Frank M Startet 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2011 som overskrifta sier har jeg i akutt båt nød fått tak i en altabåt 19fot som har stått i ro i over 20 år. med båten fulgte det med en eldre chrysler 45hk som undervannshuset mangler. men i morges var jeg og kjøpte en 40 hk yamaha hos en jeg kjenner for 2000 og tok service på den og gjorde den klar til båten. det som må gjøres med altabåt er plaste kjøl 2 plasser, fullstendig renovering utvendig med polering /skrubbing/vasking. innvendig blir det lagt nytt belegg i dørk og oppgradert,men samtidig vil jeg ha den mest mulig ogiginal som mulig. kalesje blir sendt til kalesjemaker for og få lagd ny. legger ved bilder av da jeg og min far ar og hentet båten samt bilder av motor som fulgte med og de 2 plasser som jeg må plaste i kjøl. flere bilder kommer. skal prøve og oppdatere så ofte jeg får tid:) får si at jeg gav 3000 for båten så båten og motoren kom på 5båt lapper og det er ikke ille:) Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
Frank M Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 tips til støyping over hulle i kjølen mottas med takk Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
Baywatch Svart 10.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Gratulerer med båt med stil og særpreg! Her ligger det til rette for "mye båt for pengene"! Plastreparasjon er det bedre at noen andre enn meg svarer på, men ser at det er et svært fordekk på denne båten. Hvordan er plassen under utnyttet? Det er litt vanskelig å se ut fra bildet. Hvilken fart regner du med å få med 40 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Frank M Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 har faktisk ingen anelse på hvilken fart jeg får,får håpe den går i plan, sto på en gammel chrysler 45 hk og vil tro at den nyere yamahaen går like godt. under fordekket i baugen er det puter,så man kan ligge 2stk, flere bilder kommer mens jeg holder på, var og handlet glassfiber matter og polyester i dag og litt annet snaks, tok også gamle motoren av i dag, måtte kappe med vinkelsliper av boltan da dem var helt igjennrusta og tydelig vis prøvd demontert av før og knekt av. Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
Frank M Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2011 da har man i dag plaster kjølen, plastet opp på ett plastrør som jeg tok hull til igjennom flyte tanken, deretter tok jeg ett rustfritt rør som jeg hadde liggende etter ett par "ymse" kjeller prosjekt og kappa det i 2 og banket det til passelig form til kjølen og plastet 2 lag duk over det. nå gjennstår det sliping og sparkling over det og plaste innvendig i båten. flere bilder kommer etter hvert Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
Frank M Svart 17.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 da har jeg fått tatt hull i flyte tanken og tok bort plastrøret som jeg brukte te hold for og plaste på utsiden,plastet ett lag med duk over skaden i kjølen,deretter la jeg den andre halvdelen av det rustfrie røret i kjølen og støpte over det med 2lag duk.vil tro dette blir sterkt nok. videre har jeg plastet igjenn hullet i flytetanken og malt hele båten innvendig med shipolin, la toppcoat under og smurte bunnsmurning så nå er jeg straks klar for sjøsetting, litt småpirk enda. hentet også en brukt stol til fører posisjon.tok bort den andre stolen for jeg vil ha litt plass og gå/fiske Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
Enzo Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Du får hilse til den karen der fra meg Altabåt 19 det var jo en sånn fadern hadde en gang i tiden, far din har kanskje vært med den en gang og husker kanskje hvor fort den gikk, vi hadde Mercury 50hk på den Sitér dette innlegget Link to post
Parax Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Hei Velkommen i "klubben". Har også en Alta boat 19. Tror den er bygd på midten av 70 tallet Har prøvd å finne mere info om båttypen på nett uten å lykkes. Min er med bakskott og dør. Har en 50 Yamaha på den,og da gjør den ca 25 knop. Selve båten er ganske tung, så noe mindre enn 50 bør den ikke ha. Sitér dette innlegget Link to post
Frank M Svart 20.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 ja han husker sikkert den. men spørs hvor fart. er på leting etter en større motor nå,men har montert motoren og kontrollen på,gjennstår bare vask og shining av kalesje. ordnet med plass i havna her så er egentlig bare og sjøsette.blir denne uka. får se hvor fart den gjør med 40hk før man bestemmer seg, er liksom ikke min type båt.var mer til min far den her. er på leting etter litt større båt:) Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
Tom Y Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 har en slik også som jeg vurderer å pusse opp. det jeg lurer på er hva som er maks hk-motor man kan putte på disse? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Er den i slekt med selco 18? Er jo like vinduer osv? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Oppistu Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Gammel tråd det her serjeg, men det eneste jeg har funnet om Alta 19. Kjenner en som kjente grunderen. Han fortalte at fabrikken gikk konkurs etter 3 år. Trodde det var 77-79. Var en 85 hk på min da jeg fikk tak i den. Båten liker seg i ca 25 knop, så 85 hk en gikk for hardt. Satte på en 200 Evinrude vindicator, veier bare 50 kg mer enn den gamle motoren. Ja, 200 er mer enn nok, men nå kan vi snakke sammen i 25 knop. Min moral angående motor på båt er at de skal være store nok til at de kan gå på 50 % og mindre. Kjører ikke i 200 selv om bilen klarer det. Det samme gjelder for båt. Sitér dette innlegget Link to post
With69 Svart 15.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 Gammel tråd dette men likevel. Er det noen som har funnet no mer info om disse båtene. Har sjøl gått til anskaffelse av en sånn. Oppistu Har du noen bilder av båten med 200 på stjerten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.