Jump to content

Erfaringer med Agder 840


Kent

Recommended Posts

Hei

Er på jakt etter erfaring med Agder 840.

Vi vurderer å kjøpe en Agder 840, de båtene som vi har sett på har i utgangspunktet Volvo D3 motorer.

Jeg har lest mye om problemene med Volvos D4 og D6 serie men kan ikke se at D3 serien har hatt de samme utfordringene.

Motorstørrelsen varierer fra 150 til 170, og er derfor interessert i erfaringer med nevnte størrelse på motoren.

Hvis det er noen som har erfaring med selve båten Agder 840 så er jeg også interessert i hvordan båten oppfører seg i sjøen både i liten og "høy" fart.

Tips og synspunkter mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Volvo hadde problemer med de første D3 motorene. Dette har vel ornet seg nå, dette er omtalt på forumet.

 

Båten er romslig, og godt utnyttet. De nyere båtene har utbedringer på undervannskroget slik at det går bedre i høy fart. Antar at det er nyere båter du har sett på da det er D3 montert.

 

Har kun erfaring med modeller i fra 80 tallet, der var sjøegenskapene greie nok etter min mening. Det er tross alt en tur båt som er kontsruert for romslig plass & turbruk sommerstid ( ikke atlanterhavskryssing).

Avpasses farten etter forholdene går det meste bra.

 

Prøv båten selv i litt sjø/ vind og døm selv om dette er noe du kan leve med, sjekk også at det er baugpropell- den trenger du pga stort vindfang.

Link to post
Share on other sites

Send en IM til Sumi II her på BP. Han solgte en 2010 mod Agder 840 med 170hk D3 i fjor høst.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skal være en endring i skroget rundt 1990 som gir A: bedre fartspotensiale med større motor B: dårligere egenskaper i høy sjø. Jeg har kjøpt en 1988 med 77 Yanmar, og er kjempefornøyd. Går max 12 knop. Men jeg legger ikke ut på fjorden hvis jeg har hastverk. Har testa den i vind og 2 meters bølger også. Gikk fint. Tørr båt.

Link to post
Share on other sites

Kan jo være verdt å lese denne testen

 

Ellers har jeg hatt Volvo D3 på 160 HK i en Skibsplast 660. Super og problemfri motor, men jeg kan ikke skryte på meg mer enn 1 sesong. :smiley:

 

Jeg har forstått det slik at nyere modeller av A840 går godt i sjøen og tåler kraftigere motorer enn de eldre båtene. Ser at i nevnte test er toppfarten hele 23,5 knop med en Volvo Penta TAMD41. Ikke verst, selv om jeg er usikker på om disse båtene faktisk er behagelige å kjøre på noe over 17-18 knop. De kan vel begynne å ri litt på kjølen (som halvplanere av og til gjør) og du får følelsen av å miste litt kontrollen over båten. Om det er et problem med A840, peiler jeg ikke på.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

jeg har vært på prøvetur med en Agder 840, og båten oppførte seg helt greit. Den fikk noe sjøsprut på vinduer men det var når det var litt større bølger.

Vi testet også båten i 19 knop med sjøen og da hadde den en tendens til å gå til en av sidene.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Har selv en Agder 840 med VP D3/190. Veldig grei båt. Virker stødig og trygg. Breie dollbord er et stort pluss når du skal bevege deg utfor båten. Veldig romslig til å være en 28 - foter.

Synes den oppfører seg fint i sjøen i alle fartsområder og bruker forholdsvis lite diesel. Ved siste fylling hadde jeg brukt ca. 6 l/t ! Men da hadde jeg gått mye på 7 - 10 knop. Motoren har gått som en drøm så langt (400 timer).

Et minus på vår båt er den lave byssa, men det tror jeg er endret på de nyeste modellene.

En meget grei familiebåt !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...