Jump to content

prosjekt altabåt 19

Frank M

Recommended Posts

som overskrifta sier har jeg i akutt båt nød fått tak i en altabåt 19fot som har stått i ro i over 20 år. med båten fulgte det med en eldre chrysler 45hk som undervannshuset mangler. men i morges var jeg og kjøpte en 40 hk yamaha hos en jeg kjenner for 2000 og tok service på den og gjorde den klar til båten. det som må gjøres med altabåt er plaste kjøl 2 plasser, fullstendig renovering utvendig med polering /skrubbing/vasking. innvendig blir det lagt nytt belegg i dørk og oppgradert,men samtidig vil jeg ha den mest mulig ogiginal som mulig. kalesje blir sendt til kalesjemaker for og få lagd ny. legger ved bilder av da jeg og min far ar og hentet båten samt bilder av motor som fulgte med og de 2 plasser som jeg må plaste i kjøl. flere bilder kommer. skal prøve og oppdatere så ofte jeg får tid:) får si at jeg gav 3000 for båten så båten og motoren kom på 5båt lapper og det er ikke ille:)

016.jpg

015.jpg

017.jpg

018.jpg

019.jpg

020.jpg

021.jpg

022.jpg

023.jpg

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Gratulerer med båt med stil og særpreg! Her ligger det til rette for "mye båt for pengene"! Plastreparasjon er det bedre at noen andre enn meg svarer på, men ser at det er et svært fordekk på denne båten. Hvordan er plassen under utnyttet? Det er litt vanskelig å se ut fra bildet. Hvilken fart regner du med å få med 40 hk?

har faktisk ingen anelse på hvilken fart jeg får,får håpe den går i plan, sto på en gammel chrysler 45 hk og vil tro at den nyere yamahaen går like godt. under fordekket i baugen er det puter,så man kan ligge 2stk, flere bilder kommer mens jeg holder på, var og handlet glassfiber matter og polyester i dag og litt annet snaks, tok også gamle motoren av i dag, måtte kappe med vinkelsliper av boltan da dem var helt igjennrusta og tydelig vis prøvd demontert av før og knekt av.

da har man i dag plaster kjølen, plastet opp på ett plastrør som jeg tok hull til igjennom flyte tanken, deretter tok jeg ett rustfritt rør som jeg hadde liggende etter ett par "ymse" kjeller prosjekt og kappa det i 2 og banket det til passelig form til kjølen og plastet 2 lag duk over det. nå gjennstår det sliping og sparkling over det og plaste innvendig i båten. flere bilder kommer etter hvert

dsc00044.jpg

dsc00045.jpg

dsc00043.jpg

da har jeg fått tatt hull i flyte tanken og tok bort plastrøret som jeg brukte te hold for og plaste på utsiden,plastet ett lag med duk over skaden i kjølen,deretter la jeg den andre halvdelen av det rustfrie røret i kjølen og støpte over det med 2lag duk.vil tro dette blir sterkt nok. videre har jeg plastet igjenn hullet i flytetanken og malt hele båten innvendig med shipolin, la toppcoat under og smurte bunnsmurning så nå er jeg straks klar for sjøsetting, litt småpirk enda. hentet også en brukt stol til fører posisjon.tok bort den andre stolen for jeg vil ha litt plass og gå/fiske

dsc00049.jpg

dsc00051.jpg

dsc00052.jpg

dsc00053.jpg

dsc00054.jpg

dsc00055.jpg

dsc00056.jpg

ja han husker sikkert den. men spørs hvor fart. er på leting etter en større motor nå,men har montert motoren og kontrollen på,gjennstår bare vask og shining av kalesje. ordnet med plass i havna her så er egentlig bare og sjøsette.blir denne uka. får se hvor fart den gjør med 40hk før man bestemmer seg, er liksom ikke min type båt.var mer til min far den her. er på leting etter litt større båt:)

• 10 måneder senere...
  • 4 år senere...

Gammel tråd det her serjeg, men det eneste jeg har funnet om Alta 19. Kjenner en som kjente grunderen. Han fortalte at fabrikken gikk konkurs etter 3 år. Trodde det var 77-79. Var en 85 hk på min da jeg fikk tak i den. Båten liker seg i ca 25 knop, så 85 hk en gikk for hardt. Satte på en 200 Evinrude vindicator, veier bare 50 kg mer enn den gamle motoren. Ja, 200 er mer enn nok, men nå kan vi snakke sammen i 25 knop. Min moral angående motor på båt er at de skal være store nok til at de kan gå på 50 % og mindre. Kjører ikke i 200 selv om bilen klarer det. Det samme gjelder for båt.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...