Jump to content

24ft Firling seilbåt, er Mercury 6hk 4-t nok?


Ingar

Recommended Posts

10hk mercury motoren på båten havarerte nå rett før sønnen min skal på klassetur med båten. Etter at jeg har jobbet i ukesvis med å gjøre båten klar.. :headbang:

Kan få kjøpt en Mercury 6hk firetakt, men vil denne være stor nok?

Evnt. erfaringer med denne motoren? Vibrasjon/støy siden den har 1 sylinder?

Link to post
Share on other sites

Lurer fortsatt på om noen vet om firmaer i Kristiansand som selger brukte deler.

 

En historie som, iallfall for meg, sier endel om det å ha båt:

Jeg kontaktet et firma i Oslo i dag som jeg har lest mye positivt om på forumet, skal også selge brukte deler.

Når han hørte hvilken del jeg trengte var svaret: 'nei sånt selger vi ikke brukt, det blir som om vi skulle selge brukte lyspærer".

En ny stator koster kr 1200 og det er uoriginal... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Grusom pris på den statoren...

 

Lurer meg innpå her grunnet interesse for alt Linge og Pelle Petterson har hatt fingrene i.

 

Tilbake til spørsmålet:

Det er vel sjelden av man "tar ut" mer enn 4 hk på seilbåt i denne størrelsen slik jeg har erfart det.

Stamping i motsjø kan kreve litt ekstra kraft.

Å vri ut flere overskytende hk graver båten ned akter.

Noe annet er jo om du ønsker hk-ene ut ved lavere turtall.

Det blir også mer lyd (slik jeg hører det) med to sylindre.

 

Firlingen påstås å gjøre 8 knop med 10 hk.

Sandman1 påstod her inne i 2005 at den bør ha 6 eller 10 hk. https://baatplassen.no/i/topic/11597-vurderer-liten-seilbaat-trenger-tips/page__view__findpost__p__131698

Det fine med firlingen er jo motorbrønnen slik at du slipper å være redd for at påhengeren sliter av festet ved større pådrag på gassen.

 

Her er noen som også har pusset opp båten i hall, heldiggriser.

http://3små.com/forum/viewforum.php?f=19&sid=415b00c367d493b4e372e1f451220e42

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har slått fra meg 6hk, oppdaget at Bakken hadde en ok pris, men uten strømuttak kan den ikke brukes på en slik båt. ("Ladesett" koster kr 2500..)

Synes også kr 1200 var drøyt for en spole som en slik stator er, men i båtsammenheng er det altså et så symbolsk beløp at det ikke er noen vits for brukt-forhandlere å resirkulere dem.

Skal 'for moro skyld' ringe Mercury forhandleren her i byen og sjekke hva en original koster. Siden jeg sparer porto og tid kan det muligens være et alternativ.

 

Og ja, den gjorde iallfall 8kn med den motoren.

 

Har du sjekket på Ebay ?

Har ikke mulighet til å vente, har jobbet 'natt og dag' i lengre tid nå for å pusse opp båten så den skulle bli klar til neste helg. Sønnen min skulle bruke den ifm en avslutningstur for klassen. Passet derfor dårlig at motoren skulle havarere nå. :worry:

Link to post
Share on other sites

Hei, du må ikke ha lading fra motoren, kontakten på Honda'en min ble tatt av en bølge i fjor sensommer, etter det tok jeg bare batteriet med hjem og ladet det etter turene, holdt som regel en helg. I år tror jeg at jeg vil prøve ett solcelle opplegg som lader mens båten ligger i havn.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Finnes egne "sail power" versjoner av visse motorer som f.eks har kraftigere drevhus og gir.

Noen mindre motorer har da gjerne også ladespole.

Husk også at du får propeller som er mer egnet å bakke med for seilbåt.

(Var tenkt for allmenn info, snakker vel til utenbordsmotor-eksperten himself!?)

Link to post
Share on other sites

Ja, har sett sånn propell, men mener det var Yamaha. Ulempen er vel mindre effektivitet forover.

Også klar over at de seil-utgavene, men sikkert ikke enkle å få tak i. En vanlig utenbords har jo altfor liten propelldiameter for tunge seilbåter.

men firlingen går veldig fint med den motoren. Forover.

Link to post
Share on other sites

Yamaha har "Dual thrust"-propeller. De fleste andre kaller det "High thrust".

Til deplasementsbåt vil en dual/high thrust / seilpropeller ha bedre egenskaper forover også, men være dårligere i høy fart på planende båter.

 

Yamaha har egen serie med lette motorer (grønne og hvite) laget spesielt for seilbåter, bl.a med tanke på vekt for å kunne ta av og på akterspeilet.

Står om litt seil-utgavene her (f.eks Tohatsu: 6 hk)

Se her : https://baatplassen.no/i/topic/80458-hvordan-er-det-aa-manoevrere-paahengsmotor-paa-seilbaat/page__view__findpost__p__1139446

og her : https://baatplassen.no/i/topic/80458-hvordan-er-det-aa-manoevrere-paahengsmotor-paa-seilbaat/page__view__findpost__p__1139588

 

Honda har f.eks 4-blads propeller for tunge oppgaver. Søk etter Honda på denne siden : http://www.tropicalboating.com/powerboating/choosing-a-propeller.html

 

Søk "High thrust" her for Solas propeller med gode bakkingsegenskaper: http://www.solas.com/newweb/propeller/products/al_series.asp

Link to post
Share on other sites

Et lite aggregat som Honda EU10 kunne jo gjort ladejobben eller kanskje denne kloningen

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har et lite bærbart Yamaha aggregat, men det er lite stueplass i denne båten. Aggregat begrenser også hvor man kan legge til.

 

Takk for linkene entusiasten.

 

Pris på original tennspole var kr 2100 og måtte bestilles fra Belgia. I tillegg sier forhandleren at stator og elektronikkboks er nærmest forbruksvare...

Trodde deleprisene på Mercury var vesentlig lavere enn for japanske motorer (ref bil), men prisen på tilsvarende komponent fra Yamaha er faktisk 50% lavere.

Med sånne delepriser skal det ikke mye til før reparasjon ikke er lønnsomt, iallfall for de som må benytte verksted.

Link to post
Share on other sites

I tillegg sier forhandleren at stator og elektronikkboks er nærmest forbruksvare...

 

Det ville jeg bedt om å få skriftlig :thumbsup:

 

Men slike reservedeler er vel som regel ikke dekket av 5 års reklamasjonesrett... :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kan vi få noe garvede motoreksperter her til å si at statorer er "slitedel"?

I tilfelle er det en åpenbar konstruksjonsfeil og skal dekkes av reklamasjonsrett.

Gammeldagse stifter er slitedel. Andre viklinger som Coil er ikke.

Minner om at det finnes noen års erfaringer med viklinger, faktisk ganske mange meter ut i solsystemet om alle skulle skjøtes sammen.

 

"Got you": Stueplass i båten? Bare å sette inn gyngestolen også da? :giggle:

Du mente sikkert stuveplass. Men hvor var linken om stavekontroll i internettleser'n?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan vi få noe garvede motoreksperter her til å si at statorer er "slitedel"?

I tilfelle er det en åpenbar konstruksjonsfeil og skal dekkes av reklamasjonsrett.

 

En kamerat av meg påstår at det fins rettsavgjørelse på at stator/CDI ikke er slitedeler, men forventet å vare lenger, og dermed omfattet av 5 års reklamasjonsrett. Han klarte iallefall å få det på reklamasjon (snøscooter, der disse røk "an mass")

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Du mente sikkert stuveplass. Men hvor var linken om stavekontroll i internettleser'n?

Øh, jeg trodde faktisk det het 'å 'stue bort' ting, det er en rød strek under 'stuveplass', men min versjon er godkjent. :saint:

Mulig kandidat til ordlisten.

 

Hadde motoren vært under 5 år er det ingen tvil hos meg om at det ville vært reklamasjonsgrunn.

Hva som egentlig har skjedd med den viklingen er mer enn jeg forstår, det er åpen kontakt mellom begge kablene og en målepinne som settes direkte ned i vikingen. Så det må være snakk om minst 2 brudd. Som jo må ha oppstått samtidig. Vet at innstøping av kretskort med elektronikk kan forårsake at de feiler etter endel år, men en spole... :confused:

 

Uansett så er saken nå løst. Bestilte hos Ravns Garasje, de hadde på lager og jeg har lest mye positivt om dem på forumet. Dagen etter fikk jeg hentemelding. :thumbsup:

Denne ser annerledes ut, spolen er åpen, ikke innbakt i plast slik som den gamle. Leste noe på nettet tidligere om en ny forbedret utgave som ikke var innstøpt. ca 40% rimeligere enn original. Antagelig OEM, produsert i USA.

Har foreløpig bare sjekket at det er gnist, men skal prøvekjøre i ettermiddag. Så da blir det klassetur med båten likevel. :clap:

 

PS: hvis noen lurer på hva dette dreier seg om så er en stator en spole (kobbervikling) som sitter innunder svinghjulet på toppen av motoren. Hjulet er påmontert magneter og når de farer forbi statoren lager denne strøm. Denne energien brukes til å lage gnisten på pluggene. Ergo, blir det brudd i statoren forsvinner gnisten på alle plugger.

Sånn ser synderen ut, viklingen hvor det hadde oppstått brudd befinner seg inni den røde plasten.

 

mercury_viking_stator.jpg

 

(Mange motorer har en stator i tillegg som lager strøm til lading av batteri, disse er mer robuste da kobbertrådene i viklingen er tykkere).)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...