruket drastisk ned?

- At forbruket går ned i en båt, har jeg absolutt ingen tro på. Snarere tvert om, sier en tydelig provosert utviklingsdirektør i Volvo Penta i Göteborg.

 

 

Det er muligens andre som kanskje kan ha mer grunn til å føle seg provosert enn utviklingsdirektørern hos Volvo Penta... :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Nå blir det litt annerledes å trimme en turbodiesel enn en suge-bensinmotor. Denne 310 hesteren er veldig lik 350 og 370 bortsett fra turbo og kompressor. De utenbordsmotorene det refereres til er nedtrimmede versjoner sånn som D6-280 er ift D6-310. Du kan oppjustere dieselmengden litt og dermed få noen prosent mere, men skal du ha noe vesentlig mere futt trenger du større turbo. Det har D6-370, den har da kompressor fordi den ellers ville vært lei å få i plan. Du mister dreiemoment på lavere turtall med stor turbo. Genialt, og patentert. Hvis du ikke trenger det er det ingen vits i å betale ekstra for det.

En bilmotor er litt annerledes å trimme fordi du tar ut høy effekt kun i korte drag. Båtmotorer derimot "kjører jo i motbakke" hele tiden. Dessuten er de hardt trimmet i fritidsbåter allerede fordi de oppnår ikke særlig høye timetall. Som trådstarter skriver er det ikke noe problem med toppfarten, kanskje en finere stigning er tingen? Jeg ville uansett sjekket med noen som har erfaring med trimming av disse, kan være lurt å høre med flere. At det lar seg gjøre er på det rene, om det hjelper deg noe er noe helt annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...