Folke Startet 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2011 Hei. Har sett igjennom innlegg her ang. startmotor problemer, men finner ikke noe som er helt relevant til problemet mitt. Håper at noen av dere kunnskapsrike båtfolk kan gi noen tips. -Maskinen (Ford- industrimotor) har vært under vann, men startmotor var ikke montert da dette skjedde. -Startmotor drar motor fint når dysene var ute. -Startmotor orker bare så vidt å dra motoren rundt når dysene er montert. -Greier å dra motoren rundt for hånd med en skralle. -Sjekket strøm, to relativt nye 140Ah batterier + starthjelp. -ca. 14,5V på polene på starter (uten last). -Starteren er nyoverhalt. -Dynamo og reim frakoblet. Har demontert starter for å få den sjekket, men begynner å bli desperat. Er det noe her som ikke rimer eller bør sjekkes nærmere? Sitér dette innlegget Link to post
Rohauge Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Får starteren skikkelig jord ? Du sier den er nyoverhalt, er den nylakkert også, så mulig den ikke får god nok kontakt til jord Sitér dette innlegget Link to post
Folke Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 + og - direkte fra batteri. 2 polet starter, men har kontakt med jord i startøyeblikket. Er jo forsåvidt enpolet ved start da, men siden (-) kommer rett fra batteri burde det jo ikke ha noen praktisk betydnig vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2011 Høres ut som dårlig kontakt, mål mens starteren drar. Sitér dette innlegget Link to post
Folke Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2011 Målte på boltene og det er nye sko. Skal måle på nytt når startern er montert etter sjekk på verksted for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Folke Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Nå ser det ut som det er skade i sylindrene/stempler som holder igjen motoren. Er redd for at skaden er så store at sylinderene må bores. Spørsmålet er da om hele blokka må inn eller om foringene er demonterbare og kan byttes evnt. tas ut bores/hones og settes inn igjen på stedet? Skal ta av toppen i helga for å se på tilstanden. Sitér dette innlegget Link to post
Folke Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Motoren er forøvrig Ford 2701. (Er ikke noe skilt på motoren men 2701 er preget i støpegodset.) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 -Startmotor drar motor fint når dysene var ute. -Startmotor orker bare så vidt å dra motoren rundt når dysene er montert. -Greier å dra motoren rundt for hånd med en skralle. ....Er det noe her som ikke rimer eller bør sjekkes nærmere? Nå ser det ut som det er skade i sylindrene/stempler som holder igjen motoren. Er redd for at skaden er så store at sylinderene må bores. Jeg klarer ikke helt å finne at dette rimer. Har skadene i sylindrene/stemplene oppstått etter at startmotorene dro motoren fint rundt uten dyser? Åpner/lukker ventilene som de skal? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Folke Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Enig slik du resonerer. Har tatt ut dysene igjen for å prøve motstand i maskinen. Demonterte også eksosmanifoilen for å se der. Der lå det en del 'jurke' som kan ha blitt med inn i sylinderene igjen. Har vekselvis brukt 556 og kjørt motor på starter for å få alt ut av sylindrene, samtidig som jeg har dratt den for hånd også for å kjenne om det ble endring i motstanden. Skuffende nok ble det tyngre og tyngre. Nå kan den nesten ikke rikkes med dysene ute, og jeg kan ikke skjønne hva annet som kan være feil enn at noe er skjært seg der inne. Ventilene ser ut til å gå normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Hva ble gjort med motoren etter at den hadde vært under vann? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Folke Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Tok ut dysene og dro motor for hånd for å få ut vannet. Tilsatte 556 og motorolje i sylinderne. Startmotor var ikke montert da. Startmotor ble montert etter at dysene ble satt inn igjen. Hadde dysene ut senere og testet med startmotor og da gikk motoren greit. Det blir jo litt synsing, vet jo ikke akkurat hvor fort motor går på starter bare ved å se på den eller hvor tungt eller lett det skal være å dra maskin for hand, men nå er det ivertfall betydelig værre. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Lå den i saltvann? Rengjort i ferskvann? Byttet motorolje? Filter? Hvor lenge er det siden den var under vann? Prøver bare å danne meg et bilde av situasjonen. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Kaldfisk Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Tipper den lå i saltvann ? Og etter heving ligget tørr en noen dager ? Er da stor sjanse for at salt har krystallisert seg i ringsporene og sammen med sotet har låst stempelfjærene, de beveger seg ikke lengre. Sunkne motorer bør startes ”umiddelbart” etter heving – ev. ligge i vann til en er klar. Går i tilfelle av seg med rengjøring av ringsporene og nye fjærer – skal holde hardt å få de gamle av i ett stykke. Bakdelen er at motorblokken må løftes opp for å få det til. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Folke Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Tømte bunnpanna for olje og vann og fylte opp med ny olje. Tømte også oljefilter- holder. Saltvann, bare spilt utvortes med ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Ut fra hva jeg har lest i andre "vært-under-vann-tråder", så tror jeg du må belage deg på en del demontering, rengjøring og oppsmøring før du får denne motoren til å bli stabil og god igjen. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
FjordHT Svart 25.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Lite heldig å dra motoren rundt med mye gørr i sylindrene, du burde nok åpnet og sett hvordan det så ut når den ble tung å turne. Ettersom du uansett er i den situasjonen du nå er i, så bør du nok åpne og håpe det holder med honing + nye ringer for å få dette igang igjen. Som nevnt over burde motoren vært starter umiddelbart, eller væt oppbevart under vann til den var klar. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Folke Svart 25.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2011 Spørsmålet nå er enkleste måten å gjøre demonteringen og reperasjonen på. Må masinen ut eller kan sylindeforingene byttes ? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Hvor lenge var motoren under vann og hvor lenge er det siden den ble tatt på land? Sitér dette innlegget Link to post
Folke Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Det skjedde i påsken, demonterte dyser og tømte den for vann i løpet av et døgn. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Maskinen må nok ut. Men om du vil gjøre det enkelt, plukk først av toppen for å se om du vikerlig har skade på sylindrene. Det kan spare deg for mye arbeid. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Folke Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Ja det var slik jeg også tenkte index. Det er mye jobb å ta motoren ut, motoren må ut i deler eller dekket må skjæres opp. Skulle likt å vist hva man kan gjøre uten å ta blokka ut, evnt ta ut foringer, trenger man spesialverktøy etc. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 26.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Foringene på forden er ikke løse, men presset inn i blokka. Dvs tørre og ikke våte foringer. Ville nok plukka av toppen og kikket nedi for å konstatere om det er ok eller bare ræva. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Folke Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2011 Ja, må bare ta det derfra, bør vel også av med blokka uansett hvordan det ser ut under toppen for å se på stempel og veiv. Takk for gode innspill. :) Sitér dette innlegget Link to post
Folke Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Tatt av toppen på maskinen og har fortsatt samme problem med at den er tung å tørne. Stemplene leer seg litt når jeg 'rugger' på veivakselen og sylindrene ser fine ut. antar det sitter en annen plass (veiv?). Vurderer defor å bytte motoren iom at den uansett må skjæres ut av båten. Ville helst ha en som er mest mulig lik den jeg har (Ford 2701E 80hk), for å gjøre montering enklest mulig, men det er ikke så lett å få tak og den er jo noen år gammel. Spørsmålet er å finne noe som kan passe best mulig med motorfester, propell etc. regner med det betyr at gir også må skiftes. Er blitt anbefalt både Perkins og Volvo, er det noen som har erfaring med hva det fører med seg og hva jeg bør se etter og ligge unna? Takker for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 (redigert) Sjøvann i sylindre gjør at det blir rust på stempelringer og sylinder veggene. Om den har stått ubrukt siden påske, så er det helt sikkert dannet rust, og begynt å korrodere på stempler, så de går tregt eller setter seg fast. Tar ikke mer enn en uke med vann i, så er det kjørt. Redigert 20.Juli.2011 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.