Jump to content

Olje til teak dørk med bilder

Julie III

Recommended Posts

Har søkt en del og funnet mange tråder om emnet. Men det som går igjen er hva folk anbefaler i form av tekst.

Smaken er som baken og det noen synes er fint liker ikke andre og omvendt. Derfor sier et bilde mer enn tusen ord :)

Jeg skal selv rense og olje dørken nå, og har fått anbefalt et par produkter. Det jeg bikker mot er Golden Teak, men hører det fort blir gulfarge av det. Ser også at holdbarheten er i egen klasse...

Fargen er som sagt viktig så håper på masse bilder, samt behandling og hvor holdbar den er:)

Golden teak kan anbefales. Bruker selv bare nr. 1. og nr. 3. På bildene fremstår ferdig oljet som mørk, men den lysner vesentlig når den tørker. De lyse partiene er behandlet/skurt med golden teak nr. 1.

Denne er behandlet med Golden teak nr. 1.

2010_0221bavaria0056.jpg

Behandlet med nr. 1. og startet påføring av golden teak nr. 3

2010_0221bavaria0059.jpg

Samme

2010_0221bavaria0060.jpg

Golden teak serien er miljøvenlig og effektiv. Resultatet er etter min smak flott.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Se bildene av akterdekket på nimbusen her

http://nordwest.se/index_2.php?option=boats

Med golden teak sealer som 3ern heter får du en lekker teak når den er nybehandlet. Jeg synes den blir litt fort gulgrønn etter et par måneder. Da er løsningen et par timers vask med først nr 1 sa nr 3 igjen.

Jeg vurdrer frem og tilbake om jeg skal be nordwest ta på 3ern til vinteren. Nybehandlet vil der da se slik ut

http://nordwest.se/usedboats/photogallery/nw42007035/content/IMG_8838_large.html

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Teaken er nybehandlet denne uken så jeg kan legge ut bilde etter pinsen, om ikke noen andre har. Den lysner mye når den tørker, og du kan på ene bildet se at den er i ferd med å tørke lengst bort. God Pinse

Per Harald

Da er nok teaken min ferdig håper jeg :) Takk for bilder og god pinse til deg og!

Bruker Hempel sin rengjøring og olje til behandling av teaken.

img_0964.jpg

Det der er en meget fin farge! Akkurat slik jeg vil ha den. Men ifølge Båtmagasinet sin test kom den litt dårlig ut med tanke på holdbarhet? Hvordan erfaring har du med det?

Om du først skak kline inn teaken mener jeg det er golden teak som gjelder. Nordwest brukte nr 1 og 2 hos oss i år. 3ern liker jeg ikke

Mange som liker å kline vettu ;)

Synes bare det ser så mye bedre ut, ihvertfall på eldre mer slitt teak. Din er nok ganske mye mer strøken enn min.

Se bildene av akterdekket på nimbusen her

http://nordwest.se/index_2.php?option=boats

Med golden teak sealer som 3ern heter får du en lekker teak når den er nybehandlet. Jeg synes den blir litt fort gulgrønn etter et par måneder. Da er løsningen et par timers vask med først nr 1 sa nr 3 igjen.

Jeg vurdrer frem og tilbake om jeg skal be nordwest ta på 3ern til vinteren. Nybehandlet vil der da se slik ut

http://nordwest.se/usedboats/photogallery/nw42007035/content/IMG_8838_large.html

Ble litt usikker her nå. I første innlegget skriver du at du ikke liker 3ern, men i andre at det er lekkert med 3ern og du vurderer å bruke den til vinteren? Noe jeg har oversett eller er det feil skrevet?

Liker akterdekket. :) Den er satt inn med 1,2 & 3?

Ved første behandling er rekkefølgen slik? Vanne, Cleaner, skrubbe, skylle godt, Brightner, skrubbe, skylle godt, tørke 1døgn, pusse (med hvilken korning? Forsiktig...), støvsuge, Sealer...

Det der er en meget fin farge! Akkurat slik jeg vil ha den. Men ifølge Båtmagasinet sin test kom den litt dårlig ut med tanke på holdbarhet? Hvordan erfaring har du med det?

Kan muligens stemme det hvis de har gjort en slik test. Men synes at holdbarheten er forsåvidt akseptabel. Vet ikke helt hva jeg skal sammenligne med heller.

Båtbyggere jeg har snakket med anbefaler rå linolje. Har brukt dette selv og det blir bra og jeg er fornøyd etter ett r med dette på deler av teakdekkene ombord. Le Tonkinois Bio Impression blir ikke glatt vinterstid. Ikke mer enn ubehandlet teakdekk. Den skader ikke fugene. Går over med en fuktet fille med dette produktet nå og da der det trengs. Bilder kommer senere.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Om jeg ønsker perfekt teak hele sesongen fra mars til oktober så tar jeg den tre ganger. En ved utsett mars, rett før ferien og august. Da har vi et flott teakdekk hele sesongen. Kanskje holder det med to ganger.

Pusse teaken er jeg personlig motstander av. Eieren før meg pusset teaken med påfølgende riper i gelcoat noen steder. Vanskelig å komme bort i kantene uten røre gelcoat. Han brukte noe "flott linoljeprodukt" som ikke var særlig vellykket. Boksen ble kastet pokkerivold. Golden teak gjør jobben.

Min erfaring og synspunkt selvfølgelig. Ikke nødvendigvis en påstand til etterfølgelse.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Etter lett puss for å få av gammel lakk (eller D2). La jeg på 2 lag med Hempel Teak color restorer og 2 lag med D2.

Da ble det seende slik ut.

cimg0026.jpg

Det er ikke så mørkt i real life.

Tatt i betrakning at dekket er 24 år gammelt syns jeg ikke det ble så galt. Har fått mange uopfordrede positive komentarer om hvor fint dekket er.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det var et blankt og fint dekk Mariell! Men blir det ikke glatt?

Tok en generalavgjørelse i dag. Sjekket hvor jeg kunne få tak i Høveling produkter og det nærmeste var Oslo og Fredrikstad.

Har ingen æren der, og etter å ha sett flere bilder synes jeg fargen Hempel gir passer best til båten og resten av treverk og ratt. Dro derfor til Bauhaus og kjøpte Hempel sin cleaner samt teakoljen.

Vil få dette gjort før vi drar på ferie til svenskekysten, så har litt dårlig tid. Dropper å pusse ned i år, så da kan jeg heller bytte til Golden dersom Hempel ikke duger.

I dag spylte jeg først hele dørken, så skrubbet jeg med vann før jeg ga dørken 2 omganger med cleaneren. Veldig fornøyd med resultatet.

Så til et par spørsmål. Hvor lenge må det tørke før jeg kan påføre oljen, og hva er tørketiden for oljen? Står ikke noe om det på boksene...

Jeg ønsker å legge 2 lag vått i vått. Tråkker man bare på den oljete dørken med sko?:)

Det er nok en fordel at teaken er tørr før du legger på oljen...kan ikke skjønne noe annet. Jeg lot den ihvertfall tørke først, men da sto båten på land med burka i påskesol og 30 grader :) Lot første strøk med olje trekke godt inn før jeg la på neste, en drøy time. Ventet deretter noen timer før jeg tørket av overflødig olje med en klut som ikke loer. Tørket litt ekstra av natene. Anbefaler at du bruker skumpensel, slik jeg har demonstrert i den andre tråden. Da har du god kontroll på at du ikke søler på gelcoat...

Men holder det at jeg venter til teaken er lys eller burde det stå enda lenger?

Så en time etter første lag med olje er dørken tørr nok til å gå på?

Ja den skumpenselen så bra ut. Men det er ikke noe av teaken min som går rett mot gelcoat. Det er nater rundt alt... Så etter skumpensel på Bauhaus, men de hadde ikke. Ser din er kjøpt på BT og skal kjøpe en haug av de neste gang jeg er der.. Har kjøpt pensel og skumrulle. Gjør vel nytten det og?

Det var et blankt og fint dekk Mariell! Men blir det ikke glatt?

Nå er jo dette under tak, derfor vanligvis ikke våt en dørk

Faktisk ikke spessielt glatt når den er våt heller.

Pusset ikke mellom påføringene, er derfor litt nuppete.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 4 måneder senere...

Har brukt noe som heter Teakseal Colour Protector jeg. Det er jeg kjempe fornøyd med

Den har litt farge pigmenter i seg som gjør at teaken blir som "ny" igjen. Men vet at du får den uten farge pigmenter også. Er blitt anbefalt den av sandøy båtdekk (mail : oddivar@baatdekk.no) som står for ca 80 prosent av teak dekk produksjon i norge. Så regner med at de vet hva de snakker om :P Tror den lå på rundt 350 kr literen.

• 5 år senere...

Golden teak kan anbefales. Bruker selv bare nr. 1. og nr. 3. På bildene fremstår ferdig oljet som mørk, men den lysner vesentlig når den tørker. De lyse partiene er behandlet/skurt med golden teak nr. 1.

Denne er behandlet med Golden teak nr. 1.

bilde

Behandlet med nr. 1. og startet påføring av golden teak nr. 3

bilde

Samme

bilde

Golden teak serien er miljøvenlig og effektiv. Resultatet er etter min smak flott.

Per Harald

Hei!

Hva heter produsenten av "Golden Teak" - og hvor får man kjøpt det?

Brangelina

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...